Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolag

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,

Det finns någon lag för fotografers bilder som jag inte kan hitta. Tänkte kolla om några känner till den?

Det är så att jag har hört något om att fotografen äger alla bilder han/hon tar även om man får betalt för jobbet så är man ägaren till bilderna.
Om man då gör ett jobb åt några och de vill ha ex raw-filerna enda skäl till att de vill ha dessa är väl troligen för att ge till andra som skall kunna retuchera dem m.m. Men som fotograf har man rätt att säga att de inte får raw-filerna men de kan få justerade bilder utifrån dem?

Mvh Johan
 
hej,

Det finns någon lag för fotografers bilder som jag inte kan hitta. Tänkte kolla om några känner till den?

Det är så att jag har hört något om att fotografen äger alla bilder han/hon tar även om man får betalt för jobbet så är man ägaren till bilderna.
Om man då gör ett jobb åt några och de vill ha ex raw-filerna enda skäl till att de vill ha dessa är väl troligen för att ge till andra som skall kunna retuchera dem m.m. Men som fotograf har man rätt att säga att de inte får raw-filerna men de kan få justerade bilder utifrån dem?

Mvh Johan

Klart att du som fotograf har rätt att säga så, så vida inte ett kontrakt skrivits innan som motsäger det. Jag är inte en jurist men jag kan inte tänka mig något annat.
 
Klart att du som fotograf har rätt att säga så, så vida inte ett kontrakt skrivits innan som motsäger det. Jag är inte en jurist men jag kan inte tänka mig något annat.

Enda förfrågan jag fick var, får vi använda bilderna till vad vi vill och när vi vill? Då sa ja ja vist kan ni göra det, det är bara PR för mig. Men vi har inte skrivit något avtal eller något sånt ang detta. Vad jag syftade på var ju inte RAW-filerna utan de bilder jag typ Framkallar från RAW-Filerna. För jag är inte sugen på ge ifrån mig RAW-Filerna och även retucherade bilder. Men sen får de gärna använda de typ "framkallade" bilderna till vad som helst bara mitt namn nämns. Det kan jag väl kräva även i efterhand? Betalningen för mitt jobb betalades ut som vanlig lön då jag inte har företag än. Men det kommer :)
 
Ett råd är att ni skriver ett avtal där det framgår exakt vad som gäller.Annars finns det risk för "tjafs" senare där ni är oense vad ni egentligen kom fram till. Lägg även in den infon i varje bilds metadata.

Exempel på vad som kan ingå i avtalet är om ditt namn skall nämnas vid publicering, vart bilderna får publiceras, hur ofta etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.