Ett önsketänkande
Idén är det inte något fel på, man skall ha visioner!
Men man skall också veta hur verkligheten fungerar.
En bildbyrå kör man inte med "vänster hand" utan den kräver personal som är helt fokuserat på uppgiften i stenhård konkurrens med andra etablerade bildbyråer.
Och administrationen är omfattande.
Det finns ingen reklambyrå som har tid med att surfa på Internet för att hitta någon lämplig bild.
Reklambyråer har oftast ett redan etablerat samarbete med proffsbildbyråer. Bildbyråerna levererar tryckta kataloger med bilder i olika ämnesområden, som man snabbt kan bläddra i, vilket går mycket fortare än att leta upp en bild via datorn.
T ex kan det finnas en katalog med bara träd i alla dess former. Bilderna behöver inte ens vara välkomponerade. Man söker t ex bara efter ett speciellt träd som passa in i layouten.
Då leter man i katalogen för att hitta ett träd som har en lämplig form.
Exotiska djur eller vackra landskap kan Du glömma.
Man kan fråga sig, varför skall egentligen en bildbyrå köper bilder från amatörer, när det finns gott om proffsbilder i alla dess former.
Det bästa för en amatör är faktiskt att vända sig till någon etablerad bildbyrå och till sådan måste Du levera massor med bilder per år.
Proffs som leverar till bildbyråer gafflar ofta sina bilder, kameran tar 3 bilder vid samma tillfälle. På så sätt har de en bild för sitt eget arkiv som de aldrig lämna ifrån sig och ytterligare 2 bilder som kan skickas till köparen direkt eller till inscanning. Och alltid är det bråttom.