Annons

Fotohistoriens största!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är usel på namn och mins inte vad de fotografer jag gillar heter, men få av de jag vill placera på min lista över historiens största fotografer tog bilder för konstens skull.

Den som jag anser som den största var den fotograf som under Amerikanska inbördeskriget tog de första bilderna som visade krigets baksida och som bevarade förlorarens historia.

Den andra är Buzz Aldrin (tror jag det var) som med en Hasselblad på magen tog de första bilderna på månen och där igenom skapade historia.

Den tredeje är Runtgen (eller hur det stavades) som med strålning och plåtar kom på ett helt nytt sätt att ta bilder på och som nu räddar liv.
 
jpersson skrev:
Listan i sig själv är också intressant. Massikonifieringen av fotografer började som en medveten strategi från industrin. För att sticka ut hakan kan man ta Bourke-White som exempel. Inget fel i hennes bilder men jag tror inte att hon hade funnits på listan om hon inte hade blivit en omslagsflicka för den fotografiska industrin.

Hehe, eftersom det var jag som la till henne på listan så får jag väl försvara mitt val...¨

Först och främst vill jag bara slå fast att sådana här listor naturligtvis är helt subjektiva! Det kan inte finnas något absolut rätt och fel.

Åter till Bourke-White. Själv fastnade jag för en av hennes bilder när jag såg den i en av våra större kvällstidningar för en sådär tio-femton år sedan. Jag klippte ut bilden och har haft den inramad på min vägg sedan dess.

Det var först när jag själv började med fotografi för fem på sedan som jag bemödade mig att ta reda på vem fotografen var genom att googla på frasen som syns på propagandaaffichen i bildens bakgrund. jag hade inte stort hopp om att finna något om bilden men det visade sig då till min förvåning att fotografen räknades till en av fotohistoriens stora...

Att jag personligen fastnade för en av hennes bilder har således absolut inget att göra med hennes eventuella ikonstatus utan enbart med bilden, i mitt tycke, var otroligt symboliskt och politiskt laddad. Bilden föreställer svarta i en brödkö och i bakgrunden syns en propagandaaffish med en vit medelklass-ideal-familj och texten 'The worlds highest standard of living - There's no way like the amircan way' ... se själv bilden här:
Bread Line

När jag nu på senare år börjat kolla in mig på hennes övriga fotografi så måste jag säga att jag nog utan tvekan tycker att hon tillhör en av fotojournalistikens största. Hennes bildskildringar av de fattigas liv i den amerikanska södern väckte stor uppmärksamhet, hon var den enda amerikanska journalisten som var i Sovjet när slaget om Moskva rasade, hon var med när de allierade befriade Buchenwald och hon fotograferade Gandhi bara några timmar innan han mördades.

Dessutom blev hon mycket uppskattad för sina fotografiska skildringar av dåtidens tekniska underverk. Tex. så prydde hennes bild på Fort Peck Dam omslaget på det första numret av den klassiska bildtidningen Life Magazine.

Nu tror jag inte trådstartarens mening var att vi skulle börja förskasta och försvara varandras favoritfotgrafer, men hey, det var inte jag som började ;-)
 
Daniel_L skrev:
Nu tror jag inte trådstartarens mening var att vi skulle börja förskasta och försvara varandras favoritfotgrafer, men hey, det var inte jag som började ;-)
Jag är ledsen att det har dröjt ett tag. Jag är ännu mer ledsen för att du tydligen tolkade det som om jag förkastade Bourke-White för det var inte min mening.

Som jag skrev ''inget fel i hennes bilder''. Det finns många bra fotografer. Det jag tycker är intressant är varför vissa fotografer uppmärksammas samtidigt som andra inte blir uppmärksammade. Om du läser samtida recensioner av Bourke-White så kan de lika gärna ta upp henne som person (typ hennes klädstil) som hennes bilder. Det är inte hennes fel och det gör inte hennes bilder sämre men det får iallafall mig att undra varför de i så fall skrev om henne. Eftersom hon fick den här uppmärksamheten så har hon också spelat en stor roll för många senare fotografer men varför fick hon den uppmärksamheten från första början?
 
Jisses, så många namn, de flesta är väl redan med. Både sådana jag gillar (t.ex. Robert Doisneau) och sådana jag ogillar (t.ex. Helmut Newton). Finns Werner Bischof redan på listan? Han behövs där!

När jag läser det här ämnet kommer jag att tänka på vad Robert Capa sade om den första tiden efter Magnums grundande: "Vi pratade om livet men aldrig någonsin talade vi om fotografi".
 
Nekomy skrev:
[BDen andra är Buzz Aldrin (tror jag det var) som med en Hasselblad på magen tog de första bilderna på månen och där igenom skapade historia.[/B]
Det var Neil Armstrong som fotograferade på månen under Apollo 11, alla bilderna är på Buzz.
 
Verkar som ni glömt en av de största, Robert Frank.. Känd för bla, The Americans.
Sen har vi Pieter Ten Hoopen också.. fantastisk fotojournalist.
 
Brassai finns inte heller med, liksom Edward Steichen.

Som någon påpekat så är det en ganska subjektiv lista, så vi behöver ju inte diskutera enskilda namns vara eller icke vara på denna lista. Men Hellesö kan väl strykas ändå?
 
Brassai finns inte heller med, liksom Edward Steichen.

Som någon påpekat så är det en ganska subjektiv lista, så vi behöver ju inte diskutera enskilda namns vara eller icke vara på denna lista. Men Hellesö kan väl strykas ändå?

Tycker det är synd att listan är subjektiv.. Jag hittade värsta amatören i högen när jag kollade lite av dom för ett tag sen.. Minns dock inte vilken.

Fotohistoriens största innebär inte överskärpta HDR-bilder. Det kommer ALDRIG bli någon "historiens största" av dessa fotografer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.