Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokemika lägger ner produktionen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter väldigt bra, synd på pappret bara. Angående 127 film så verkar Foma vara intresserade att köpa maskinen, rykten visserligen men man kan ju hoppas...
 
Mirko från Fotoimpex skrev följande på APUG den 25 Augusti angående Emaks och Varycon och efkefilmerna:



Så i alla fall när det gäller filmerna så är det ingen idé att hamstra. Det är bättre att stödja Adox när de nya filmerna kommer, som förstås tillverkas på nyare maskiner och med jämnare kvalitet. Förhoppningsvis kommer de att använda samma ortopankromatiska recept som för Efke 25 och 50 och samma som för 100-filmen.

Synd att 127-formatet verkar försvinna. Jag gillar min lilla Rolleiflex.

Varycon kalltons har en bra ersättare i MCC110 som är lika bra som Multigrade IV, för Nuance/K888 finns inget liknande på marknaden tyvärr. Tror guldkloriden gör att högdagerteckningen blir så unik och att det inte bränner ut. Har också svårt att tro att de ska kunna göra samma typer av gammaldags filmer med enskiktig tjock emulsion i modernare maskiner, spelar nog ingen roll om de använder samma recept, emuslisonsskiktet kommer bli tunnare och silverfattigare. Men man kan ju hoppas att jag har fel.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com
 
De har även börjat återproducera Agfas film APX 100 och de experimenterar även med att försöka återskapa APX 400. Filmerna ska enligt Fotoimpex även saluföras som Adox AP 100/400. Vad jag förstått görs dessa filmer antingen i Agfas Belgienfabrik eller i deras tidigare (eller ev Orwos tidigare) anläggningar i Tyskland. Enligt uppgifter ska även Orwo-tekniker vara involverade i dessa projekt. Man resonerar förmodligen så att det är bättre att försöka satsa på dessa inhemska anläggningar än att renovera nedgågna maskiner i Kroatien från 1940-50-talet.

Är lite nyfiken på det där om apx. Är ett fan. Är det inte fortfarande så att det som säljs av 100 Asa är fryst ompackad original Agfa som lupus imaging tog över distributionen av när Agfa kursade? Och sonika kallade det att de tillverkade den. Det tvistas ju iofs om detta. Vet att det varit snack från fotoimpex om att börja producera apx när den är slut. 400 finns knappt kvar (man kan köpa bulk) men 100 finns på varje DM I tyskland och säkert anledningen till att man väntar. Någon som har mer info om detta? Vore ju grymt om de började med apx igen.
 
Är lite nyfiken på det där om apx. Är ett fan. Är det inte fortfarande så att det som säljs av 100 Asa är fryst ompackad original Agfa som lupus imaging tog över distributionen av när Agfa kursade? Och sonika kallade det att de tillverkade den. Det tvistas ju iofs om detta. Vet att det varit snack från fotoimpex om att börja producera apx när den är slut. 400 finns knappt kvar (man kan köpa bulk) men 100 finns på varje DM I tyskland och säkert anledningen till att man väntar. Någon som har mer info om detta? Vore ju grymt om de började med apx igen.

APX 100 som säljs nu är nyproducerad. Man sålde även gammal nedfryst och senare upptinad APX 100 under namnet Rollei Retro 100. Nyframställd APX 400 skulle kommit i början av 2012, men än har man tydligen inte lyckats åstadkomma en film man är nöjd med.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
APX 100 som säljs nu är nyproducerad. Man sålde även gammal nedfryst och senare upptinad APX 100 under namnet Rollei Retro 100. Nyframställd APX 400 skulle kommit i början av 2012, men än har man tydligen inte lyckats åstadkomma en film man är nöjd med.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Det är de här källorna som får mig att undra.

http://www.pentaxforums.com/forums/...usion-around-agfa-apx-rollei-retro-films.html

http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00UxHz

Hur vet du att filmen är /varit nyproducerad? Inte ute efter att ifrågasätta utan jag är mest nyfiken då jag köper APX ganska ofta och fått väldigt fina och speciella resultat från den. Har också planerat ett inköp av bulk på 400 innan de nyproducerar den. Vill bara veta vad rullar i kameran och hur man ska planera för kommande produkter som ersätter.

Mvh
Peder

edit: rätt källa nr 2
 
Det är de här källorna som får mig att undra.

http://www.pentaxforums.com/forums/...usion-around-agfa-apx-rollei-retro-films.html

http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00UxHz

Hur vet du att filmen är /varit nyproducerad? Inte ute efter att ifrågasätta utan jag är mest nyfiken då jag köper APX ganska ofta och fått väldigt fina och speciella resultat från den. Har också planerat ett inköp av bulk på 400 innan de nyproducerar den. Vill bara veta vad rullar i kameran och hur man ska planera för kommande produkter som ersätter.

Mvh
Peder

edit: rätt källa nr 2

Har läst forumet på Fotoimpex om APX-filmerna, och du har nog rätt i att den APX100 som säljs fortfarande är äkta APX som varit nedfryst, inte nyproducerad. I forumet skriver Mirco nu i september (som jag tror är ägare till Fotoimpex och även deltrar i försöken med att ta fram de nya filmerna), att de haft en del problem och att det som senast satt käppar i hjulen är Fotokemikas kris. Prioriteringen har därför ändrats och först ska man försöka få fram ersättning för CHS 100/Efke KB 100 (förmodligen får man då även en ersättare till APX100). Sen är det Polywarmtone-projektet och därefter CHS 25 och 50 filmerna. Möjligtvis kan man senare även kunna få möjlighet att ta fram en 400-film. Läste även tidigare i tråden att man tydligen gjort försök med att tillverka APX-film hos Fotokemika men att det gått åt pipan. De gamla Agfa-maskinerna i Tyskland, där man först planerade att producera, var fulla med damm liksom hela lokalen, så det var då heller inte möjligt att köra något där. Någon antydde även att APX100 sålts under Efkes KB-namn. Länk till tråden här: http://forum.fotoimpex.de/index.php?showtopic=2259 Den började i januari 2010 och det senaste inlägget skrevs igår. Att jag trodde APX 100 åter kommit i produktion beror på vad som Silverprint i England skrivit om APX-filmerna på sin nyhetsdel. Där hade man en nyhet 2011 (när man fått in en ny sändning APX 100) som jag tolkade som att det var nyprocucerad film. Där skrev man även att APX 400 skulle komma senare under hösten eller tidigt 2012, samt att filmerna även skulle bli tillgängliga i 120-format.
 
Senast ändrad:
Adox har ju i dagarna presenterat en ny iso 100 film. Silvermax, och den verkar vara gjord för framförallt skannare då den ska ha dubbelt (?) så stort omfång som andra, vanliga filmer.

http://www.adox.de/english/ADOX Films/Premium/page35/index.html

edit: säkert den som ska vara som ersättare för CHS/KB 100

Finns den att köpa någonstans? Tillverkad i Tyskland står det också. Har dom fått igång sin nerdammade Agfamaskin, eller är den tillverkad hos Orwo/Wephota (som ju haft filmproduktion igång fför kinomarknaden)?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Finns den att köpa någonstans? Tillverkad i Tyskland står det också. Har dom fått igång sin nerdammade Agfamaskin, eller är den tillverkad hos Orwo/Wephota (som ju haft filmproduktion igång fför kinomarknaden)?

http://gelatin-silver.blogspot.com

Den kommer att presenteras i och med Photokina (eller vad det nu heter...) Har för mig att de använder sig av Agfas gamla provmaskin för att tillverka materialet, jag läste det dock som ett rykte på Flickr så sanningshalten kanske inte är så stor... Finns Orwos maskin kvar?
 
Den kommer att presenteras i och med Photokina (eller vad det nu heter...) Har för mig att de använder sig av Agfas gamla provmaskin för att tillverka materialet, jag läste det dock som ett rykte på Flickr så sanningshalten kanske inte är så stor... Finns Orwos maskin kvar?

Fotoimpex har den. De tillverkar den också i bad saarow. Även cms 20. Premium line.

Edit. Skräpmobil vill inte skriva saarow
 
Behövs specialframkallare eller går den att framkalla i vanlig framkallare? Man kan undrar om inte detta är ytterligare en ompackad och nedfryst gammal Agfa-film som prackas ut på marknaden med nytt namn, typ Retro 400S som ju var en specialfilm för flygövervakning och som hade utökat spectra upp mot IR? Av forumtråden på fotoimpex att döma verkar det ju ha varit en del problem med att ta fram nya filmer i de maskiner man disponerade, så varför skulle de varit lösta så snabbt helt plötsligt kan man undra?

Tilägg: Även CMS 20, kan kanske vara en gammal teknisk specialfilm för högkontrast från Agfa? Fanns ju en del såna.

Tillägg 2: Ja Orwo har tillverkat film för främst kinematografi under senare år. Jag hade kontakt med dom för något halvår sedan för att köpa NP 22 och 27, vilka de då kunde erbjuda mig att köpa direkt från fabriken i rullar på sisådär 100 meter i 135-format. Och tekniker från Orwo har enligt fotoimpex varit involverade i att försöka återskapa APX-filmerna, så det skulle mycket väl kunna vara möjligt att tillverka filmerna i de frabrikerna. Kanske även den nya Silvermax, om det är en ny film?
 
Senast ändrad:
Såhär skriver en representant från Adox på Apug:


The products presented now at Photokina are products which we prepared for the past half year and they are not (and can´t be) a reaction to the situation at Fotokemikas.
Silvermax is a special film based on an APX 100 emulsion but with a silver rhicher coating.
It uses an Agfa stock of clear triacetate base just like our first coating of PAN 400 did. This helped keeping the price within reason.
We have enough film for about 5 years. After this material is sold making such a film again will probably become very expensive.

This is a very good special film. I hope you will like it all.
This is not our replacement product for any CHS films and was never intended to be such.
No one knew in advance what would happen at Fotokemikas.

http://www.apug.org/forums/forum390...2012-adox-silvermax-35mm-film-135-36-a-2.html

/Niklas
 
Behövs specialframkallare eller går den att framkalla i vanlig framkallare? Man kan undrar om inte detta är ytterligare en ompackad och nedfryst gammal Agfa-film som prackas ut på marknaden med nytt namn, typ Retro 400S som ju var en specialfilm för flygövervakning och som hade utökat spectra upp mot IR? Av forumtråden på fotoimpex att döma verkar det ju ha varit en del problem med att ta fram nya filmer i de maskiner man disponerade, så varför skulle de varit lösta så snabbt helt plötsligt kan man undra?

Tilägg: Även CMS 20, kan kanske vara en gammal teknisk specialfilm för högkontrast från Agfa? Fanns ju en del såna.

Tillägg 2: Ja Orwo har tillverkat film för främst kinematografi. Jag hade kontakt med dom för något halvår sedan för att köpa NP 22 och 27, vilka de då kunde erbjuda mig att köpa direkt från fabriken i rullar på sisådär 100 meter i 135-format. Och tekniker från Orwo har enligt fotoimpex varit involverade i att försöka återskapa APX-filmerna, så det skulle mycket väl kunna vara möjligt att tillverka filmerna i de frabrikerna. Kanske även den nya Silvermax, om det är en ny film?

Men alltså. Varför skulle de göra så? Säger de att de tillverkar den så är det väl så. Dessutom står det ju Agfa på filmen på t.ex apx. Vet inte hur det där är löst på retro. Om det nu var Agfa hela vägen eller bara i början.
 
Såhär skriver en representant från Adox på Apug:


The products presented now at Photokina are products which we prepared for the past half year and they are not (and can´t be) a reaction to the situation at Fotokemikas.
Silvermax is a special film based on an APX 100 emulsion but with a silver rhicher coating.
It uses an Agfa stock of clear triacetate base just like our first coating of PAN 400 did. This helped keeping the price within reason.
We have enough film for about 5 years. After this material is sold making such a film again will probably become very expensive.

This is a very good special film. I hope you will like it all.
This is not our replacement product for any CHS films and was never intended to be such.
No one knew in advance what would happen at Fotokemikas.

http://www.apug.org/forums/forum390...2012-adox-silvermax-35mm-film-135-36-a-2.html

/Niklas

Att filmen har en silverrikare emulsion kan antyda att den är gjuten (coated) i Fotokemikas fabrik i Samobor, som ju använder den äldre tekniken som ger silverrikare och tjockare emulsion. Men nu stod det att den var tillverkad i Tyskland. Fast vad innebär det? Kan ju vara så att filmbasen är Agfas och tillverkad tidigare av Agfa. Även APX-emulsionen kan vara blandad och kokt tidigare av Agfa i Tyskland och nu används den till den nya filmen som gjutits av Fotokemika. Den kan ju även vara upprullad på kasett och packad i Tyskland (det har man gjort förut med CHS-filmerna när Fotokemika hade problem med sina packmaskiner). Då är det kanske inte helt osant att skriva att filmen tillverkats i Tyskland? Jag misstänker att detta är ett nytt försök att gjuta APX-filmerna i Samobor, och att det denna gång gått bättre. En tjock och silverrik APX-emulsion kan också kräva en specialframkallare för att komma till sin fulla rätt? Ja man vet inte vad de här herrarna pysslar med egentligen? De kokar kanske ihop vad som helst för att tjäna kosing på det de köpt från Agfa när de lade ner?
 
Men alltså. Varför skulle de göra så? Säger de att de tillverkar den så är det väl så. Dessutom står det ju Agfa på filmen på t.ex apx. Vet inte hur det där är löst på retro. Om det nu var Agfa hela vägen eller bara i början.

Se föregående inlägg. Man kan tillverka basen på ett ställe, koka emulsionen på ett annat, gjuta filmen på ett tedje och slutligen rulla upp den på kasetter och packa den på ett fjärde. Var är den då tillverkad?
 
Det ligger nog ett och annat i det du skriver här. Ska dock bli intressant att pröva filmen...

Jag ska nog köpa ett par rullar för prov också. Ska snart beställa pappersframkallare och lite annat från fotoimpex, och då får dom hänga med i den beställningen. Undrar om filmen har några skyddande lager utöver emulsionen, annars får man härda den och låta bli att använda surt stopp?
 
Undrar om filmen har några skyddande lager utöver emulsionen, annars får man härda den och låta bli att använda surt stopp?

Om så vore fallet så tycker man att det borde stå någonstans, eller hur? Nu vet inte jag hur man tillsätter ett skydd men om den finns iblandad i emulsionen så borde det inte spela någon roll vart man gjort den.

Du är inte sugen på att beställa något papper av Slavich??? ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147258

i så fall kan jag maila över prislistan....

/Niklas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar