Annons

Fotokemika lägger ner produktionen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om så vore fallet så tycker man att det borde stå någonstans, eller hur? Nu vet inte jag hur man tillsätter ett skydd men om den finns iblandad i emulsionen så borde det inte spela någon roll vart man gjort den.

Du är inte sugen på att beställa något papper av Slavich??? ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147258

i så fall kan jag maila över prislistan....

/Niklas

Efkefilmerna har ju åtminstone tidigare sålts utan att man upplyst om att de saknar skyddslager, så man vet aldrig?

Vore kul att prova Slavich, i så fall deras varmtonsemulsion. Vilken av dom är det? Var köper du papperet, har bara sett det i USA hittills?

Efkefilmerna har ju åtminstone tidigare sålts utan att man upplyst om att de saknar skyddslager, så man vet aldrig?

Vore kul att prova Slavich, i så fall deras varmtonsemulsion. Vilken av dom är det? Var köper du papperet, har bara sett det i USA hittills?

Det har du rätt i, den informationen kom ju snarare från andra användare....

Jag mailade Slavich i Ryssland och de skickar till privatpersoner i Europa också, så jag tänkte beställa några blad för att pröva. Den du tänker på är nog Bromportrait 80, kalltonsvarianten som jag är intresserad av heter Unibrom 160.

Vilka storlekar har de? Kan väl vara intresserad av någon paket med blank yta i normal och inte allt för stor storlek, för att prova.

SILVERMAX hat eine Lichthofschutzschicht zwischen Emulsion und Träger (eine ADOX Erfindung aus den 50iger Jahren).

Är det detta ni tänker på?

SILVERMAX hat eine Lichthofschutzschicht zwischen Emulsion und Träger (eine ADOX Erfindung aus den 50iger Jahren).

Är det detta ni tänker på?

Är det inte bara det vanliga antihaloskiktet som alla filmer idag har? Sen har moderna filmer ytterligare lager ovanpå emulsionen. En film som saknar antihaloskikt är dock Efke IR 820 Aura:

"Efke IR 820 Aura är en svart-vit infraröd film (ISO 100), som ger "abstrakta" och "spöklika" bilder. Tack vare frånvaron av ett antihaloskikt på filmen så får man (bättre) haloeffekter, som gör att "Aura" filmen påminner mycket om klassikern: Kodak HIE Infraröd."

Tillägg: tror även at denna Efkefilm finns med antihaloskikt och då heter den inte Aura. har använt den och då rekommenderades man att skölja bort antihaloskiktet (som var ytterligt tjockt) innan framkallningen. jag har några rullar kvar och det står inte AURA på dom.

Eftersom den här "nya" Silvermax kan framkalls i reversalframkallare (och alltså bli positiv direkt) skulle det mycket väl kunna vara en av Orwos kine-filmer som man nu saluför som en helt ny film? De här kinefilmerna har väl oftast ett högre silverinnehåll (för att ge en bättre kontrast vid direktprojektion, som med reverslafilmer). Man använder dom också vid framställning av visningskopior (kontaktkopiering) och då behövs lite mera stuns i tonskalan samt hög skärpa (vilket det tjocka antihaloskiktet bidrar till) än vid vanligt stillbilds svartvitfoto till negativ.

http://gelatin-silver.blogspot.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar