Annons

Fotografisk utbrändhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt forum, men försöker här.

Jo, jag tänkte ta upp en fotografisk-teknisk sak, som jag funderat en del på.
Det är ett jäääävla tjat om att inte "bränna ut högdagrarna" i bilder nu för tiden tycker jag. Varför detta generella ställningstagande? Jag har sett hur många bra bilder som helst här på FS där det haglat kommenterar som att "himlen är utbränd", eller "det är utbränt där på jackan", och så vidare. Vad är det för trams egentligen? Spelar det nån roll, om bilden är bra? Jag tycker verkligen inte det. Om de ljusaste partierna inte innehåller nån fotografiskt vettig information, varför då exponera så lågt att man inte bränner ut lite högdagrar? Att istället höja bildens exponering i efterhand sabbar ju lågdagrarna, vilket är minst lika illa.
Ja, men då kommer det förstås kommentarer om att det inte går att fixa utbrända högdagrar i efter hand. Nej, givetvis inte, men om det är ljusa partier man är ute efter, och inte har nåt intresse för att en lampa inte ska vara utbränd, vem bryr sig då egentligen? Är det inte viktigare att få vettiga lågdagrar i de fallen? Det tycker i alla fall jag.
Det hela verkar ha grund i den totala tekniska perfektionshysteri som tagit fart med DSLR-fotograferingen. Är det verkligen vettigt att konsekvent påstå att man inte ska bränna ut högdagrar? Jag tycker att det är fånerier! Vad tycker du? ;-)

Du kan väl gärna peka ut någonstans där det skrivs att man aldrig får bränna ut högdagrar. Jag tycker mig ha läst en och annan tråd på fs, men kan inte komma på att jag läst det någon gång...

Däremot har jag sett råd om olika tumregler för att bestämma exponering. Men inte att någon sagt att en tumregel är den enda rätta vägen.

Jag tycker, lite enklare uttryckt, att du sparkar in öppna dörrar ;)

..vampyrer kallar vi dem, ljusskygga varelser som bär på sitt eget hus och har tre ögon.. de jagar även på natten om ISO't tillåter

Å jag som trodde detta skulle vara en tråd om det psykologiska fenomenet Fotografisk utbrändhet. När man känner att allt bara är så fruktansvärt ointressant att plåta. Även kallat insperationsbrist.

jimh skrev:
Du kan väl gärna peka ut någonstans där det skrivs att man aldrig får bränna ut högdagrar. Jag tycker mig ha läst en och annan tråd på fs, men kan inte komma på att jag läst det någon gång...
Va? Det talas ju extremt ofta om att det är "utbränt" tycker jag. Det står ju inte att man inte får, men att klaga på att det är utbränt när det inte gör bilden nån skada fattar jag inte.

Däremot har jag sett råd om olika tumregler för att bestämma exponering. Men inte att någon sagt att en tumregel är den enda rätta vägen.
Tumregler är alltid bra, men ibland blir det direkt fånigt.
Nu menar jag heller inte bara generella råd, utan sådan kritik som folk givit på bilder.

Jag tycker, lite enklare uttryckt, att du sparkar in öppna dörrar ;)
Jag fattar inte riktigt.

Makten skrev:
Va? Det talas ju extremt ofta om att det är "utbränt" tycker jag. Det står ju inte att man inte får, men att klaga på att det är utbränt när det inte gör bilden nån skada fattar jag inte.
Om det är bildkritik så tycker väl kritikern inte att det passar med utbrända högdagrar just där. Då är man väl något slags smak-smak-polis om man inte tycker att kritikern skall ha rätt till den åsikten.

Jag ser ofta bilder där det passar bra med utbrända högdagrar. Minst lika ofta såna där jag inte tycker det passar.

jimh skrev:
Om det är bildkritik så tycker väl kritikern inte att det passar med utbrända högdagrar just där. Då är man väl något slags smak-smak-polis om man inte tycker att kritikern skall ha rätt till den åsikten.

Jag ser ofta bilder där det passar bra med utbrända högdagrar. Minst lika ofta såna där jag inte tycker det passar.
Haha, ja så kan man ju se det:-D
Nu var inte tanken att kritisera kritikerna; jag frågar mig bara varför vissa tycker att det är så oerhört viktigt att det finns täckning i alla nyanser. Är det vettigt i alla lägen?

Nä, det är såklart inte vettigt i alla lägen. Men därav min inledande fråga: Var finns de som tycker att det är fel med vitt i alla bilder? Ämnet har varit uppe för diskussion tidigare också och jag vill minnas att det inte heller då dök upp någon som förespråkade frånvaro av utbrändhet i alla lägen. Så, var finns de mytiska personerna?

jimh skrev:
Nä, det är såklart inte vettigt i alla lägen. Men därav min inledande fråga: Var finns de som tycker att det är fel med vitt i alla bilder? Ämnet har varit uppe för diskussion tidigare också och jag vill minnas att det inte heller då dök upp någon som förespråkade frånvaro av utbrändhet i alla lägen. Så, var finns de mytiska personerna?
Jag ska leta lite. Det är inte så lätt att finna vad jag menar såhär bara på rak arm, men jag har sett åtminstone två märkliga kommentarer på bilder gällande detta under de senaste dagarna.

clavicl skrev:
Å jag som trodde detta skulle vara en tråd om det psykologiska fenomenet Fotografisk utbrändhet. När man känner att allt bara är så fruktansvärt ointressant att plåta. Även kallat insperationsbrist.

Ja, sånt vill jag också läsa om, när allt är ointressant.

Jag gillar f.ö. full täckning. =)

Mvh.A

Jag hittar nu förstås inte nån kommentar som det jag menar.
Men jag får väl ta ett eget exempel. Snön i bakgrunden är totalt utfrätt. Frågan är, hade jag tjänat något alls på att exponera "korrekt"? Jag tror inte det. Då hade flygplanet blivit väldigt mörkt exponerat, och jag hade varit tvungen att dra upp det rejält i efterhand, men elände som följd. Histogrammet gav mig alltså inte nån vettig info här.

Bilagor

• _dsc1372_2.jpg
    _dsc1372_2.jpg
    44.3 KB · Visningar: 1,050
Det beror väl på hur bilden ser ut. Övergången från teckning till utbrännt är ofta mycket ful med digitala kameror och därför är det ofta att föredra att vara lite sparsam med exponeringen, åtminstone där man har fokus/detaljer. I en bakgrund som är ur fokus är det inte mycket detaljer och där får man ofta en hyfsat mjuk övergång ändå, så där funkar det rätt bra.
Man kan ju lyfta lågdagrarna iaf 1 steg eller så utan att man får jättemycket brus. Bättre att ta igen lite där istället.

dumbo skrev:
Det beror väl på hur bilden ser ut. Övergången från teckning till utbrännt är ofta mycket ful med digitala kameror och därför är det ofta att föredra att vara lite sparsam med exponeringen, åtminstone där man har fokus/detaljer. I en bakgrund som är ur fokus är det inte mycket detaljer och där får man ofta en hyfsat mjuk övergång ändå, så där funkar det rätt bra.
Ja, det är väl det jag menar. Att en del verkar tycka att det ALLTID är bra att exponera korrekt är för mig lite märkligt. Det beror precis som du säger på hur bilden ser ut:)

Man kan ju lyfta lågdagrarna iaf 1 steg eller så utan att man får jättemycket brus. Bättre att ta igen lite där istället.
Beror väl på. Bilden ovan skulle inte tjänat ett smack på det. Det skulle bara medföra onödigt brus.

Men ja, det är klart att det inte är så snyggt med utbrända partier på något som ligger i fokus, men ibland gör det verkligen ingenting heller. Det kan vara en effekt i sig till och med.

Jag tycker att det är sunt att sikta mot perfekta tekniska resultat. Varför nöja sig med det som är mindre bra än vad tekniken kan ge..

Även om en bild är bra generellt så kan den ofta vid granskning ha ngr minus om viktga partier är borta i vitt eller svart.

Men visst kan svarta och vita detaljer vara viktiga i vissa bilder. Är det verkligen ngn som menar att detaljfria motivdelar är fel/tabu/synd?.. Har aldrig hört det faktiskt.

Min fundering är nog också att många faktiskt fotar när det är som störst chans att det bränner ut och svabbar igen.

MVH Niclas,

Re: Exponera åt höger...?

angelcom skrev:
Kanske lite ot men ändå: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Intressant tycker jag (som ständigt har min IXUS på -1/3 steg).

MVH.

Garbis

Finns väl en tråd här på fs som handlar om exp,kompensation.. och vilka vanor vi har.

Jag exponerar konsekvent lite minus jag också.

Men att lägga exponeringarna på gränsen till överexp har såklart fördelar vad gäller bruset, då man inte behöver "höja/resa exponeringen" i efterhand...

Jag kommer dock aldrig överens med konsekvent överexponering..;)

MVH Niclas,

Intressant att se förklaringen, men det har väl alla märkt, som pysslar med RAW, att det är lättare att konvertera och få hyfs på lätt överexponerade bilder än de som är mörka i exponeringen? (Därför tycker jag att 'preview'-bilderna säger mig jättelitet om slutresultatet. Det som ser ljust och 'blasst (bra norskt ord) ut i kameran ger ofta en wow!-upplevelse när jag kommer hem och får upp den i RAW-konverteraren. Därför har jag slutat radera sådana ljuspellar 'i fält'.

Re: Re: Exponera åt höger...?

Niclasfoto skrev:
[B

Jag kommer dock aldrig överens med konsekvent överexponering..;)

MVH Niclas, [/B]

Enig med dig där, Niclas!
Visst är det trevligast med korrekt exponering alltigenom! (Den som lyckades med det...suck...)
Överexponerings'tricket' är dessutom kanske störst glädje för oss som ännu inte har fått fingret ur ändan och skaffat graderat gråfilter. :/

Niclasfoto skrev:
Jag tycker att det är sunt att sikta mot perfekta tekniska resultat. Varför nöja sig med det som är mindre bra än vad tekniken kan ge..
Frågan är om "tekniskt perfekt" utesluter utbränning av högdagrar? Kolla in i ett moln genomlyst av solen en vacker sommardag. Ser ditt öga nåt annat än bara vitt? Nä, och om man vill ha en bild som ser ut som du ser den, är den inte tekniskt perfekt då om man just bränner ut vissa delar? ;-)

Men visst kan svarta och vita detaljer vara viktiga i vissa bilder. Är det verkligen ngn som menar att detaljfria motivdelar är fel/tabu/synd?.. Har aldrig hört det faktiskt.
Jag menar att det brukar vara en konsekvent jäkla tjat om detta ickeutbrännande.

Själv överexponerar jag konsekvent 0,7 steg, och när jag fotar snöbilder så blir det uppåt 2 stegs överexponering, men det har ju andra förklaringar. Att nån liten del är utbränd bryr jag mig inte ett jota om i de flesta fall.

Bättre än föregående???

Jag läste den där artikeln om svart- och vitpunkt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Jag tyckte att tipset med att fixa till lite grått i allt det vita är klart användbart i vissa fall (en manipulation eller inte?). Jag dristade mig till att sno din bild, göra det utfrätta lite grått för att se om det resulterar i en snyggare bild eller inte. Så, vad tycks?

Själv har jag inte bestämt mig...

Obs! Det här är inget försök att sno tråden, jag bara tänkte att detta kanske bidrar med med lite mer kött på de utfrätta benen...?

/Johan

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    15.1 KB · Visningar: 228
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto