Niklas Groop
Aktiv medlem
Det låter väldigt bra, synd på pappret bara. Angående 127 film så verkar Foma vara intresserade att köpa maskinen, rykten visserligen men man kan ju hoppas...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mirko från Fotoimpex skrev följande på APUG den 25 Augusti angående Emaks och Varycon och efkefilmerna:
Så i alla fall när det gäller filmerna så är det ingen idé att hamstra. Det är bättre att stödja Adox när de nya filmerna kommer, som förstås tillverkas på nyare maskiner och med jämnare kvalitet. Förhoppningsvis kommer de att använda samma ortopankromatiska recept som för Efke 25 och 50 och samma som för 100-filmen.
Synd att 127-formatet verkar försvinna. Jag gillar min lilla Rolleiflex.
De har även börjat återproducera Agfas film APX 100 och de experimenterar även med att försöka återskapa APX 400. Filmerna ska enligt Fotoimpex även saluföras som Adox AP 100/400. Vad jag förstått görs dessa filmer antingen i Agfas Belgienfabrik eller i deras tidigare (eller ev Orwos tidigare) anläggningar i Tyskland. Enligt uppgifter ska även Orwo-tekniker vara involverade i dessa projekt. Man resonerar förmodligen så att det är bättre att försöka satsa på dessa inhemska anläggningar än att renovera nedgågna maskiner i Kroatien från 1940-50-talet.
Är lite nyfiken på det där om apx. Är ett fan. Är det inte fortfarande så att det som säljs av 100 Asa är fryst ompackad original Agfa som lupus imaging tog över distributionen av när Agfa kursade? Och sonika kallade det att de tillverkade den. Det tvistas ju iofs om detta. Vet att det varit snack från fotoimpex om att börja producera apx när den är slut. 400 finns knappt kvar (man kan köpa bulk) men 100 finns på varje DM I tyskland och säkert anledningen till att man väntar. Någon som har mer info om detta? Vore ju grymt om de började med apx igen.
APX 100 som säljs nu är nyproducerad. Man sålde även gammal nedfryst och senare upptinad APX 100 under namnet Rollei Retro 100. Nyframställd APX 400 skulle kommit i början av 2012, men än har man tydligen inte lyckats åstadkomma en film man är nöjd med.
http://gelatin-silver.blogspot.com
Det är de här källorna som får mig att undra.
http://www.pentaxforums.com/forums/...usion-around-agfa-apx-rollei-retro-films.html
http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00UxHz
Hur vet du att filmen är /varit nyproducerad? Inte ute efter att ifrågasätta utan jag är mest nyfiken då jag köper APX ganska ofta och fått väldigt fina och speciella resultat från den. Har också planerat ett inköp av bulk på 400 innan de nyproducerar den. Vill bara veta vad rullar i kameran och hur man ska planera för kommande produkter som ersätter.
Mvh
Peder
edit: rätt källa nr 2
Adox har ju i dagarna presenterat en ny iso 100 film. Silvermax, och den verkar vara gjord för framförallt skannare då den ska ha dubbelt (?) så stort omfång som andra, vanliga filmer.
http://www.adox.de/english/ADOX Films/Premium/page35/index.html
edit: säkert den som ska vara som ersättare för CHS/KB 100
Finns den att köpa någonstans? Tillverkad i Tyskland står det också. Har dom fått igång sin nerdammade Agfamaskin, eller är den tillverkad hos Orwo/Wephota (som ju haft filmproduktion igång fför kinomarknaden)?
http://gelatin-silver.blogspot.com
Den kommer att presenteras i och med Photokina (eller vad det nu heter...) Har för mig att de använder sig av Agfas gamla provmaskin för att tillverka materialet, jag läste det dock som ett rykte på Flickr så sanningshalten kanske inte är så stor... Finns Orwos maskin kvar?
Fotoimpex har den. De tillverkar den också i bad saarow. Även cms 20. Premium line.
Edit. Skräpmobil vill inte skriva saarow
Behövs specialframkallare eller går den att framkalla i vanlig framkallare? Man kan undrar om inte detta är ytterligare en ompackad och nedfryst gammal Agfa-film som prackas ut på marknaden med nytt namn, typ Retro 400S som ju var en specialfilm för flygövervakning och som hade utökat spectra upp mot IR? Av forumtråden på fotoimpex att döma verkar det ju ha varit en del problem med att ta fram nya filmer i de maskiner man disponerade, så varför skulle de varit lösta så snabbt helt plötsligt kan man undra?
Tilägg: Även CMS 20, kan kanske vara en gammal teknisk specialfilm för högkontrast från Agfa? Fanns ju en del såna.
Tillägg 2: Ja Orwo har tillverkat film för främst kinematografi. Jag hade kontakt med dom för något halvår sedan för att köpa NP 22 och 27, vilka de då kunde erbjuda mig att köpa direkt från fabriken i rullar på sisådär 100 meter i 135-format. Och tekniker från Orwo har enligt fotoimpex varit involverade i att försöka återskapa APX-filmerna, så det skulle mycket väl kunna vara möjligt att tillverka filmerna i de frabrikerna. Kanske även den nya Silvermax, om det är en ny film?
Såhär skriver en representant från Adox på Apug:
The products presented now at Photokina are products which we prepared for the past half year and they are not (and can´t be) a reaction to the situation at Fotokemikas.
Silvermax is a special film based on an APX 100 emulsion but with a silver rhicher coating.
It uses an Agfa stock of clear triacetate base just like our first coating of PAN 400 did. This helped keeping the price within reason.
We have enough film for about 5 years. After this material is sold making such a film again will probably become very expensive.
This is a very good special film. I hope you will like it all.
This is not our replacement product for any CHS films and was never intended to be such.
No one knew in advance what would happen at Fotokemikas.
http://www.apug.org/forums/forum390...2012-adox-silvermax-35mm-film-135-36-a-2.html
/Niklas
Men alltså. Varför skulle de göra så? Säger de att de tillverkar den så är det väl så. Dessutom står det ju Agfa på filmen på t.ex apx. Vet inte hur det där är löst på retro. Om det nu var Agfa hela vägen eller bara i början.
Ja man vet inte vad de här herrarna pysslar med egentligen? De kokar kanske ihop vad som helst för att tjäna kosing på det de köpt från Agfa när de lade ner?
Det ligger nog ett och annat i det du skriver här. Ska dock bli intressant att pröva filmen...
Undrar om filmen har några skyddande lager utöver emulsionen, annars får man härda den och låta bli att använda surt stopp?