Annons

Fotomässa = Teknikmässa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Läste en mycket intressant artikel om Fotomässan FOTO2007 och undrar om det är så att bilden kommer mer och mer i skymundan eller om det bara är så att teknikintressenterna syns och hörs mest? Fungerar det med bildutställningar blandat med teknik eller skulle en egen bildmässa fungera som en bra motvikt?

Senast ändrad:
Jag tyckte det var en rätt skön mix, i alla fall för mig som mest gick på mässan som en trevlig lördagsutflykt. Pillade på lite teknink fövisso, men gick däremellan på välbesökta och intressanta föredrag av bl.a. Staffan Widstrand och Claes Grundsten, som definitivt hade bilden i centrum. Tillsammans med alla andra bildutställningar tycker jag det blev väldigt mycket bra bild för pengen!

Sen håller jag med Terje om att annonseringen och informationen på plats var rätt misslyckad - det var lätt att missa flera pärlor! När man letade information i förväg på hemsidan hittade man ju mest olika loggor för annonsering och trasiga länkar.. Terjes eget föredrag låg tyvärr mitt i min lunch, så det missade jag, men när jag pratade med honom lite senare kunde han ju bara konstatera att det var lika gott det.. Trist!

Per

Är inte ofta på sådana mässor mest för av att det är för långt att åka. Dock skulle jag hellre åka på en ren bildmässa än en teknikmässa/blandad mässa.

Lider även med Terje..

Detta var min första fotomässa och jag är faktiskt förvånad över hur många bildutställningar det var, varenda skrymsle och korridor verkade utnyttjad - inte på toaletten dock. Tyvärr så kände jag på slutet att det blev lite för mycket bildintryck. Som Pentaxägare blev jag mkt besviken på Pentax monter. Få prylar och disken var placerad så man hamnade mitt i korridoren om man stod i "kö" för att titta på något.
En organisatorisk miss var också kön vid biljettautomaten i parkeringshuset! 4 våningar och EN automat!!! En av dom förtvivlade vakterna sa att det diskuterats att köpa fler automater, men att dom ju var så dyra!!!! Dom kostar tydligen 60'. Kön var säkert 25m lång och vi valde att trockla oss ut ur huset och hittade en plats på annat ställe.
C

Sans skrev:
Läste en mycket intressant artikel om Fotomässan FOTO2007 och undrar om det är så att bilden kommer mer och mer i skymundan eller om det bara är så att teknikintressenterna syns och hörs mest? Fungerar det med bildutställningar blandat med teknik eller skulle en egen bildmässa fungera som en bra motvikt?

Jag gick nog dit för teknikens skull men tekniken hade inte en chans! Det jag kommer att minnas från lördagen är Sune Jonssons fantastiska bilder från det gamla Västerbotten i svart/vitt. Det var helt magiskt. Jag måste köpa boken.

Jag tror inte man ska vara så brydd och rädd för att blanda bilder och teknik. Om bilderna håller så tror jag att det är det som ger det bestående intrycket för många. Jag tror man måste ha både teknik och bild för att få det momentum en sån här mässa behöver. Utan det ena blir det heller inte det andra.

Jag tycker nog mest det låter som en rätt bitter snubbe som skrivit detta. Att tekniken förstör när man ska hålla föredrag förstår jag dock att man blir arg på, men att klaga på att besökarna tycker att en ny kamera är intressantare än sin egen bok känns lite surt tycker jag.

Själv tycker jag det var en helt ok mässa med en lagom blandning mellan teknik och bilder. Det var hur kul som helst att kika lite närmare på utrustning som man aldrig kommer ha en chans att köpa samtidigt som det fanns mycket fina bilder och titta på.

Men nu är ju inte jag någon berömd naturfotograf och kommer tydligen inte att kunna bli det heller om jag förstod näst sista stycket rätt...

Elmia har bättre föreläsare och proppfulla lokaler med föreläsningar på över en timme. Både Martin Klum och Ola Skinnarmo har varit där.

Fotomässan 2007 var ett steg i rätt riktning men just föreläsningarna är ett eftersatt kapitel. Vi var på en föreläsning och fotografen hade bara 20 minuter på sig. Löjligt!

Jag eftersöker en mix av teknik, metodik och estetik på mässorna. Och nya sociala kontakter!

Sans skrev:

Forst och framst, fruktansvart daligt skriven artikel. Om denna person nu ar sa artistiskt intresserad och lagd, borde detta inte speglas i allt han gor?

Jag tycker ocksa att det ar lite konstigt att han inte forstar att folk vill veta EXIF, det ger ju viss insikt i hur man skapar ev bild sjalv.

Nu var jag ju inte pa massan, men vad jag har hort sa var det mangder av bilder, fotosidan hade en utstallning till och med, vilket jag garna hade sett. Jag ar dock lite langt borta for att aka till en liten massa i Nacka.

Tror mest att han var besviken pa att han inte salde mer. Grumpy old men.

Daremot haller jag med om arrangoren skulle ha forberett med en bra projektor och sett till att tekniken fungerade for deras seminarie.

Är så himla glad över de 100-tal tackmail vi fått. Nästan alla handlar om hur fantastisk mixen var på fotomässan prylar/bilder. Ledsen att Terje inte sålde några böcker. Projektorn var det ingen annan som klagade på.
/Per Broman, arrangör fotomässan

Jag tycker också att det är en skön mix med teknik och bilder. Personligen skulle jag aldrig palla att gå på en ren bildmässa av detta format. Skallen klarar inte att ta in det. Flera vittnar om att det redan nu är svårt att göra bilderna rättvisa för att det till slut blockerar sig i skallen.

Det andra är att en så stor mässa skulle aldrig nånsin gå ihop sig ekonomiskt och därmed finns inte förutsättningarna.

De som betalar för det här kalaset är i stora drag tillverkare och enskilda firmor som vill sälja och marknadsföra sig.

Tycker det var en bra mässa och det är mest synd att alla vill gå på den inte finns inom resavstånd.

Mvh
Maverick

Tycker Terje låter bitter.. faktiskt. Kan ju vara för att bara sålde en bok ;)

Jag tycker själv att det var en riktigt bra mässa med en bra mix av bilder och teknik. Många bilder, roligt att gå att titta på och framförallt MÅNGA som tittade och diskuterade bilderna. Så jag håller inte med Terje. Naturligtvis drar tekniken, eftersom det är de som faktiskt skapar bilderna. Hur folk prioriterar, får de själva stå för. Läs Marias artikel.

En ren bildmässa skulle aldrig dra så många besökare som mässan gjorde. Utan jag skulle vilja säga TACK VARE prylarna, så var det många som fick se dessa fantastiska bilder.

Nej, jag håller inte alls med Terje faktiskt.

Jaja, tycka vad man vill, men det kanke är lite väl lågt att flera häver ur sig plumpa uttalanden om Terje här, när han varken är medlem eller har startat tråden?

(..jag anar iofs att det inom kort kommer svar på tal på www.helleso.com från Den griniga gamla gubben. :)

Per

Syftet med tråden var inte att det skulle bli några påhopp på Terje, hans åsikter eller upplevelser av mässan, utan jag var mer intresserad av hur andra upplevt mässan och hur det fungerar med tekniken och bilderna eftersom jag själv inte var med på den, och om det skulle fungera att organisera enbart en bildmässa. Det verkar som om många besökare gillat mixen av teknik och bilder, oavsett om man personligen tyckte att det var för mycket av det ena eller det andra.

Utan teknik ingen bild? Ibland kan ordet teknik göra mig lite förvirrad. Vad är teknik egentligen? Är det något maskinellt elektroniskt och/eller mekaniskt, eller är det ett sätt att skapa en bild, antingen med en kamera, en målarpensel mot en tavelduk eller kolbit mot ett papper eller är det alltihopa och mer än så?

Per skrev:
Jaja, tycka vad man vill, men det kanke är lite väl lågt att flera häver ur sig plumpa uttalanden om Terje här, när han varken är medlem eller har startat tråden?

Jag ser inga påhopp?

Man har ju rätt till sin syn på mässan, man har även rätt att tolka andras offentliga texter.

Per B. Jag tycker ni ska sträcka på er. Det var tydligen än bättre mässa än förra året (vet ej själv, då jag inte var där förra året). Men jag upplevde det som en klart trevligare mässa än Elmia.

I våras var det fotobiennal i Skåne med massor av utställningar på olika ställen, gallerier, hotell, mm under mars månad, mest i Malmö. Det var skönt att slippa tekniken och de människomängder som annars trängs under ett par dagar på en mässa. Lugnt och stilla kunde man betrakta utställningarna och sjunka in i bilderna utan sorl eller annat som tar uppmärksamheten ifrån dom. Vi besökte Malmö under en hotellweekend och betade väl av ca 8-10 utställningar under lördag-söndag, varvat med lite shopping och gatuvandringar.

För mycket teknik och för lite bilder?

Gör ett besök på de "riktiga" mässorna, PMA eller Photokina. Då kan ni börja klaga över att det är lite bilder och mycket teknik!

Jag gick på mässan under söndagen. Första problemet var som tidigare sagts parkeringsplatserna/biljettautomat. Därefter kommer betalning av inträdesbiljett. De accepterade inte kredit/betalkort. Den fanns enbart en "bankomat" i området. Ca 1 timmas köande fick humöret att dala. En mässa borde ha kreditkortsläsare.

Mässan i sig var trevlig. Det faktum att det fanns många fina bilder lättade på stämningen. Vid Nikon's disk för D3 och D300 var det nästan slagsmål om att klämma.
Tyvärr hade jag inte tid att lyssna på några föredrag.

Min erfarenhet av fotomässor inskränker sig till stockholmsområdet. Denna mässa tycker jag var bättre, även om det finns förbättringspotential.

Eventuellt kändes mässlokalerna lite för små. Det var ganska mycket armbågande.

Jag var på mässan förra året också och tyckte att den var bättre planerad då. I år var det så rörigt med bildutställningar blandat med produktmontrar i samma lokal. Bilder som hängde i smala korridorer och där man knappt såg nåt pga av alla som trängdes i det smala utrymmet. Georg Oddners bilder hängde i en cafeteria med dålig belysning.

Jag undrar vad Nathalia Edenmonts bilder hade på en seriös fotomässa att göra? Jag och många med mig polisanmälde henne för bl a djurplågeri när hon hade utställning på Wetterlings för ett par år sedan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article179500.ab
http://sydsvenskan.se/samtidigt/article106976.ece

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar