Annons

Fotomål för 2006?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsjoberg

Avslutat medlemskap
Såg tråden om fotomål för 2005, så jag tänkte höra vad ni har planerat för nästa år? Vad vill ni fota? Vad har ni tänkt träna på? Vilken utrustning ska ni köpa? osv..

Jag själv hoppas på att:

-Få återvända till balkan för en fotoresa.

-Få sälja nån bild till dagspressen/ Alternativt jobba åt dagspressen

-Fota fotboll på hög nivå (lär bli damalsvenskan)

-Utrustningsmässigt sett så står en blixt, en skarpvidvinkel, samt ett längre tele på önskelistan... samt kanske en beggad 20D när dess efterföljare kommer..

- Fota mera än tidigare.

- Mer aktiv i fotoklubben.

- Införskaffa ett Canon EF 17-40 4L USM.

/Benny

Mitt mål ær att producera bilder før mitt drømprojekt som førvæntas bli realicerat runt år 2020.... suck:) Skam den som ger sig heter det ju..

Det projektet innefattar bilder av traditionellt snitt, formfokuserat snitt samt konseptuellt snitt.. Dessa uttryck ingår alla i slutprodukten som ær mitt mål..

Risken ær væl att de inte blir visade hær på fs...

Ett par mellanringar kommer jag nog att køpa under året som kommer. Behovet væxer før ett 135 f/2L samt en 5D men det hør nog utopin till:)

Mvh Niclas,

Jag hoppas att det blir (minst) en utlandsresa för fotografering. Kina var påtänkt, men den blir inte av så nu siktar jag på Chile.

I övrigt vara lite mer på plats oftare. :)

/Erik

Mina planer är:

* Köpa ett nytt eller beg. 16-35/2.8
* Jobba arslet av mig så jag har gott om cash för en centralasien tur med Rosa Bussarna sen nån gång.

Som glad amatör så är mina mål:

Fortsätta skapa bilder o utveckla mig som fotgraf:
lära känna min nya D200 utan o innan.
Bli säkrare på tekniken bakom fotografering,
Framförallt ljusmätning o vitbalans.
Skaffa mig mer mod till o ta porträtt.

Minimalisera min utrustning för mina behov, som det ser ut nu så är målet:

Objektiv:
50mm
15mm fisheye
+85mm
+24mm
+nån rejäl vidvinkel tex 12-24mm

Samt en reflektor och pol/gråfilter.

Sen vore det ju himla skoj om jag kunde fått sålt ngn bild (tex min "madrugada") men det är nog mera dröm än mål...

/Peace

Utrustningsväg så står en Nikon D200 högt i kurs :D Skulle vara härligt med en större sökare än den på min EOS 350d.

Annars vill jag ta MER bilder på folk, och lära mig komponera bättre...

Att försöka få till en utställning. Någon som har förslag på ett ställe där man kan visa sina fotografier, gärna i Växjö/Kalmar/Karlskrona-regionen?

Försöka lära mig min EOS 5D (när den nu behagar bli levererad) och försöka lära mig en del om produktfoto i studio för att kunna förverkliga en liten idé jag har..

/Peter

-- Sälja några bilder till dagspress
-- Försöka sälja in något frilansreportage
-- 1-2 längre/större fotoresor
-- Ev. någon utställning
-- Lära mig färghantering, en gång för alla

-- Färdigställa en fungerande hemsida
-- Höja omsättningen rejält i mitt lilla företag

-- Inköp av en Nikon D200, plus div. tillbehör
-- Inköp av 1-2 bättre (dvs dyra...) objektiv

- Försöka få ett jobb
- Resa till Los Angeles
- Inhandla lite utrustning, vidvinkel och en bättre telezoom
- Resa till Röst, Lofoten, förhoppningsvis för projektarbete
- Resa till Lofoten(igen), späckhuggarsafari med skolan

Där emellan hinna med studier och utveckla fotograferandet, det blir ett stressigt år.

/ Hampus

Köpa, ny kamera, supertele (förhoppningsvis) alt. 300/2.8. Fast normal + vidvinkel. Möjligen billiga studioblixtar.

Fotografiska mål, Bli bättre på allt. Porträtt på min dotter, katalogbilder åt kläder och framför allt spendera mer tid i skog och mark.

Sedan kommer också förhoppningsvis en hemsida.

Utöver det möste jag ju jobba också...

Mitt mål är att få till stånd mer enhetliga bildserier, inte bara enstaka "bra" bilder. Det är det jag beundrar hos stora reportagefotografer, hur de visuellt kan berätta en berättelse och varje enskilld bild får en att falla av stolen. Så det är mitt... överambitiösa mål. :)

Jonsjoberg skrev:
Såg tråden om fotomål för 2005, så jag tänkte höra vad ni har planerat för nästa år? Vad vill ni fota? Vad har ni tänkt träna på? Vilken utrustning ska ni köpa?

- Fota mer av allt
- Träna på att komma upp tidigare på morgnarna, när ljuset är bättre.
- Har inga direkta prylbehov, möjligen ett till filmmagasin till bladaren.

Fota mera
Bli en bättre fotograf
Köpa en D200
Få upp en egen hemsida
Bli bättre på bildbehandling
Träffa andra fotointresserade (ingen av mina vänner är det).
Våga gå fram och fota människor

ANNONS