ANNONS
Annons

Fotoköp eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Okej, så här ligger det till. Jag har en kamerautrustning i handen vad jag har är följande:

1. Ett kamerahus Pentax SFXn, ej servat på länge halvhyfsat skick.
2. Ett autofocus-objektiv som inte funkar och som har en repig lins.
3. Ett objektiv SIGMA ZOOM F=60 200 mm i bra skick inga repor och inga glapp
4. Ett objektiv EXPERT F=300 också i bra skick men passar inte till kameran, dvs ljusmätning är inte möjlig.

Frågorna är följande:

1. Hur gammal är kameran
2. Vad kan den vara värd?
3. Är det en bra kamera, bortsett från skicket?
4. Är den värd att rusta upp och isåfall finns det reservdelar till den?
5. Han vill ha femtonhundra, vad skall jag ge för pris till säljaren?

Oerhört tacksam för svar, och då menar jag verkligen oerhört tacksam.

Mvh

/Lasse

Okej, tackar för länken. Finns det någon som har erfarenhet att den här typen av kamera? Är det bra klass på kameran eller är det en nybörjarkamera?

/Lasse

Hej Lasse
Jag tycker inte det är värt priset med optik med repor på linsen= kass
Optik som inte passar ljusmätning fung ej=kass
Reparation kostar 1500-2000 i lindrigaste fall.
Det finns mycket annat billigt så kolla i begannonser istället.
Jan

Tack så mycket för ditt svar. Min tanke var att kassera det dåliga objektivet och köra med 200 vilket verkar okej och sedan sälja 300 mm objektivet och komma undan billigt på det viset. Men visst femtonhundra bagis kan han ju glömma.
Gött med snabba svar. Han vill ha tillbaka kameran i morron bitti om jag inte har bestämt mig.

Mvh
/Lasse

finns det någon mer som har information/fakta om kameran ovan? Jag är tacksam för all info samt råd kring kameran och inköp av den...

mvh
/Lasse

Jag har haft en SFXn i många år, sålde för nåt år sedan.
Pentax har den finessen att i stort sett alla delar är kompatibla, nytt som gammalt.
Du kan alltså köpa ett nytt oblektiv och använda till det gamla huset, autofocus och A-bländarläge funkar.

SFXn kom i slutet av åttiotalet. Den saknar spotmätning, nedbländning, möjlighet att dubbelexponera och spegeluppfällning.
Autofocusen är inte så snabb, men det är ju en gammal kamera...

Blixten kam synka upp till en 250-del om du använder originalblixt (jag hade en 330-a, de finns fortfarande).
Bracketing, exponeringskompensation, exponeringslås och manuell filmkänslighetsinställning är ju användbart.

Jag trivdes bra med min SFXn, den var med på fyra afrikaresor (bilder av den finns i mina album).
En sak jag inte trivdes med var att mellanläget i avtrycket kärvade ibland, så att det gick nån ruta oavsiktligt då och då.

Stort tack för din kommentar, nu fick jag ju också se lite bilder tagna med kameran också. Vet du hur det är med reservdelar också då? Sen undrar jag om det finns helautomatik på kameran. Jag hittar bara halvautomatik. Har ingen instruktionsbok och har bara fotograferat med helt manuell Hasselblad innan, så jag är inte så van funktioner. Förklara gärna hur den fungerar. I displayen finns t ex en F ruta, för att visa bländartal. Där står det så här "F--". Hur gör jag för att bländartalet visar sig där?
/Lasse

Senast ändrad:
Så gärna.
För programautomatik måste du ha ett objektiv med A-bländare. Det är ett bländarläge ett snäpp förbi minsta manuella bländare.

(Alla objektiv har inte detta läge. De kan användas ändå, men då kan du bara välja tidsautomatik eller helt manuellt.)

I programläget har du normal, sport eller skärpedjupsprogram att välja på.

Som sagt, i stort sett alla pentaxtillbehör passar det huset. Huset har TTL-mätning för blixt.
Hur det är med reservdelar vågar jag inte svara på. Jag har bara anlitat Pentax originalverkstad i uppsala när jag har haft problem, och det har alltid funkat bra med dem. Dyrt, men vilken verkstad är inte det?

Autofocusen har två lägen, servo och single. (det är knappen på sidan om bajonettringen)
Servo ställer in skärpan kontinuerligt så länge du håller knappen i halvläge, och du kan ta en bild som är oskarp om du vill.

Single ställer in skärpan en gång när du trycker till halvläge på avtrycket, och låser sedan skärpan så att du kan konponera om din bild så länge du håller halvläget. i Single vägrar kameran dock exponera om den inte är nöjd med skärpan.
Dessutom kan du välja manuell focus.

Vad mera?
Vimsigt ut minnet.
Alldeles till höger om sökaren sitter en liten vit knapp som ställer tillbaka alla inställningar till "normal". Nollställning alltså.

Ovanför bakstycket lagom för högertummen sitter en knapp, jag tror det är en låsning av nåt slag som man använder om man vill mäta ljuset först och sedan komponera om bilden. Surrogat för spotmätning alltså.

Ja lite sådana där saker minns jag som hastigast. Om det blir affär för dig kanske jag har någon gammal handbok kvar här om jag letar noga.
Men glöm inte att pruta.

Ja! Nu börjar jag komma någonvart. Men hur kommer det sig att F läget inte visar något bländarvärde? Det är väl nödvändigt om jag skall ställa in manuellt? Kanske en korkad fråga men jag har som sagt bara fotat med ljusmätare separat innan. Sen sitter det en knapp till vänster om exponeringsknappen. Avstängning ett läge till och översta läget. Vad står de två lägena ovanför avstängningen för?

Vad tror du att ett bättre begagnat autofocusobjektiv kostar mellan tummen och pekfingret?

Tacksam för din hjälp Bryggarn
Mvh /Lasse

Avstängningsknappens två on-lägen är kort och gott med eller utan ljud.

Jag förstår inte vad du menar med F-läge.
Men ska du ställa in bländaren manuellt måste du göra det framme på objektivet, det kan inte göras från huset.
Var det det du menade med din fråga?

Vad ett beg objektiv kostar?
Tja, hur lång är ett snöre..?
Själv köpte jag ett fast 135/2,8 för runt tretusen tidigare i somras, jag är supernöjd.

Men det finns massor av objektiv i billigare prisklass, misstänker att du vill ha en normalzoom sådär 28-80 eller nåt.
Jag vet faktiskt inte, har aldrig köpt nåt sånt beg.
Kolla runt på nätet.

När det blinkar LT i sökaren, betyder det då att ljuset inte är tillräckligt?

Nästa tämligen korkade fråga är: vad är autobracketing?

/L

Ja, jag tror att LT betyder att kameran tycker det är för lite ljus, men jag är inte säker.

Bracketing betyder att kameran tar en serie på tre bilder. En enligt sina mätvärden, en överexponerad och en underexponerad. Du kan justera hur mycket över- och underexponering du vill ha i halvsteg upp till tre hela bländarsteg.
Sedan håller du in avtrycket tills alla tre bilderna är tagna.

Om det är för mörkt för att kameran ska kunna focusera kan du fälla upp den inbyggda blixten så sitter det en liten röd lampa i den som lyser till och hjälper autofocusen.
Men då måste autofocusen stå i läge Single.

ANNONS