Annons

Fotokurs på Gotland

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Hittade en fotokurs på Gotland hos Medborgarskolan som verkade perfekt. Har nu anmält mig till den och undrar nu om någon har några speciella tips på vad jag ska tänka på och försöka fotografera för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Den är ju under en hel helg så jag antar att det kommer att finnas en hel del tid för frågor och möjlighet att reda ut ett och annat som för mig ännu är lite oklart. Vill inte komma hem och komma på att jag glömt att ställa de viktigaste frågorna och missat de viktigaste bilderna.

/Stefan
 
Att svara på vad du ska ställa för frågor kan nog ingen göra, men som man brukar säga, det finns aldrig några dumma frågor. Vet man inte och vill veta så måste man ju fråga.

De viktigaste bilderna på Gotland går heller inte att svara på. Givetvis kommer du att ta bilder på Ringmuren runt Visby innerstad, den är självklar. Förhoppningsvis kommer helgen att bjuda på mer än bara Visby med närområde. Det finns ju raukar både i norr och söder, underbara sandstränder, sagolika stenstränder, vindpinade tallar längs Ekstakusten, massor av ruiner och fornlämningar. Hela 92 kyrkor som är hur gamla som helst, små söta fiskelägen och fantastiska blommor i Botaniska Trädgården.

Kort sagt, för att hinna med att fota allt så räcker inte en helg, men förhoppningsvis ger det mersmak och får dig att återvända. Jag tror att vad man än har för favoritmotiv så finns det någonstans på Gotland. Med risk för att göra reklam så kan du besöka http://www.segotland.se/ eller http://www.gotland.net
 
Tack för tipsen!

Givetvis går det inte för dig att svara på vad jag ska ställa för frågor. Tänkte mer på om det fanns något inom fotograferingstekniken, komposition, bildtänkande, m.m. som man verkligen behöver en praktikkurs en hel helg för att verkligen förstå. I så fall är det ju ett lämpligt tillfälle att utnyttja för att verkligen ta i tu med det.

Vet att vi endast kommer att vara en kväll i Visby och sedan åka runt med en minibuss för att komma till massa bra fotoställen. Tror att vi endast kommer att vara på södra Gotland. Har hört mycket om fotografering på Fårö, men andra säger att det är lika bra på södra ön. Kanske inte lika kompakt och intensivt men mer varierat.
 
Har varit på precis samma Gotlandskurs med samma lärare (Robin Divander) tidigare. Kan verkligen rekommendera den. Jag lärde mig otroligt mycket på de dagarna och fick betydligt större förståelse för både tekniken, bilden och fotograferande. Kanonbra lärare som till och med fick mig att förstå det mesta.

Vi åkte runt i en liten buss på en massa bra ställen på mellersta och södra delen av ön. En del hade man hört talas om innan, men andra skulle jag nog aldrig kunnat hitta till själv. Favoriten var Närsholmen. En otroligt fin halvö med en jättefin fyr längst ut. Naturen var något som mest liknade en afrikansk savann fylld med kor! Man kände bara att hit vill jag igen.

Var beredd på att du kommer att ta en hel del fler och bättre bilder än vad du normalt gör under en helg. Kan tipsa om att ta med en bärbar dator (om du har någon). Då kan du på kvällen tömma minneskorten och kolla hur bra bilderna verkligen blev. Vi fick även en del bra tips och råd när det gäller hanteringen och efterbehandlingen av bilderna. Då var det bra att ha datorn med så man snabbt kunde testa det i praktiken (annars brukar man ju glömma det mesta). Det kan även vara bra att ha med stativ. Jag hade då inget, men det fanns flera olika att låna. Det var bra att kunna testa några olika då jag hade tänkt att köpa ett men inte riktigt visste vilken som skulle passa bäst.

Blev nu riktigt sugen att åka en gång till (den var ju inte så fasligt dyr). Ringde Medborgarskolan och det fanns ännu någon plats kvar. Om jag lyckas få ledigt den helgen och om det fortfarande finns plats kvar så kommer nog även jag åka med.
 
Senast ändrad:
Kul att höra att det var en så bra kurs. Nu blir mina förväntningar ännu högre. Sökte lite på Närsholmen och det verkar mycket riktigt vara en riktig pärla. Bra tips att ta med datorn. Det hade jag annars kanske missat. Då är det kanske inte helt omöjligt att vi ses på Gotland om ett par veckor.


Gotland lär ju vara ett bra ställe om man gillar att fotografera blommor. Är det någon som har koll på vad som har hunnit börja blomma nu i mitten av maj?
 
Jag var inte där under den här årstiden så jag ahr inte någon bra koll på vad som blommar. Gotland har ju massor av orkideer så jag antar att några av dessa blommar redan i maj. Finns nog andra som har bättre koll. Sen finns det ju som tur är en hel del annat än blommor (trots att det även är mitt favoritmotiv). Massor av finna hus, stenar, träd, väderkvarnar, fåglar, m.m.
 
Är rätt sugen på att ta mig över till Gotland någon gång i sommar. Kollade därför lite här på forumet för att hitta lite tips. Såg då den här tråden. Då länken i det första inlägget inte längre funkar (antagligen då kursen redan har varit) så sökte jag på Medborgarskolans hemsida. Hittade då en annan kurs som går i augusti och undrar om det är samma, eller om det är en helt annan.


http://www.medborgarskolan.se/templ...aspx?lid=180&sgid=4&sid=48&cid=52642_Gustav01
 
Hur var kursen?

Hej Stefan - och övriga.
Hur var kursen med Medborgarskolan?
Jag har hittat en som går i höst, under ledning av Janis Lukas. Denna gång på Fårö.

http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=180&cid=50745_Gustav&p=f%E5r%F6

Ni som har varit på liknande kurser med just Medborgarskolan, vet ni vilken kunskapsnivå som är lämplig etc?

hälsningar
Staffan

Hej!

Hittade en fotokurs på Gotland hos Medborgarskolan som verkade perfekt. Har nu anmält mig till den och undrar nu om någon har några speciella tips på vad jag ska tänka på och försöka fotografera för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Den är ju under en hel helg så jag antar att det kommer att finnas en hel del tid för frågor och möjlighet att reda ut ett och annat som för mig ännu är lite oklart. Vill inte komma hem och komma på att jag glömt att ställa de viktigaste frågorna och missat de viktigaste bilderna.

/Stefan
 
Hej Stefan - och övriga.
Hur var kursen med Medborgarskolan?
Jag har hittat en som går i höst, under ledning av Janis Lukas. Denna gång på Fårö.

http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=180&cid=50745_Gustav&p=f%E5r%F6

Ni som har varit på liknande kurser med just Medborgarskolan, vet ni vilken kunskapsnivå som är lämplig etc?

hälsningar
Staffan



Fick tyvärr förhinder och kom aldrig iväg på kursen. Vad jag förstått så behöver man inte ha full koll, men man får ut mer av kursen om man inte är helt grön och aldrig hållt i kamera förut. Var i kontakt med kursledaren Robin och han trodde nog att det kunde bli någon till liknande kurs under hösten. Något datum var dock inte bestämt. Om vi var några stycken som gick ihop och föreslog ett eller ett par datum var chansen stor att en kurs kunde starta då. För mig skulle det passa perfekt med en kurs en helg i oktober. Är det någon annan här på Fotosidan som är sugen att åka då?

Kursen till Fårö verkar även den intressant, men den helgen är jag tyvärr upptagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.