Annons

Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Jag har köpt ett fotopapper på Kjell o Co som heter Plexgear och är ett Pro Foto papper som är halvmatt. Problemet är att det är svårt att se vilken sida man skall printa på. Jag provade på den glattare ytan och då torkar den inte efter printningen i Min HP 8450. Testade då på den tröga ytan och då torkade utskriften men jag får fortfarande färg på fingrarna efter två dagar men inte så mycket alls som på den glatta ytan. Någon som testat detta papper på en HP.

Slicka på fingrarna och kläm om papperet, den sida som klibbar ska du skriva ut på.

Jag känner dock inte till papperet du köpt, men utgår från att du kollat att det är avsett för bläckstråleutskrifter.

Tack för tipset. Jodå, pappret är för bläckstråleskrivare.

Det finns två sorters papper för bläckstråleskrivare, en som bara fungerar i pigmentskrivare och en variant som fungerar i både pigment- och infärgningsbläcksskrivare. Det låter som du köpt ett papper av den första typen och att du har en skrivare med infärgningsbläck.

Stefan

Låter som en rimlig förklaring. Jag har kasserat de där pappren och köpt HP premium i stället och nu får jag perfekta resultat igen. Man skall nog inte experimentera med okända papper utan hålla sig till de som tillverkaren av skrivaren rekomenderar.

Man skall nog inte experimentera med okända papper utan hålla sig till de som tillverkaren av skrivaren rekomenderar.
Okända papper ska man nog undvika, men att behöva använda skrivartillverkarnas egna papper är inte nödvändigt. Det finns väldigt många utmärkta papper av alla olika sorter, förutsättningen för att få ett bra resultat är dock att man har en färgprofil för just det papperet till den egna skrivaren. Då blir resultatet oftast i toppklass.

Gjorde samma försök en gång. Då med HP papper till en Brother skrivare och fick samma effekt. Brother svarade då att HP papperet inte passade ihop med deras bläck även om pappret i sig gav ett bra resultet med HP's bläck.

Nöjd

Hej
Jag har använt plexgear matt fotopapper till min brother-skrivare ett tag nu. Jag är absolut nöjd med papperet. Bläcket sitter och färgar inte av. Det är ett förhållandevis billigt papper och jag tycker om ytan, mina bilder blir fina.
Orsaken till att det är svårt att veta vilken sida man ska skriva på är att papperet är dubbelsidigt, man ska kunna skriva ut på båda sidorna, behändigt om man tex vill göra en flayer eller av någon annan anledning använda båda sidorna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto