jpersson skrev:
Listan i sig själv är också intressant. Massikonifieringen av fotografer började som en medveten strategi från industrin. För att sticka ut hakan kan man ta Bourke-White som exempel. Inget fel i hennes bilder men jag tror inte att hon hade funnits på listan om hon inte hade blivit en omslagsflicka för den fotografiska industrin.
Hehe, eftersom det var jag som la till henne på listan så får jag väl försvara mitt val...¨
Först och främst vill jag bara slå fast att sådana här listor naturligtvis är helt subjektiva! Det kan inte finnas något absolut rätt och fel.
Åter till Bourke-White. Själv fastnade jag för en av hennes bilder när jag såg den i en av våra större kvällstidningar för en sådär tio-femton år sedan. Jag klippte ut bilden och har haft den inramad på min vägg sedan dess.
Det var först när jag själv började med fotografi för fem på sedan som jag bemödade mig att ta reda på vem fotografen var genom att googla på frasen som syns på propagandaaffichen i bildens bakgrund. jag hade inte stort hopp om att finna något om bilden men det visade sig då till min förvåning att fotografen räknades till en av fotohistoriens stora...
Att jag personligen fastnade för en av hennes bilder har således absolut inget att göra med hennes eventuella ikonstatus utan enbart med bilden, i mitt tycke, var otroligt symboliskt och politiskt laddad. Bilden föreställer svarta i en brödkö och i bakgrunden syns en propagandaaffish med en vit medelklass-ideal-familj och texten 'The worlds highest standard of living - There's no way like the amircan way' ... se själv bilden här:
Bread Line
När jag nu på senare år börjat kolla in mig på hennes övriga fotografi så måste jag säga att jag nog utan tvekan tycker att hon tillhör en av fotojournalistikens största. Hennes bildskildringar av de fattigas liv i den amerikanska södern väckte stor uppmärksamhet, hon var den enda amerikanska journalisten som var i Sovjet när slaget om Moskva rasade, hon var med när de allierade befriade Buchenwald och hon fotograferade Gandhi bara några timmar innan han mördades.
Dessutom blev hon mycket uppskattad för sina fotografiska skildringar av dåtidens tekniska underverk. Tex. så prydde hennes bild på Fort Peck Dam omslaget på det första numret av den klassiska bildtidningen Life Magazine.
Nu tror jag inte trådstartarens mening var att vi skulle börja förskasta och försvara varandras favoritfotgrafer, men hey, det var inte jag som började ;-)