Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotorafera modevisning - blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebeckakroon

Ny medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt mig en Nikon D80 (med VR 18-55) och skulle i helgen fotografera en modevisning. Det var inomhus med hyfsad belysning, men jag hade ganska hög ISO för att det inte skulle bli så mycket rörelseoskärpa. Tyvärr blev de flesta bilder ganska suddiga ändå och brusiga.
Bör man använda blixt vid sådana tillfällen? Eller vad mer kunde jag ha gjort för att få bättre bilder?

Fast är det inte lite begränsande att inte ha ett zoomobjektiv när människorna man vill fotografera rör sig på en catwalk (och man vill kunna fota både när de poserar längst fram och längst bak på catwalken)?

Men objektivet du har nu är ju inte mer tele (ok 55 är kanske mer än 50) så det funkar ju!
Men annars är det väl inte fel med en blixt vid modefotografering! En SB-600 hade klart funkat.
Men annars hade säkert ett telezoom objektiv varit bra att ha också, men ljusstarka sånna kostar lite pengar!

Om ljuset i lokalen är bra så kan du med fördel fota utan blixt, ljusstarkt objektiv och snabb AF är lämpligt att ha.

I normalfallet skulle jag rekommendera dig att rigga en eller flera blixtar på bra ställen längs med catwalken och sedan trigga dessa från kameran mha radio eller kabel. Du måste då köra manuell exponering och hålla koll på att modellerna står på "rätt" ställe när du tar bilderna, exponeringen beror ju på hur avståndet mellan modell och blixt, inte avståndet till dig eller annat ljus.

Jag har fotat några modevisningar med riggade blixtar och det blir riktigt bra. Undvik att trigga blixtarna med ljus (fotocell) det kan strula en del om andra fotar med egna blixtar - de kan "stjäla" dina blixtar och göra dina bilder felexponerade. Även risk att överhetta blixtarna med allt för intensivt blixtrande...

Har plåtat några modevisningar. har ett 70-200/ 2,8 samt ett 24-70 / 2,8
och det funkar bra . Kompleterar ibland efter behov med en SB-800 blixt som jag beroende på avstånd slår i taket för att slippa skuggor.Lycka till

Tack så mycket för alla svar!
Jag ska nog investera i en blixt vid tillfälle. Hur stor skillnad är det egentligen på en SB-600 och en SB-800?

Tack så mycket för alla svar!
Jag ska nog investera i en blixt vid tillfälle. Hur stor skillnad är det egentligen på en SB-600 och en SB-800?

Nu är inte detta riktigt svar på din fråga, men jag köpte en SB-600 i dagarna och är supernöjd. Blir verkligen mycket bättre bilder och att man kan rikta den i taket gör jättemycket.

Blixt..

Fotade en Catwalk i december, objektiv 70-200, 2.8 och två blixtar trådlöst det vart helt ok...

Christer

Hej!
Jag har nyligen köpt mig en Nikon D80 (med VR 18-55) och skulle i helgen fotografera en modevisning. Det var inomhus med hyfsad belysning, men jag hade ganska hög ISO för att det inte skulle bli så mycket rörelseoskärpa. Tyvärr blev de flesta bilder ganska suddiga ändå och brusiga.
Bör man använda blixt vid sådana tillfällen? Eller vad mer kunde jag ha gjort för att få bättre bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar