Annons

Fotosidan.se som bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Inspirerad av strängen "fotosidan som fotobok" flög mina tankar iväg. Det borde finnas incitament och värde att skapa en tilläggstjänst där fotosidan agerar bildbyrå, dvs säljer medlemmarnas bilder.

Deltagandet ska naturligtvis vara frivilligt från medlemmarnas sida, man skulle kunna klicka i vilka bilder som kan säljas vidare. Förtjänsten delas i vanlig ordning mellan bildbyrån (fotosidan) och fotografen. Fotosidan får nog agera "gatekeeper" för att sålla en del.

De bilder som markeras för försäljning kan hugande spekulanter browsa omkring bland. För varje bild som markeras för förmedling av fotografen måste en högupplöstbild bifogas (kan iofs medföra en del problem med uppladdningen...).

Tanken är att det är många bilder som tas av amatörfotografer som ändå håller mycket bra klass. Poängen är att dessa ska kunna tjäna en hacka på sin hobby och givetvis Fotosidan som antagligen har lite svårigheter att få det hela att går runt (min antagan). Prissättningen ska vara i linje med branschstandarden för att inte snedvrida konkurrensen.

Jag tror det finns ett stort värde från bildköpare att ha hela (nåja nästan...) amatörsveriges fotografer som bildleverantörer. Vi täcker hela landet och fotograferar många olika kategorier av objekt.

/Erik

Bra idé, Sumpen.

Du tänker dig en renodlat digital bildbyrå, förmodar jag? Jag ser isf ett problem, nämligen att de allra flesta medlemmarna inte har utrustning (och kompetens) att leverera digitala bilder i säljbar kvalité.

Man kan oxå tänka sig en traditionell bildbyrå med ett fysiskt bildarkiv, men då blir det genast mer administration.

Idén tål att diskuteras och utvecklas.

FYI:
Det pågår en annan bildbyrådiskussion här.

Japp, upptäckte inte den tråden, men det är en intressant diskussion som pågår där.

Problemet med inscanningen finns, en lösning vore att de (inklusive mig själv) som inte har tillgång till en bra filmscanner levererar bilderna till fotosidan som scannar in för en avgift (fotosidan måste då köpa in en bra scanner...), avgiften kan dras direkt eller när bilderna säljs beroende på vem som ska ta risken och när betalningen ska ske.

Den andra tråden ligger initiativet hos medlemmarna, jag villa slå en passning ala OS-Tre kronors torpedhockey till Fotosidan för att höra om intresse finns från deras håll att ta initiativet. De sitter på tekniken och infrastrukturen och vi sitter på bildmaterialet.

/Erik

Jag vet inte hur bildbyråer fungerar, men måste det vara antingen digital eller traditionell?

Kan inte kunden bläddra bland bilderna digitalt här på fotosidan, men sedan kontakta fotografen och låna negativen när han har bestämt sig?

Niclas.

nicemd skrev:
Kan inte kunden bläddra bland bilderna digitalt här på fotosidan, men sedan kontakta fotografen och låna negativen när han har bestämt sig?

Jo i teorin, men knappast i praktiken. De flesta bildköpare eftersträvar enkelhet och snabb leverans. De vill knappast deala med enskilda medlemmar på fotosidan, det blir för krångligt och osäkert för dem.

Intressant. Vi har ocksa haft lite sadana funderingar. Dock finns det en del administrativa saker som maste losas. Men kanske skulle det kunna funka.

Vi laser och funderar.

/redaktionen

Idén är helt klart intresant. Jag kollade statistiken och i skrivandes stund så finns det 13 032 bilder. Några utav dom borde ju vara värda att lägga upp i ett säljregister.

MVH
Greve Nickon:cool:

För oss med F-skatt så borde det underlätta avsevärt angående administrationen vid en eventuell bildbyrå. Skulle vara ett bra sått att sälja sina bilder på.. Dock så bör kraven sättas ganska höga. Det lättaste är nog att ha en digital bildbyrå. De bilder som väljs ut av fotosidan.se levereras i hög upplösning för försäljning. Visserligen ställer det höga krav hos användarna, dyra scannrar mm.. Men av de som vill tjäna pengar på sin hobby/extraknäck är det säkert många som redan har bra utrustning där hemma( filmscanner mm..) Mycket intressant diskussion!

Jag sitter som originalare på en reklambyrå sedan flera år tillbaka. Den erfarenhet jag har när det gäller bilder från privatpersoner ("amatörer") är att i 8 fall av 10 är bildkvalitén för dålig. Detta gäller främst när bilden ska användas till tryck.

Om man ska scanna in ett smådia till tryckbart skick i storleken liggande A4 måste man ha en mycket bra scanner. Gärna en trumscanner el dyl ex från Heidelberg. Kostnad från 50.000 kr.

Idén med bildbyrå är bra men måste vidareutvecklas en del. Man kan kanske ha ett avtal med en bildstudio som scannar in bilden då den har sålt. Dvs att om en av mina bilder säljs skickar jag mitt original (dia) till bildstudion där de scannar den. Därefter kan jag få tillbaka dia och en CD med bilden på. Den scannade bilden skickas som en komprimerad fil till köparen. På detta sätt får behöver man bara betala för scanningen då bilden redan har sålts.

Hälsningar Ola :)

Sen finns det väl ett till sätt när det gäller dia: Att scanna in en Ilfochromekopia...

Hur ofta ska bilder användas till så stora saker som A4?

Jag har hört att man vid trumscanning oljar in diat för att det ska ligga an bättre mot trumman.
Kan nog vara lämpligt att skicka ett diaduplikat i stället för originaldiat.

€r det inte enklare att dom som Šr intresserade vŠnder sig till en bildbyrŒ istŠllet? :)

Inte fšr att vara dum och sŒ men jag har arbetat pŒ ett bildarkiv och mŒste juh erkŠnna att om jag skulle kšpa anvŠndande av en bild sŒ skulle jag inte leta hŠr... fšr mycket mindre bra bilder... fšr ostrukturerat... ingen kategorisering osv... hur ska "kšparna" tŠnkas hitta nŒgonting šver huvud taget?

Finns vŠl ingen serišs som har tid och ork att sitta och browsa runt amatšrbilder?

// HelŽna - realistisk

Det var nog precis det Sumpen menade...

Sumpen skrev:
Fotosidan får nog agera "gatekeeper" för att sålla en del.

Och inte bara sålla en del, utan sålla rejält.

Sen är väl inte tanken att bildköparen ska browsa runt bland alla bilder, utan bland ett litet urval, väl kategoriserade och strukturerade bilder.,,,?

Jo, det var det som var tanken. Om nu Fotosidan skulle stå för det, måste de välja ut bilder som dom tror och tycker är säljbara, vilket kanske i dagsläget är någon/några procent av dages bildstock.

Sedan tror jag att en dylik lösning skulle inspirera till en annan typ av fotografering, och kanske en annan typ av fotografer. Jag har för mig att det inte är "konstverken" en bildbyrå säljer utan mer standardbilder, tex några kossor, en fin äng, några lekande barn, tonåringar med attityd etc. Möjligen kommer vissa fotografer att leverera vissa typer av bilder, Acke levererar rostiga bilar, Gunte lite mossa och Helen lite snigelporträtt...;)

Närå, skämt och sido. Jag tror idén håller, men det kan nog vara ett hästarbete att administrera det hela med alla relationer, om det inte går att finna någon superdupersmart lösning via nätet mixat med lite hederligt off-linearbete. Sedan tror jag inte att Bringfors och Paradiset och allt vad byråerna heter kommer att vara tänkta kunder, snarare turistkataloger, enklare reklam, vebbsidebilder och andra enkla trycksaker. Dyrare projekt antar jag handlar upp dedikerade bilder.

Fröet är planterat, kanske gror det och börja växa så småningom...

/Erik

Hittade den här gamla tråden och tycker den är intressant.Har själv funderat i dessa banor ett tag.

Några synpunkter.

1. En "fotosidan.se bildbyrå" måste absolut ligga som en egen del av fotosidan så man slipper de "sämre" 98%:en av bilderna.Många bilder läggs ju upp för att få kritik/hjälp och inte för att säljas.

2. Fotosidan fixar ett företag som scannar in bilderna till ett fast pris, som medlemmen betalar direkt, detta tror jag bidrar till en viss självkritik innan man skickar in bilderna.
Dessutom ger det kunderna ha en kort leveranstid. Hemmascanning funkar nog inte så bra.

3. Bilderna måste kategoriseras efter ett förutbestämt schema, helst av fotografen själv.

4. Affärer och betalning måste hanteras av fotosidan, ej av fotografen. Utbetalning sker max två gånger om året till fotografen, för att minska administrationen.

5. För enkelhetens skull följer man BLF eller SFF:s prislistor, ev med nån stående rabatt på kanske 20 % eftersom vi som amatörer inte har samma kostnader som proffsen.

Fredrik, dina förslag är intressanta. Vi får fler och fler förfrågningar om detta ämne, så vi får fundera vidare på detta.

Helt klart är att det innebär en stor merkostnad (och en intäkt förhoppningsvis) och chansning från redaktionen sida, men samtidigt en mycket rolig utmaning.

Vi funderar vidare.

/redaktionen

En fullständig orealistisk tanke med en bildbyrå av flera skäl.

1. Administarationen att gallra, katalogisera och ge sökord samt ta fram en fungerande sökmotor mm är ett jätte jobb samt en stor kostnad.

2.Att helt automatisera allt från beställningar till faktureringar och utskick av högupplöst till fotografens pengar hur går det till?

3. Konkurrensen är mördande det finns idag flera miljoner bilder på olika byråer samt alla gratis bilder på skivor och nätet. Varför skulle någon söka bland amatörers bilder och betala nästan samma pris som en vanlig byrå tar.

4.En högupplöst bild tar massor med plats i datorn samt kostar kanske 100-150 kr att scanna hur många bilder blir det som finns i databasen.

5.Bilderna måste presenteras lågupplösta på nätet först annars snor väl användaren den direkt.

6. Att sköta allt detta kostar massor i tid och pengar.

7. Nä lägg ner tanken den är dö född från början till slut

Steve

Fotosida är en unik inrättning i fotosverige.
Ett så stort antal bilder samlade på en och samma plats lätt överskådliga med en förhållandevis bra och snygg display.

Detta finns redan nu!

Naturligtvis är det ingen lätt eller enkel uppgift att inrätta en bildbyrå på fotosidan, men förutsättningarna kan knappast vara bättre.

"Administrationen blir stor", Ja

"Det blir inte lätt att automatisera fakturering och beställningssystem". Nej men det går.

"Konkurrensen är mördande" (läs stor). Ja visst men vilken bildbyrå startade med fotosidans lysande förutsättningar, ingen.

"Högupplösta bilder kostar mycket att få scannade". Ja men vi måste väl satsa något själva oxå!!

"Att sköta det kostar massor av tid och pengar". Ja, det kostar att driva ett företag som förhoppningsvis drar in pengarna med råge.

Jag tycker absolut vi skall dryfta möjligheterna med en bildbyrå, (i en positv anda).
MVH/ Bengt S

Exakt, pessimister kan ju läsa andra trådar istället.

Jag menar, i Steves värld borde ju inte någon bildbyrå kunna existera.

Problem är till för att lösas.

"Varför skulle någon söka bland amatörers bilder och betala nästan samma pris som en vanlig byrå tar."

Varför skulle "inte" någon vilja betala mindre för en bild om dom tycker den duger till det avsedda ändamålet?

Det finns massor av fotografer här som kallas amatörer men tar otroligt fina bilder.

"Administarationen att gallra, katalogisera och ge sökord samt ta fram en fungerande sökmotor mm är ett jätte jobb samt en stor kostnad."

Jag tror nästan att exempelvis ACDsee skulle räcka till en början, men ett programmeringssnille slänger snart ihop ett snygg webbaserad databas med enorma sökmöjligheter i VB eller .Net eller vad dom nu heter språken.

"Att helt automatisera allt från beställningar till faktureringar och utskick av högupplöst till fotografens pengar hur går det till?
"
Varför skall det vara helt automatiserat ?
Än så länge finns det väl människor på jorden som vill och kan arbeta ?

"En högupplöst bild tar massor med plats i datorn samt kostar kanske 100-150 kr att scanna hur många bilder blir det som finns i databasen."

Räkne exempel 120 GB HDD på dustin 2400:- exkl moms. => 50 MB = 1 Kr. M.a.o tillkommer en kostnad per bild på ca 1kr för lagring av bilden, om den nu måste lagras på HDD. CD eller DVD blir ännu billigare.

Som sagt, det här måste redas ut på ett vettigt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar