Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomotiv när vädret är "tråkigt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Vilka motiv "söker" Ni när vädret är jämngrått och lite regn?

Känner för att sticka ut men saknar inspirationen på lämpliga motiv. Tar gärna naturbilder men där känns det som om ljuset behöver vara med.

Plåta porträtt hade i och för sig fungerat men vilken "modell" känner för att stå ute i småregnet?

Kom med tips och ideér

//Micke

Jämngrått och lite regn är det bästa tycker jag. Utmärkt för porträtt, gatubilder, natur. Det mesta. Mjukt ljus gör att man kan ta ut svängarna i kopieringen på ett fint sätt. Tråkigt fotoväder är för mig detsamma som mitt-på-dagen-sol. Huvva.

Gråväder är som gjort att fotagrafera i. Helst ska det även regna. Gula och röda färger på regnkläder och paraply i ett hällregn.

Eller så kan man göra bilder som denna bild

Actionbilder blir nästan bäst när det är litet mulet.. då slipper man alla störande skuggor
från hjälmar och annat..
så ta en tur till MX banan eller nåt!!
//johan

Istället för oranga regnkläder

Fin färg och skydd mot regn

Bilagor

• lambo i gråväder.jpg
    lambo i gråväder.jpg
    96.1 KB · Visningar: 1,173
Vatten i kameran/optiken

Fina tips. En liten undran hur Ni gör med utrustningen. Jag har en 30D och den är inte tätad mig veterligen. Optiken är L som är tätad (?). Hur pass skyddad bör man hålla utrustningen? Allt blir ju lite knöligare om regnet strilar ned.

Re: Vatten i kameran/optiken

Minita skrev:
Fina tips. En liten undran hur Ni gör med utrustningen. Jag har en 30D och den är inte tätad mig veterligen. Optiken är L som är tätad (?). Hur pass skyddad bör man hålla utrustningen? Allt blir ju lite knöligare om regnet strilar ned.

Så länge regnet kommer uppifrån brukar det inte vara några större problem, då funkar det bra med paraply. Kommer regnet nerifrån eller från sidorna kan man stoppa in kameran i en plastpåse, på med ett UV-skydd och fäst påsen med en gummisnodd runt UV-skyddet. Då klarar utrustningen det mesta.

Sundström skrev:
Actionbilder blir nästan bäst när det är litet mulet.. då slipper man alla störande skuggor
från hjälmar och annat..
så ta en tur till MX banan eller nåt!!
//johan

Framför allt kan man köra med längre slutartider och få rörelseokärpa utan ND filter.

Själv gillar jag en klarblå eftermiddag(motljus, starka kontraster) framför en igengrå himmel om jag ska fotografera något som innefattar en bit himmel...
Mistänker att det är Svensson tänket(vakert väder) som sitter kvar i skallen.

Lite OT kanske:
Hur gör reportrarna med kamerorna när dom är ute och springer ut och in hela dagarna? Får dom inte kondens i kamerorna?
Visst dom har L gluggar och D1:eek:r men det har kan ju bildas kondens i dom också...

ANNONS