Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosida eller sandlåda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Min erfarenhet är nästan tvärt om, fått en hel del bra synpunkter som jag känner att jag bör ta åt mig.

Roine



dig skrev:
Hej alla sårade medlemmar...

Själv har jag slutat lägga ut bilder för jag får ingen kritik som ger mig nåt på dom. I början fick jag lite kritik sedan blev det bara gull eller inget alls. Vi ses kanske till hösten om jag har riktigt tråkigt och lite att göra.

Ha det så bra

Ps. många fruktansvärt gulliga katter och fina blommor på sidan nu...

MVH Cozmos
 
Vet inte om jag egentligen vill ge mig in i den här diskussionen, men jag har ett par saker som jag vill säga.

1) Om man som fotograf visar sina bilder här så anser jag att man ska vara tacksam för de kommentarer man får, även sådana som sågar bilden vid fotknölarna på ett osmidigt sätt, så länge det inte handlar om nonsens eller personangrepp.

Jag vill veta vad folk tycker om mina bilder. Tycker ni att mina bilder är skit så skriv det! Hur ska jag annars kunna bli bättre?

2) Den här tråden urartade till ett personangrepp. Sådant tycker jag att vi inte ska hålla på med. Grupptryck är farliga saker. Vilken avvikande person ska vi ge oss på härnäst?
 
urbano skrev:
David Elmfeldt skrev:


Tack för ett mycket bra klargörande. Det här är ingen rolig diskussion precis, men väldigt nödvändig tror jag. Jag har verkligen förståelse för svårigheterna att "övervaka" inlägg och det borde heller inte behövas.

Det finns dock en gräns som man böra vara vaksam mot. Och det är när det handlar om uppenbara kränkningar av en medlem, nedsättande omdömen som anspelar på etnisk bakgrund, sexuell läggning eller funktionshinder. Detta borde gå att få bort från fotosidan.



Jag anser att David har helt rätt, det finns ingen möjlighet att han(dom) ska kunna kontrollera allt som skrivs. Det måsta bygga på att den som anser sig kränkt får meddela sig till redaktionen.

Ulf skrev:

"Detta borde gå att få bort från fotosidan."

Men hur ?
 
Ignorera ICKE...stävja istället ! Det är faktiskt precis som allting annat i vårt samhälle. Det är så lätt att titta åt andra hållet och gå förbi så fort någonting händer....och det är just det som är felet!! Det är vi andra som måste sätta en gräns för vad som är acceptabelt.
Kritik som inte är konstruktiv kan vi nog alla skilja på, utom de som tycker det är så förbaskat skojigt att sitta och kasta skit på andra. Sen må det vara proffesionella fotografer eller amatörer. Stäng av dem från sidan om de inte kan uppföra sig som folk.
I mitt tycke säger jag....TITTA INTE ÅT ANDRA HÅLLET! Vi måste hjälpas åt att se till att denna sida är en seriös sida som vi andra 90% kan trivas på. Och även vårt samhälle därutanför....det är samma sak, titta inte bort, det är vi andra som måste hjälpas åt. Sätt gränsen !!!
 
Hej igen

Jag anser fortfarande att bilder från andra är den värdefullaste källan här.

Jag kan göra en subjektiv bedömning av andras bilder kontra mina utan att för den skull kommentera.

Själv är jag fokuserad kring att ett album skall ge ett tydligt budskap, andra anser att enskilda bilder, teknik, efterbearbetning är det viktigaste. Detta berikar, åtminstone, min värld.

Så bilder som aldrig får en kommentar har ändå ett stort värde, det anger normen, dvs vad andra tycker.

Så även om man sågas av en eller två, kan man bidra till betydligt fler som inte säger nått alls.

Roine
 
Bibbi F skrev:
Ignorera ICKE...stävja istället ! Det är faktiskt precis som allting annat i vårt samhälle. Det är så lätt att titta åt andra hållet och gå förbi så fort någonting händer....och det är just det som är felet!! Det är vi andra som måste sätta en gräns för vad som är acceptabelt.
Kritik som inte är konstruktiv kan vi nog alla skilja på, utom de som tycker det är så förbaskat skojigt att sitta och kasta skit på andra. Sen må det vara proffesionella fotografer eller amatörer. Stäng av dem från sidan om de inte kan uppföra sig som folk.
I mitt tycke säger jag....TITTA INTE ÅT ANDRA HÅLLET! Vi måste hjälpas åt att se till att denna sida är en seriös sida som vi andra 90% kan trivas på. Och även vårt samhälle därutanför....det är samma sak, titta inte bort, det är vi andra som måste hjälpas åt. Sätt gränsen !!!

Jag håller med Bibbi till 100%.
 
Efter att följt den här disskusionen ett tag så har jag lite funderingar.

Hur många av er som tycker att man inte ska ignorera PL och en del andra har verkligen gjort nått kreativt? T.ex mailat honom och frågat vad han håller på med eller tipsat honom att vi har en egen disskusion om honom.

Jag tror att det har hittats tre,fyra stycken personer här som klassas som "idioter", om man tar dom i relation till alla oss andra "normala" så blir det väl ca 2000 mot 3 eller nått, m a o promillehalter och inte 10 % som Bibbi F fick det till tidigare.

Om någon skulle kalla skriva "hästfetto" till en av mina bilder så skulle jag inte ta det på nått större allvar eftersom det är uppenbart att han eller hon inte har ett seriöst uppsåt.
 
Fredrik H:
Jag har uppfattat det som att vi inte diskuterar någon enskild person utan problemet rent generellt. David skriver att han raderar kommentarer varje dag så han är nog den ende som vet omfattningen av företeelsen.
 
Det finns ju minst en person som i princip är uthängd med namn, eller hur ?

Om man läser från början så finns det både länkar och andra antydningar mot just PL.

Jag ville mest påvisa att Bibbis uträkning på 90% normala och 10 % "idioter" troligtvis inte stämmer.
 
Senast ändrad:
Fredrik....jag har inte någon möjlighet att sitta och räkna "idioter" bland alla tusentals medlemmar på fotosidan :)
10% var mer en uppskattning och ett fiktivt tal. Endast tilltaget för att illustrera hur ett litet antal kan förstöra för merparten.
 
Efter att ha läst igenom den här tråden gick jag in och läste PL:s kommentarer, jag hade nog väntat mig ännu värre av inläggen här att dömma. Jag tror att grabben kommer att skärpa till sig av all kritik han har fått här. Det har ju visat sig att en del andra medlemmar har gjort det, både när det gäller provocerande bilder och personangrepp.
Dock tycker jag att han har rätt i en del av sin kritik men man kan ju önska att han formulerade sig på ett bättre sätt. När han skriver "behåll skiten hemma" så menar han förmodligen "passar bättre i familjealbummet", men som sagt språket...
Annars tycker jag att det behövs lite tuffare kommentarer och mer konstruktiv kritik här på sidan. Det finns ju de som biter ifrån sig så hårt på kritik att ingen vill kritisera deras bilder längre och på det sättet skapar sig en klubb för inbördes beundran.
 
[B]ALLA har vi varit nybörjare![/B]

Hej på Er allihop!

Ja tyvärr finns det mer eller mindre obegåvade människor inloggade även på denna siten och dessa är tydligen mycket ouppfostrade redan som barn.

Det är ynkligt att man inte kan se att ALLA någon gång har varit nybörjare. Det gäller i ALLA sammanhang. ALLA kan inte kunna allt - Men man kan göra så gott det går - Och det är det vi gör ALLIHOP som skickar in bilder till fotosidan. Inte ens en proffsfotograf har alltid bilder som tilltalar ALLA.

Nää... försök att visa lite mera ödmjukhet och förståelse så får vi det ALLIHOP mycket trevligare tillsammans. Stötta istället för att stjälpa och framförallt - Låt bli att ge kommentarer på en bild du inte alls tycker om.

Kram på Er!
 
Håller med Stefan Johansson om att det behövs ett tuffare sätt att kommentera. En kommentar är en månniskas åsikt och personligen tar jag hellre ett hårt angrepp än ett "Åh en sån härlig bild". Det sista är ingen åsikt, det är ett utrop som inte säger någonting om min bild. En kommentar måste innehålla en motivering till varför man tycker en viss sak, och då tycker jag nästan att Laurells sätt att kommentera säger mer än "Wow" och "Härlig bild", även om hans formuleringsförmåga är högst banal och begränsad. För att fotosidan ska utvecklas och nå längre måste bildkvalitén höjas. Jag tycker definitivt inte att vi alla ska sänka oss till PL:s nivå och därigenom skrämma bort alla med bilder som kanske skulle ha haft ett annat slutmål än just fotosidan, men jag tycker att vi måste acceptera att "få på pälsen" om det vi publicerar är dåligt. Det här är ett offentligt media och om man väljer att lägga ut sina bilder här så ska man vara beredd på allas åsikter. Mitt eget fotograferande är högst amatörmässigt men jag har som mål att det en gång ska bli bättre. Det kommer det aldrig att bli om jag stänger in mig i en bubbla där alla säger "wow" och halleluja.
 
Jag tycker att de regler för inlägg som redan finns är bra och tydliga. Kanske skulle de kunna kompletteras med att man kan bli avstängd om man grovt/upprepat bryter mot dem.
För som både Bibbi och Efwa (?) varit inne på, så handlar det väl i slutändan om vilken "lägsta nivå" man är beredd att acceptera.

klabbarpan skrev:
/.../jag hade nog väntat mig ännu värre av inläggen här att dömma. /.../
Det kanske delvis kan förklaras med att en del av kommentarerna blivit raderade.


>>olajan:
Det är väl inte riktigt sättet att kommentera i allmänhet, som vi diskuterar.
Jag tycker inte att "Det här var fult" säger mer än "Åh, en sån härlig bild". Och jag tror inte att varken du, jag eller någon annan blir en bättre fotograf av att någon i kommentarerna anser sig kunna uttala sig om din/min mentala hälsa.
Jag håller inte med dig om att man måste vara beredd att "få på pälsen" om man publicerar en dålig bild. Däremot borde man kunna vänta sig att få goda råd om hur man kunde gjort bilden bättre.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg i den här debatten och är precis ny som medlem då jag fick nys på den av en annan amatör fotograf när vi fotade samma cykellopp.
Det gå att kolla i loggar vilka dessa är och sedan anmäla dem till deras internet provider och som i sin tur kan stänga av dessa om uppförandet är tillräckligt "jävligt".
Sedan om någon orkar att ta sig den tiden är annan sak. Annars borde fotosidan kunna stänga av deras konton - vet att man kan skaffa nytt osv men det visar att man inte accepterar sådan uppförande i alla fall.

Skall försöka få tid att lägga upp lite bilder för kritik (hoppas att man fått bort dem tills dess ;-))

Ha en trevlig dag
O.Olsson
 
Åsa Sjöberg håller inte med om att man måste räkna med att "få på pälsen" om man publicerar någonting dåligt. Tycker du att vi ska lyfta ut fotosidan från all annan media, göra den till en skyddad zon för missriktad snällhet och mjäkighet? Jag tycker att man ska se fotosidan som en levande fototidning där det finns ett visst krav på kvalité. Elmfeldt & Co skriver ju redan i texten om publicering att man ska tänka över vad man publicerar, att det kanske egentligen är familj och släkt man vill visa bilderna. Kvalitén ska självklart inbegripa den konstruktiva kritiken, vi ska inte ha pubertalt fjanteri där heller.
 
Det beror ju på hur du definierar "få på pälsen".

Vad skulle du t ex tycka om jag som svar på ditt inlägg skrev:

Det var den mest puckade åsikt jag hört. Jag tycker att du borde få din skalle undersökt.

Istället för att skriva att jag inte håller med dig och argumentera för varför.

Det är väl klart att bilder skall kritiseras med både ris och ros. Men det betyder ju inte att man skall lämna allt folkvett hemma och skriva saker man aldrig skulle våga säga om man till exempel kritiserade bilder på fotoklubben.
 
Jag vill inte heller att det ska bli en sockersöt stämning, men jag måste också säga att jag är väldigt rädd för att ge ettor, med tanke på hur några reagerar på tvåor. Speciellt om man råkat ge det till ett proffs.

Många säger att flertalet av de drabbade varit inne och hämnats. Jag är inte för hämnd. Men...

Man får ju också tänka på att "Har man gett sig in i leken får man leken tåla". Har man nu satt en egen gräns för hur lågt man går i sin kritik så är har man ju också talat om hur man vill få kritik till sina egna bilder. Att sedan inte kunna acceptera "hämnarnas" hårda kritik utan att själv lägga taggarna på utsidan, då har man satt en gräns man inte själv klarar av. Det gäller ALLA. "Man behandlar sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad". Ger man hård, "ful" kritik så får man vänta sig hård, "ful" (och förhoppningsvis ärlig) kritik tillbaka.

Man tackar genom att kommentera varandras bilder. Om jag skulle tycka dåligt om bilderna från någon som tyckt illa om mina, då hämnas jag? Det har gjort att jag faktiskt inte alltid tackar på det viset. Risken är för stor att bli kallad hämnare.
Ska det behöva vara så?
 
Jim, folkvett ska man alltid ha, självklart, men jag tycker inte att man riktigt kan jämföra vår anonyma situation vid våra datorer med att ha en rak och verklig diskussion. Jag tycker att ansiktslösheten ger en möjlighet till en hårdare och råare attityd, som, om alla som deltar är på samma våglängd, kan ge bra mycket mer än den nuvarande hyllningen till allt och alla. Jag vill bara understryka att kommentarerna som gett upphov till den här diskussionen tycker även jag har gått för långt.
 
Tycker inte att personer som gör såna här elaka, om än barnsliga, påhopp borde ignoreras. visserligen låter jag själv det gå in genom ena örat ut och genom andra, men det kan finnas många som faktiskt tar illa vid sej av aådan kritik som Åse ger exempel på.

Även om personerna i fråga beter sig som små barn som bråkar om leksaksbilen bör de tänka efter och inse att de faktiskt kan såra med sina drypande kommentarer.

Man kan ju inte älska alla bilder, men antingen skiter man i att ge en kommentar, eller så lär man sej att ge konstruktiv kritik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.