Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolag i Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

Mia_li

Medlem
Är det någon som har koll på vilka fotolagar som gäller i olika länder?
Jag ska åka till Indien om en vecka och undrar vad som gäller där. Får man fota allt? Är det jag (som fotograf) som äger rätten till bilden (som det är i Sverige), eller är det personen på bilden som har äganderätt?
Skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med detta!
 
Är det någon som har koll på vilka fotolagar som gäller i olika länder?
Jag ska åka till Indien om en vecka och undrar vad som gäller där. Får man fota allt? Är det jag (som fotograf) som äger rätten till bilden (som det är i Sverige), eller är det personen på bilden som har äganderätt?
Skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med detta!

Jag har varit och fotat i Indien. Jag vet faktiskt inte vilka lagar som gäller där ang. foto men det har aldrig varit några problem. Vanliga människor på gata brukar inte bry sig eller ha nåt emot. Men när jag fotade tiggare, handikappade eller heliga män (munkar) så brukade jag lämna en liten peng.
//Stanislav Snäll
 
Okej, tack! Skönt att det verkar vara relativt fritt. Är det någon mer som vet eller som har varit där och fotograferat?
 
Jag ska åka till Indien om en vecka och undrar vad som gäller där. Får man fota allt? Är det jag (som fotograf) som äger rätten till bilden (som det är i Sverige), eller är det personen på bilden som har äganderätt?

Upphovsrättslagen är ju internationell, ja, eller vår svenska upphovsrättslag vilar på internationella konventioner. Som förmodligen även Indien skrivit under. Så att någon du avbildar i Indien plötsligt skulle stå som fotograf och ha upphovsrätt till den bild du skapat genom att välja utsnitt, exponeringsvärden och valt ögonblicket för bildens tillkomst....., näe, det är helt enkelt inte rimligt.
Däremot kan ju folk reagera på för dig oväntade sätt om du tar upp kameran. Personligen har jag bara erfarenhet från östra Afrika, där hände det relativt ofta att folk viftade avvärjande med händerna.
 
En viktig sak att tänka på om du vill undvika problem är att stoppa undan kameran på flygplatser, tågstationer och liknande. Det är även väldigt känsligt att fotografera broar och andra strategiskt viktiga konstruktioner. Har du oturen att en polis reagerar på detta kan du få problem. Indien har ju ganska stora problem med terrorism och ligger ständigt på gränsen mot krig.

Däremot är det sällan något problem att fotografera ute på stan, även om jag själv många gånger har svårt att komma över tröskeln att ta närgångna porträtt. Men det är mitt "problem" och beror inte på människorna här. Jag är nog lite för feg bara samt att jag i alla fall i den här staden inte vill bli sedd som "turist".

I övrigt har jag i alla fall fått berättat för mig av juridisk kunnande personer (jag jobbar med marknadsföring här i Indien) att det är fritt fram att fotografera för privat och konstnärligt bruk, för kommersiellt bruk bör man skriva ett avtal om att du får använda bilden för detta ändamål. Precis som det är i Sverige med andra ord.

Ett sista råd, glöm inte att plocka med dig vidvinkeln, här i Indien är allt så väldigt nära mest hela tiden. Indien är ett fantastiskt land att resa och fotografera i!
 
Tack för tipsen! Längtar tills på måndag då jag åker. Jag har också svårt för att närma mig för mycket, vill inte tränga mig på andra.. Men hoppas på bra foton ändå :)
Jag ska försöka vara diskret med kameran i vissa lägen, men kameran måste ju ändå fram då och då. Kan man ha den i en kameraväska eller bör jag kanske ha kameran i en annan mer diskret väska? Hur brukar ni ha när ni reser till fattigare länder?
 
Fota i Indien

Hej och grattis till att få resa till Indien!
Indien är ett helt underbart land att resa och fotografera i!
Jag brukar gå med kameran i handen, med "handrem", för det finns så otroligt många fototillfällen. Sen brukar jag finna en plats där det passerar många människor och med kameran på stativ, med teleobjektiv, stå brevid kameran och ta bilder med fjärrutlösare. Lite fult men det ger avslappnade proträtt. Annars frågar jag eller som i enstaka fall frågar människor om jag vill ta en bild på dem. Oftast har jag då haft kameran framme och börjat prata med dem. Många kommer spontant fram och är nyfikna på vem du är osv, dvs om du rester i områden där inte det är så många turister. Lycka till och njut!
/Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.