Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolaptop - touch eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

jesseboy

Medlem
Jag ska återuppta fotandet och behöver en ny dator då den gamla börjar sjunga på sista versen.
Det blir en laptop då den ska användas även till annat och vi inte riktigt har nytta av en stationär.
Det finns som bekant en hel del att välja mellan.
Jag kikade på en som kan fås med och utan touch screen.
Först avfärdade jag det helt, men började sen fundera på om det kan vara något?
Kan man i exempelvis PS använda en sådan (mha skärmpenna) ungefär som man använder en wacom ritplatta?
Vore ju i så fall smidigt.
Är det någon här som testat och kan ge ett utlåtande?
 
Jag ska återuppta fotandet och behöver en ny dator då den gamla börjar sjunga på sista versen.
Det blir en laptop då den ska användas även till annat och vi inte riktigt har nytta av en stationär.
Det finns som bekant en hel del att välja mellan.
Jag kikade på en som kan fås med och utan touch screen.
Först avfärdade jag det helt, men började sen fundera på om det kan vara något?
Kan man i exempelvis PS använda en sådan (mha skärmpenna) ungefär som man använder en wacom ritplatta?
Vore ju i så fall smidigt.
Är det någon här som testat och kan ge ett utlåtande?

Det beror på, jag har en W8 touchscreen som bara klarar fingrar, sedan har jag en med inbygd wacom-digitizer också. Har skärmen inbygt digitizer så fungerar det jättebra med penna, har skärmen inte digitizer så kan man köpa en touchpenna men precisionen blir inte bra.

Så kontrollera att den har en digitizer också om du vill använda den så.

Touchskärm har annars en för och en nackdel. Touchskärm är förbaskat smidigt när du kör W8-appar som oftast är lite halvkassa att använda med mus. Skall du bildbehandla är det dock inte någon höjdare med fingeravtryck över allt på skärmen, men det kan man lätt råda bot på med en putsduk.

/Karl
 
Tack för infon, Karl! Det var ganska precis vad jag ville veta. Ja, känns ju som om touchskärmarna främst är framtagna för W8 och vad som nu komma skall. Blir nog att fokusera på prestanda och sedan blir det med eller utan touch beroende på vad som finns.
Tack!
 
Normalt placerad datorskärm tillsammans med touch är ingen bra ide ur ergonomi synpunkt. Du får för mycket belastning på axlarna. Är det dessutom en laptop har det problemet att skärmen har en tendens att ge efter när du trycker på den så att det hela känns lite ostabilt vilket lätt leder till att du spänner dig ännu mer.

Ska du ha touchskärm så bör den ligga ned framför dig så att du kan ha stöd för armbågarna när du pekar. Helst ska den luta lite mot dig så att du får bekvämare betraktningsvinkel, lite som en gammaldags skrivpulpet. Windows 8 med pekskärmar kommer att bli ett stort arbetsmiljöproblem om Microsoft lyckas sälja in konceptet med Windows 8 och pekskärm på normala stående skärmar

Fingrar är dessutom en aning för stora och klumpiga för fotoeditering, du behöver penna och digitizer, samt handflateavvisning så att du kan luta ta stöd med handen mot skärmen utan att du trycker på något. Wacom har ett par ritplattor i sin cintiq serie som fungerar så, men de är allt annat än bärbara och dessutom svindyra.
 
Normalt placerad datorskärm tillsammans med touch är ingen bra ide ur ergonomi synpunkt. Du får för mycket belastning på axlarna. Är det dessutom en laptop har det problemet att skärmen har en tendens att ge efter när du trycker på den så att det hela känns lite ostabilt vilket lätt leder till att du spänner dig ännu mer.

Ska du ha touchskärm så bör den ligga ned framför dig så att du kan ha stöd för armbågarna när du pekar. Helst ska den luta lite mot dig så att du får bekvämare betraktningsvinkel, lite som en gammaldags skrivpulpet. Windows 8 med pekskärmar kommer att bli ett stort arbetsmiljöproblem om Microsoft lyckas sälja in konceptet med Windows 8 och pekskärm på normala stående skärmar

Fingrar är dessutom en aning för stora och klumpiga för fotoeditering, du behöver penna och digitizer, samt handflateavvisning så att du kan luta ta stöd med handen mot skärmen utan att du trycker på något. Wacom har ett par ritplattor i sin cintiq serie som fungerar så, men de är allt annat än bärbara och dessutom svindyra.

Många tablets och hybrider har Wacom-digitizer och handflateavvisning, min tablet (Lenovo Thinkpad Tablet 2) har det och den var mycket billigare än vilken dum Wacom digitizer som helst. Hela tableten som är en fullversion av Windows 8 med Wacom digitizer kostade 8000kr. På den fungerar det bra att jobba med pennan på.

Jag har dessutom en Dell All-in-one 27" med touchscreen och givetvis är det helt idiotiskt att jobba en hel dag på den via touch, men man jobbar 95% av tiden med tangentbord och mus, men dom sista 5% är värdefulla för mig.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.