Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokemika lägger ner produktionen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvitt jag förstått det så kommer de att fortsätta tillverka film tills vidare, men papperstillverkningen läggs ned då maskinerna de använder för papperstillverkningen är slutkörda?

Väldigt tråkigt om så är fallet, men förhoppningsvis kommer filmtillverkningen alltså att finnas kvar ett tag till om jag förstått det rätt.

Klippt från länken jag lade upp:

In the week end I put an e-mail to my contact person on the CEO board of Fotokemika in Croatia. So far no answer yet.

If Fotokemika is going out of business the following products are involved:

Emaks and MG Efke photo papers
The same line for Adox papers

Efke 25-50-100 films in all formats
Efke IR820/aura

Same line Adox films:
Adox CHS 25-50-100 and IR.

Rollei Pan 25 (in fact already discontinued)

All Ortho 25 films on the actual market: Rollei ortho 25 / Adox ortho 25
Rollei ATO
Rollei retro 100 TONAL (based on a modified Efke 100 emulsion)

In our Fotohuis program involved:
Efke 25 and 100 135-36 / 120 roll film, IR820 135-36 / 120 roll film, Retro 100 Tonal 135-36 / 120 roll film / 4x5" sheet film, Ortho 25 135-36 / 120 roll film.

In fact all slow going products to be honest.........

But I would be a sad day for analogue photography.

Lite längre ner står det att ALL produktion lägger ner.

So far the management made a new decision to stop all production. The old coating plant is too expensive to re-generate and the airco system seems to be overloaded and need an expensive repair too.

If they do not find an investor in a short time Efke will be history. So this is not good news at all!

Ajdå, det lät inte alls bra. Hann inte gå in och läsa på länken tidigare utan utgick från vad jag läst häromdagen, men det verkar alltså ha ändrats.

Blä! Kommer att sakna tonkurvorna i Efke 25 och 100 och Emaks har en sån tjock härlig glans som man inte ser någon annanstans och är det enda papper jag lyckats få riktigt mörkrött i lithframkallning (fast det kanske var en gammal kadmium-variant.) Frågan är om det är bäst att köpa in ett litet lager eller gå vidare och jobba med det material från andra tillverkare som fortfarande produceras.

/matti

Jag har misstänkt detta ganska länge och därför försökt köra in mig på andra filmer och papper. Fomabrom graderat tycker jag är en acceptabel ersättare för K888 graderat. K888 är dock helt unikt vad gäller högdagerteckning och det sista kvarvarande papperet av denna äldre typ. Mig veterligt det enda papper på marknaden som även innehåller guldklorid uttöver silverklorid. Även de gamla Adox/Efke-filmerna är unika i sitt slag då de bara har ett enda skikt, emulsionsskiktet och en tjockare (och därmed även silverikare) emulsion.. Framkallade i rätt soppa är de otroligt finkorninga och nyansrika. Vad man inte saknar är de känsliga emulsionerna som lätt får repor och skavanker.

Man ska dock vara medveten om att inte allt som det står Adox på kommer från fabrikerna i Samobor. Adox har ju återuppstått som företag i Tyskland och MCC110 t.ex tillverkas i Agfas maskiner som förut stod i fabrikerna i Leverkusen (tror att man flytatt dom nu). Det papperet är klart bättre än t.ex Fotokemikas variabla kalltonspapper Varycon/Adox Varioclassic, som ju också försvinner nu. Varycon blir överfiltrerat efter grad 3-3½ och kan sen inte ge mera kontrast.

För min del blir det nu till att ladda upp så mycket man får tag på och har råd med av Emaks K888 för att lägga i frysen (tillsammans med de ganska många K888-paketer som redan ligger där). Filmerna klarar jag mig utan, men K888 vill jag kunna använda även framledes.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Enligt uppgifter från Adox hemsida så kommer nedläggningen av produktionen av Adox nuance, eller Emaks k888, ge mer resurser till utvecklandet och till slut en produktion av Fortes Polywarmtone (http://www.adox.de/english/ADOX_Papers/ADOX_Papers/Nuance.html)

Förmodligen tänker de väl då köra emuslionsgjutningen i samma Agfa-maskiner som de kör MCC110? Kokeriet (där man blandar silveremulsionen) är ju redan inköpt och flyttat till Tyskland för flera år sedan. Fast personligen ser jag mindre behov av Polywarmtone, det blir överfiltrerat precis som Varycon på de hårdaste filtreringarna, därför också mindre användbart. Skulle hellre sett att de satsat på att återskapa Fortezo graderat, speciellt nu när utbudet av graderade papper minskar. Tror även det blir svårt att återskapa de här gamla papperstyperna som gjorts i maskiner med den sk dropptekniken, och därför har tjockare och mera silverrika emulsioner. Tror även Forte använde sån teknik då deras fabriker var från före andra världskriget och byggda ursprungligen av Kodak. Fd fotosidesmedlemmen Frank Menesdorfer (som hade nära kontakt med Forte i Ungern) menade t.ex att det skulle bli väldigt svårt att få till ett papper av liknande kvalitét genom att gjuta Polywarmtone i andra maskiner än av den gamla typen där originalet tillverkats.

Förmodligen tänker de väl då köra emuslionsgjutningen i samma Agfa-maskiner som de kör MCC110? Kokeriet (där man blandar silveremulsionen) är ju redan inköpt och flyttat till Tyskland för flera år sedan. [/url]

Antagligen är det så. Jag hade fått för mig att de köpte hela maskinparken av Forte, men när jag tänker efter så finner jag det orimligt då det var en ganska stor anläggning, i jämförelse med tex Foma och Harman/Ilford (se text nedan).

Nu är inte min skoltyska speciellt bra men med lite hjälp av den nya tekniken kan man få hjälpligt översatta texter.... kopierat från: http://www.flickr.com/groups/foma/discuss/72157631228866840/

This is exactly the right explanation what happend with Fotokemika. A review by Mr. Hartmuth Schröder, ex Rollei-Maco CEO and has been over 40 years in business:

Nahezu 4 Jahrzehnte war ich mit der Fotokemika beruflich verbunden.

Aus dieser Erfahrung heraus vermute ich, die Mitarbeiter des Unternehmens werden wohl keine privaten E-Mails von Filmnutzern beantworten. Ebensowenig, wie sie in einer Foren-Öffentlichkeit jemals Stellung bezogen haben.

Daher entbehrt es nicht einer gewissen Logik, dass die Deutungs- u. Erklärungshoheit in Foren momentan jemand anführt, der sowohl ein Kunde als auch ein Wettbewerber der Fotokemika ist.

Daher möchte ich das Aphog-Forum nutzen, um eine neutrale Aufklärungsarbeit zu leisten.

Betriebliche Fertigungsanlagen:
Die Beschichtungs- als auch Trocken-Anlagen in Samobor stammen aus der Du Pont Fabrik in der Nähe von Frankfurt.
Sie waren bereits vor 5 Jahrzehnten nicht mehr Technik neuester Stand.
Arbeitete jedoch, wie wir alle wissen, bis in dem Sommer 2012 hinein.
Neben diesen Anlagen ist auch das maschinelle Umfeld, vor allem die leistungsstarke Klimaanlage, marode.

Lohnende Fertigungs-Volumina:
Fotokemika konnte bereits bei einer Menge von vergleichsweise geringen 800 m² mit Gewinn beschichten.
Voraussetzung dafür war die Verwendung von Film- bzw. Karton-Unterlagen, die nicht extra beschafft werden mussten.
Nur, wenn besondere Anforderungsparameter gestellt wurden, ergaben diese eine abweichende Mindest-Bestellmenge.
In solchen Fällen kauften dann Auftraggeber vor allem Film-Unterlagen auf eigene Rechnung ein.
Und Fotokemika agierte dann als Lohn-Beschichter und Verpacker.

Die konkreten Zahlen stelle ich in Relation zu Argenta, Foma, Forte, Ilford und Oriental:

In meiner Zeit bei der Argenta konnten wir bereits für 800 m² die lichtempfindliche Emulsion „kochen“ und entsprechend flexibel beschichten.

Bei der Foma sind 5.000 m² unkompliziertes Standardmaterial eine Mindestmenge, um ertragreich zu beschichten.

Forte ging - neben anderen Gründen - vor allem auch an einer fehlenden Flexibilität unter.
Ideal waren dort um die 12.000 m².
Sonst gingen auf dem gigantischen Firmengelände die Wärme und Kälte auf dem internen Transportwegen unter.

Harman, so wie man heute aufgestellt ist, kann bereits bei 5.000 m² mit Gewinn arbeiten.
Das teilte Simon Galley kürzlich in einem Forenbeitrag mit.

Oriental brauchte 12.000 m². Das war dann auch ursächlich ausschlaggebend, die Beschichtung der Firma Harman zu übertragen und selbst in Japan nur noch die Qualität zu kontrollieren und zu verpacken.

Nur zur Abrundung:
Die Agfa in Belgien bezeichnet aktuell 30.000 m² als die Mindestmenge, bei der eine individuelle Beschichtung lohnt.

Fazit: An der erforderlichen Mindestmenge kann es also bei der Fotokemia nicht gelegen haben.

Etwas zur Historie:
Fotokemika ist ein privatwirtschaftlich geführtes Unternehmen.
Bis vor wenigen Jahren ein Staatsbetrieb mit teilweise über 2.000 Mitarbeitern in mehreren Betriebsstätten.
Mit eigenen Mitarbeiter-Wohnungen, Sportanlagen und wissenschaftlichen Ausbildungsstätten auf dem Werksgelände in Zagreb.
Nach der Privatisierung blieb von dem Konzernbetrieb nur noch die vergleichsweise kleine Betriebsstätte in Samobor.
In der in besten Zeiten 90 Mitarbeiter benötigt wurden, um Filme zu beschichten.
Später wurde wurde dann auf der vergleichsweise schmalen Anlage (112cm Breite) auch Fotopapier beschichtet.

Handelsausrichtung:
Jugoslawien war stolz auf die Unabhängigkeit. Tito förderte vor allem den Export um dringend benötigte Devisen zu beschaffen.
Die Fotokemika war neben anderen Industrien (vor allem Pharma und Elektro) sehr erfolgreich und belieferte über 100 Länder mit Lichtpauspapier, Silbergelatine-Produkten und Fotochemie. Auch Halbfabrikate.
Fotokemika nahm zuverlässig an der Photokina teil. Deren Stand stand denen der Foma, Forte, Tura, Argenta, Kentmere nicht nach.
Ähnlich der Forte in Ungarn suchte und fand man vor allem im Westen finanzstarke Partner.
Diese sicherten auch durch vorfinanzierte Langzeitproduktionen den Bestand des Unternehmens.

Während des Unabhängigkeitskrieges gegen Serbien wiesen sich die wahren Freunde dadurch aus, auch noch dann in Zagreb zu landen, während auf den Marktplätzen Zagrebs die Raketen einschlugen.

Ich nehme als ein Beispiel von vielen die Firma Paluch aus Frankfurt, die unter dem Namen PAL PAPER in Deutschland sehr bekannt waren.
Vielleicht kennen einige noch den Werbespruch: Einen Fuffi für einen Hunderter! ?
Damit verkaufte der Verkaufsleiter Unmengen 18x24cm fest graduiertes Papier in 100 Blatt Packungen für 50 Mark.
Lastwagenweise! An Klinke Berlin, Brinckmann Hamburg/Dortmund und verschiedene Saturn-Kaufhäuser.
Als der Nachschub aus End-Jugoslawien stoppte, heuerte er bei Tetenal an und stampfte dann dort das WORK-PAPER aus dem Boden, wohl ebenso erfolgreich.

Mahn und Co. kaufte wichtige Formeln und initiierte bei Fotokemika eine Ortho-Film-Produktion, weil die Agfa damals deren Produktion einstellte.
Nach diesem nahezu unglaublichen Anfangserfolg folgte dann mit der Exklusiv-Produktion des Infrarotfilms IR 820c eine noch erfolgreichere Fortsetzung.
Gestützt durch den Verkauf der fantastischen Emaks-Qualität, die als ein möglicher Nachfolger des gerade eingestellten Agfa Record Rapid diente.
Angeboten als expo R.
Das Multibrom basierte auf dem Varycon und war sowohl als PE auch als FB-Variante jahrelang eines der meistverkauften Fotopapiere in Mitteleuropa.

Auch andere Handelsunternehmen begannen vor etwa 20 Jahren mit dem verstärkten Verkauf der Efke „Originalware“ und stellten, anders als ich, die Original Adox-Qualität in den Mittelpunkt.

Mit den Spezialitäten verdiente Fotokemika Geld.
Was mit der Eigenmarke nicht der Fall war, nicht sein konnte. Denn wichtige internationale Handelsunternehmen drängten Fotokemika dazu, immer billiger und immer mehr Papiere anzufertigen. Also, das, was bei Forte und bei der alten Ilford passierte war auch bei der Fotokemia eingetreten.
Bei ständig kleiner werdenden Produktionsmengen wurden die Preise gedrückt.
Bis auf ein Niveau, das es nicht mehr erlaubte, Investitionen in das Überleben zu stecken.

Wenn heute gesagt wird, vergleichsweise geringer Kapitaleinsatz würde reichen, um wieder produzieren zu können – dann fragen sich die Eigentümer:
Für wie lange denn?
Bei dem Alter der Anlagen, bei der nicht vorhandenen Öffentlichkeitsarbeit, im schrumpfenden Markt, bei stark steigenden Rohmaterial-Kosten?

Beste Wünsche:
Ich wünsche vor allem den heute noch dort arbeitendenden liebenswerten Mitarbeitern, aber auch denen die etwa gleichzeitig mit mir in Rente gegangen sind und mit denen ich jahrzehntelang erfolgreich arbeitete, ALLES GUTE!

PS: Vor allem dem Dipl. Ing. Leon Kauzlaric, der aufgrund der freiheitlichen Einstellung die Anstellung als Film-Betriebsleiter verlor.
Trotzdem immer freundlich und hilfsbereit war.

Hartmuth Schroeder

Med tanke på att Emaks klorbromsilverpapper är en favorit, så är detta mycket trist.

Gör som jag, beställ så mycket du har råd med så länge det finns att få tag på, och lägg i frysen för framtida bruk. Har själv precis beställt 300st grad normal och 100st av grad special Adox Nuance/Emaks K888 i stl 30x40 från Silverprint (har fått bekräftelse på ordern och där stod inget om att det inte fanns på lager så jag hoppas att de har papperna). Blev lite över 5000kr, men skulle jag köpt lika mycket av Ilfords graderade papper Galerie hade kalaset kostat nästan 4 tusenlappar till. Har sedan tidigare en hel del Emaks på lager så jag lär nog klara mig ganska många år framöver vad gäller den varan. Märkligt att det är de billigare produkterna som försvinner, medan de svindyra tycks klara sig. Kvalitén på Emaks är heller inte att klaga på.

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com

Ja, det är ju en tanke. Har aldrig handlat utomlands förut. Och jag är ingen storförbrukare av fotopapper. Har både Forte och Foma på lager. Har en del Emaks liggande men det är för gammalt. Det är slöjat.

Jo, nu vet jag hur det är med den trista slöjbildningen. När jag lärde mig att labba fick jag höra att papper kunde hålla sig hur länge som helst.

Jag tror det skiljer mellan olika papper. Jag har haft en del paketer av Emaks K888 och även deras Varycon liggandes i rumstemperatur under ett antal år. Emaks var slöjat men Varycon opåverkat. Kanske är klorbrompapper mera känsligt för slöjning än brom-papper?

Märkligt att det är de billigare produkterna som försvinner, medan de svindyra tycks klara sig. Kvalitén på Emaks är heller inte att klaga på.

Jag trodde verkligen att Fotokemika skulle vara en av de mest stablia märkena och tillverkarna och det baserade jag på att deras maskinpark är så pass liten, i jämförelse med de andra. Med andra ord så skulle det vara enklare att "gå runt" med en körning eller två om året. Jag tänkte inte på deras föråldrade maskinpark....

Men det verkar inte vara så fasligt mycket pengar de skulle behöva för att renovera och se över produktionskedjan, enligt vad jag läst så skulle det bara röra sig om ca 120.000€ och då skulle även kvaliteten bli lika hög och stabil som hos Ilford. Men om inte ägarna (Adox???) vill skjuta till...

Jag trodde verkligen att Fotokemika skulle vara en av de mest stablia märkena och tillverkarna och det baserade jag på att deras maskinpark är så pass liten, i jämförelse med de andra. Med andra ord så skulle det vara enklare att "gå runt" med en körning eller två om året. Jag tänkte inte på deras föråldrade maskinpark....

Men det verkar inte vara så fasligt mycket pengar de skulle behöva för att renovera och se över produktionskedjan, enligt vad jag läst så skulle det bara röra sig om ca 120.000€ och då skulle även kvaliteten bli lika hög och stabil som hos Ilford. Men om inte ägarna (Adox???) vill skjuta till...

Adox/Fotoimpex/Agfaphoto (jag tror de företagen är intimt sammansvetsade) sköt ju till pengar till Fotokemika för några år sedan. De hade då ingen egen produktion av papper. Nu har de startat upp en Agfa-maskin i Tyskland och kör pappersproduktion i den (MCC110, MCP310/312) med väldigt gott resultat, och det är många som använder framför allt MCC110 tror jag. Tror även att de planerar att försöka köra Polywarmtone i den maskinen. De har även börjat återproducera Agfas film APX 100 och de experimenterar även med att försöka återskapa APX 400. Filmerna ska enligt Fotoimpex även saluföras som Adox AP 100/400. Vad jag förstått görs dessa filmer antingen i Agfas Belgienfabrik eller i deras tidigare (eller ev Orwos tidigare) anläggningar i Tyskland. Enligt uppgifter ska även Orwo-tekniker vara involverade i dessa projekt. Man resonerar förmodligen så att det är bättre att försöka satsa på dessa inhemska anläggningar än att renovera nedgågna maskiner i Kroatien från 1940-50-talet. Tror heller inte de tjänar några storsummor utan har kanske svårt att hosta upp 120.000 Euro så där i en handvändning?

Mirko från Fotoimpex skrev följande på APUG den 25 Augusti angående Emaks och Varycon och efkefilmerna:

ADOX Fotoimpex sa:
]All CHS films, Nuance and Vario Classic.

Vario Classic can fully be replaced by MCC which is actually better.
Nuance was a graded paper and thus cannot be fully replaced by MCC or Polywarmtone if/when we make it again but MCC can be developed to a similar tone in ADOTOL WA. Also the highlight differentiation of Nuance and MCC are almost equal if you filter MCC acordingly.
The lithability of Nuance was very good. If you used the paper for lith printing Polywarmtone will be the repelacement.

As for the films we plan to bring a replacement for the low speed films and a 100 ASA version.
The 100 ASA film will come first and be made available in the same selection of formats except 127.
We hope to be able to supply without an interruption here.

Kind regards,

Mirko

Så i alla fall när det gäller filmerna så är det ingen idé att hamstra. Det är bättre att stödja Adox när de nya filmerna kommer, som förstås tillverkas på nyare maskiner och med jämnare kvalitet. Förhoppningsvis kommer de att använda samma ortopankromatiska recept som för Efke 25 och 50 och samma som för 100-filmen.

Synd att 127-formatet verkar försvinna. Jag gillar min lilla Rolleiflex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar