Annons

Favoritfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
hrolfur skrev:
Sebastio Salgado och Eugene Smith

Håller med dig helt om dessa två. De står i en klass för sig vad gäller denna typ av "dokumentär" fotografi. De har höjt dokumentärfotografin till en ny dimension. Deras bilder är konst.
 
Ja du Nils. Det fanns inte mycket där. Men som tur var så hade han en hemsida.
Den verkar lovande!

En fotograf som jag upptäckte när jag fick en mycket fin bok i present heter Peter Simon, han är amerikan.
 
Det finns för många bra fotografer att räkna upp alla så jag listar några som inspirerat mig på olika sätt.

Ansel Adams
John Shaw
Anders Geidemark
Terje Hellesø
 
JanOlofHärnström skrev:
Ja du Nils. Det fanns inte mycket där. Men som tur var så hade han en hemsida.
Den verkar lovande!

Nej några bilder hittade inte jag heller. Namnet fann jag när jag kollade in en annons för en X-Pan Panoramakamera. Men bilderna på hemsidan är inte så dumma.
Hälsn, Nils.

Har också en länk till Eugene Smiths bilder.
 
En som skildrar Ölands landskap på ett svårslaget sätt (både i ord och bild) är ANDERS JOHANSSON från Kalmar. Jag har inte funnit någon hemsida men hans fantstiska bilder och texter finns i bokform i bokhandeln och på biblioteken.
 
Bilden på lilla Tomoko som badar i sin mors famn från Smiths reportage om Minamata-katastrofen gjorde starkt intryck på mig när jag började intressera mig för bilder på allvar i tonnåren.

Tomoko Uemura in Her Bath
 
Dom jag inspirerats av är nog främst Joseph Koudelka, Youssuf Karsh, Sven Hörnell och Claes Grundsten och Christer Strömholm.

/David
 
Graal skrev:
En som skildrar Ölands landskap på ett svårslaget sätt (både i ord och bild) är ANDERS JOHANSSON från Kalmar. Jag har inte funnit någon hemsida men hans fantstiska bilder och texter finns i bokform i bokhandeln och på biblioteken.

Japp.
Han har gett ut en mycket fin bok om Kalmar nyligen. Även om man inte känner till Kalmar eller är intresserad av stan så håller bilderna hög kvalitet.
Texten är av Skotte Linde, som också är fotograf.

Rekommenderas till oss från Kalmar.
 
En av mina absoluta favoriter är Bill Brant.
Jag letade efter Bill Brant bilder i mina få fotoböcker för en tid sedan och hittade några. Speciellt en bild grep mig med all kraft "Early morning on the river", en av de bästa bilder jag sett.
 
Vad jag har lärt mig på en dag, hade inte hört talas om just någon, men så är jag ju nybörjare, har hört att man lär sig mest av betrakta bilder.Har en kompis hemma i Sverige som tar bra bilder,tycker jag.Hans hemsida är http://www.storm-photo.com/ , de är från lite av hans resor...
 
Har visserligen inte lusläst alla tidigare inlägg, men det verkar inte som om någon nämnt vår stora svenska porträttfotograf Hans Gedda. Lite förvånande faktiskt med tanke på alla fantastiska bilder han tagit.

En av mina favoriter helt klart!

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.