Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
fotojournalistik
- Trådstartare ecalpemos
- Start datum
BigHair
Aktiv medlem
Jag är hyfsat ny på frilansarområdet, de senaste tre artiklarna (varera 1000 ord) fick de för 600x2 resp.1000.
vet att det är lite lite, men har man inte så mycket att visa upp sedan tidigare så är det inte så lätt att förhandla... dessutom var det roliga avenemang jag skrev om, och då är ju ackreditering värd lite den också=)
annars tror jag att det är runt 640:- för en nyhetsbild, vad som nu defineras som "nyhet"
/lasse
vet att det är lite lite, men har man inte så mycket att visa upp sedan tidigare så är det inte så lätt att förhandla... dessutom var det roliga avenemang jag skrev om, och då är ju ackreditering värd lite den också=)
annars tror jag att det är runt 640:- för en nyhetsbild, vad som nu defineras som "nyhet"
/lasse
Graylingman
Aktiv medlem
Jag har den senaste månaden sålt två små reportage till två olika länstidningar. Tre bilder i vardera artikeln och dessutom ca 500 ord text. Fick 1500 + moms för det ena och 1800 + moms för det andra.
//Anders
//Anders
Kijana
Aktiv medlem
BigHair skrev:
/lasse
Tror att det egentligen är arkivbild du tänker på, och då finns ett standardpris på 660 kronor plus moms. Med arkivbild menas i det här fallet en bild som redan är tagen, och alltså finns i ett arkiv. Hade en köpare däremot beställt en bild av fotografen hade det blivit lite andra siffror, bland annat timkostnad, enligt listan från BLF, bildleverantörernas förening.
Sen beror det ju på också vad det är för "arkivbild" du kommer med. Är det en helt opublicerad dagsfärsk bild om en mycket intressant nyhetshändelse så har du ju förstås ett hyfsat bra förhandlingsläge, och då gäller förstås inga standardpriser.
BigHair
Aktiv medlem
ok, där ser man. en liten fundering bara - är 660 kronor inkl. egenavgifter (om man har ex. en enskild firma)? eller ska man lägga på 3ca. 2% på det?
sen kan det kanske vara värt att påpeka att det är olika moms på text och bild till en dagstidning. för bilderna ska man ta 25% moms, för texten 6% Själv brukar jag dela summan lika mellan text och bild om det inte är några större belopp
sen kan det kanske vara värt att påpeka att det är olika moms på text och bild till en dagstidning. för bilderna ska man ta 25% moms, för texten 6% Själv brukar jag dela summan lika mellan text och bild om det inte är några större belopp