ANNONS
Annons

fotogram

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
är det någon här på fotosidan som sysslar med det? upptäckte just hur kul det var när jag städade i mörkrumspapperskorgen...
någon som kan ge tekniska tips? jag har mest lekt med att pensla på framkallare och fix, samt att låta papperet bli brunt i solljus.

Prova att plasera blommor och blad på ett kopiepapper och testa sedan med olika belysningar.

oj det finns mycket roligt att upptäcka där--
kolla gärna på Man Rays bilder för att få lite inspiration. En variabel är ju också framkallningen av fotopapperet. Ett tips: Ta lite pappersframkallare i en plastmugg eller liknande,Blanda den dubbelts så stark som vanligt. Häll sena i potatismjöl tills det blier som en smet, du tar sedan en pensel och framkallar fotopapperet med hjälp av penseln . Här kan man få många olika effekter. Man kan också låta framkallare droppa på papperet och få bilden delvis framkallad på det sättet...

En tanke som slog mig är att lögga emulsion på blomblad eller blomman och sedan exponera med en lämplig bild och på så sätt få en bild eller ett textmeddelande på bladen. Finns det flytande emulsion att köpa?

Emulsioner

Den bästa emulsionen enligt mitt och många andras tycke är SE 1. Jag har själv försökt att få tag på den i Sverige utan att lyckas, men den finns att beställa genom Silverprint i London som också utgivit den fenomenala boken 'Silver Gelatin'en bibel om alternativprocesser, behandlar särskilt Silveremulsioner men går också in på toning och har alla möjliga kemiska recept som man kan blanda till. De har många andra bra produkter så det kan vara väl värt att beställa därifrån!! Det roliga är ju att man kan applicera den här emulsionen med mycket gott resultat på en uppsjö av material, frostat glas och porslin går att använda med 'subbing agent' en prepareringsvätska som gör att emulsionen kan fästa på glatta material.
http://www.silverprint.co.uk/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar