Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokub?

Produkter
(logga in för att koppla)

noby

Medlem
Hej,

Är rätt grön när det gäller kringutrustning, är ute efter att ta bra produktbilder med vit bakgrund, har kollat på såkallade kuber med lampor som lyser från varsin sida men ville kolla med experterna på forumet ifall det är rätt väg att gå?

Det jag kommer fotografera är små prylar och dessa ska ha vit bakgrund. Det jag undrar även är hur man får dessa små prylar att stå som jag sett på vissa bilder eller tar man bild på dem liggandes?

Som ni märker e jag rätt grön, skulle behöva lite hjälp.


MVH
 
Det brukar inte var så mycket aktivitet här på dagtid. Jobbet tar väl upp all tid :)

Men det du funderar på är ljustält och det finns flera möjliga metoder att få saker att sväva på en vit bakgrund. Ett sätt jag hört är att hänga upp det med en tunn tråd som du sen redigerar bort i valfritt bildbehandlingsprogram.
Annars kan man lägga en bit vit tyg över en hög böcker som stöd men det kan ge mer redigering för att bli av med alla skuggor.

Om du vill börja lite billigare och det är små saker så prova att tejpa fast ett vanligt skrivarpapper på väggen så det ligger i en fin båge (som en mini bakgrund)

http://foto.klingman.se/album/Personer/ (bild 14) är tagen på det sättet med en liten blixt ståendes bredvid kameran och ett annat papper som reflektor
 
Senast ändrad:
Ljustält/ljuskub är bra om Du vill slippa blänk. Du kan få en väldigt diffus belysning med ett sådant.
Tycker själv det är lättare att ljussätta utan kub, men ljust reflekterande material som glas/stål kan vara lite knivigt.

/Peter
 
Om det inte är väldigt blanka produkter (metall etc) brukar jag skippa fototält m.m. och bara använda en vanlig vit pappersbakgrund och två eller tre blixtar (lampor går också bra). I ett ljustält eller fotobord med underbelysning plus belysning från alla håll är det lätt hänt att det blir platt och tråkigt. Mina beställare vill oftast ha frilagda bilder med skugga och då är det ändå manuell friläggning som gäller.

Att få småsaker att stå upp kan vara lite trixigt ibland. Jag brukar använda grillpinnar av trä som jag bryter av till lämplig längd. På ändarna sätter jag en liten klump med häftmassa. Pinnarna blir stöd på baksidan av produkten och skulle de ändå synas lite så gör det ingenting eftersom bilderna friläggs (i mitt fall)

Att hänga upp saker i en tråd som föreslogs ovan fungerar säkert bra, om man har tid att vänta på att de ska sluta röra sig...
 
Det är fodral jag kommer ta bilder och vet inte riktigt hur jag ska få snyggaste produktbilder? De ska helst stå upp eller att man uppfattar bilderna på det viset.

Sen har jag en till fråga, vad behöver jag ifall jag vill filma produkterna dvs att de snurrar runt på en manick?


MVH
 
Här lade jag ut lite bilder på när jag lekte med ljustält.

http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/21268-lek-och-lar-produktfoto/

Självklart går det nästan ännu bättre med mer belysning från båda håll. Hoppas det kan ge nån inspiration.

Riktigt nyttigt att se hur snyggt det blev, men orginal bilden den vart rätt vanlig, är inte poängen med ljustält att få vit bakgrund så man slipper klippa och klistra objektet in i ex en vit bakgrund du gjorde?

Sen det där polfiltret, vad exakt gör det?



MVH
 
Riktigt nyttigt att se hur snyggt det blev, men orginal bilden den vart rätt vanlig, är inte poängen med ljustält att få vit bakgrund så man slipper klippa och klistra objektet in i ex en vit bakgrund du gjorde?

Sen det där polfiltret, vad exakt gör det?


Tror att du kanske hittar svar om du gogglar lite. Kikar på andras bilder osv.
 
Riktigt nyttigt att se hur snyggt det blev, men orginal bilden den vart rätt vanlig, är inte poängen med ljustält att få vit bakgrund så man slipper klippa och klistra objektet in i ex en vit bakgrund du gjorde?

Sen det där polfiltret, vad exakt gör det?



MVH

Ljustältet fixar ju i första hand ett mjukt och jämnt ljus över hela bilden. Man behöver ju inte vit bakgrund heller - mitt lilla ljustält kom med tyg i fem olika färger. Så här kan det t.ex. se ut med svart bakgrund i samma ljustält: http://www.elenfors.com/images/sale/wolftone1.jpg

Ett alternativ till att klippa å kliastra som jag gjorde ju är att "bränna ut" bakgrunden så den blir helvit av överexponering.

Polfiltret tar bort alla reflektioner från plexiglaset så att det ser ut som prylen svävar. Titta på första bilden så ser du pedalens gula reflektion i plexin, men på andra syns den inte.
 
Ljustältet fixar ju i första hand ett mjukt och jämnt ljus över hela bilden. Man behöver ju inte vit bakgrund heller - mitt lilla ljustält kom med tyg i fem olika färger. Så här kan det t.ex. se ut med svart bakgrund i samma ljustält: http://www.elenfors.com/images/sale/wolftone1.jpg

Ett alternativ till att klippa å kliastra som jag gjorde ju är att "bränna ut" bakgrunden så den blir helvit av överexponering.

Polfiltret tar bort alla reflektioner från plexiglaset så att det ser ut som prylen svävar. Titta på första bilden så ser du pedalens gula reflektion i plexin, men på andra syns den inte.

Okej då hänger jag med, en annan grej jag undrar varför du använde det där plexiglaset istället för att köra direkt på duken?

Sen undrar jag vart man kan inhandla till ett bra pris ett sådant tält, behöver även ett stativ till en Nikon D50.

Någon som har något tips hur jag kan få fodral att stå upp?

MVH
 
Okej då hänger jag med, en annan grej jag undrar varför du använde det där plexiglaset istället för att köra direkt på duken?

Sen undrar jag vart man kan inhandla till ett bra pris ett sådant tält, behöver även ett stativ till en Nikon D50.

Någon som har något tips hur jag kan få fodral att stå upp?

MVH

Jag använde glaset just för att få prylen att sväva utan några skuggor eller liknande. Här är ett exempel på en pryl jag ställt på samma ställe framför fönstret, men bara på ett vitt papper. http://www.flickr.com/photos/bjoele/5044135556/

Genom att avända ljustält minskas skuggorna eftersom det kommer mjukt ljus från båda håll. Genom plexiskivan så blir det ännu bättre kant mot "golvet" i tältet - eller rättare man slipper bry sig om underlaget.

Men visst, genom att använda lampor eller blixtar kan man ju styra ljuset ännu bättre.
 
Tack, det blir plexi och ljustält för min del oxå, vilken butik rekommenderas för att inhandla detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.