ANNONS
Annons

Fotografing på Disco

Produkter
(logga in för att koppla)

AsandeR127

Medlem
Hejsan! Ett jätte stort disco ska i helgen hållas i en lokal. Mycket laserljus och andra lampor kom vara aktivt. Jag ska dit och fotografera lite och undrar vilka inställningar som fungerar bäst för den typen av fotografering.

Tack!

Hejsan! Ett jätte stort disco ska i helgen hållas i en lokal. Mycket laserljus och andra lampor kom vara aktivt. Jag ska dit och fotografera lite och undrar vilka inställningar som fungerar bäst för den typen av fotografering.

Tack!

Du ska nog försöka köra på lite längre slutartider, så man ser att det är fart på dansgolvet, och då blir det ju även mycket ljus med i bilderna från lasern och allt vad det är.

Mycket mer tips vet jag inte såhär på rak hand, så jag överlämnar resten till någon annan här på forumet :)

MVH // Adam.

Du ska nog försöka köra på lite längre slutartider, så man ser att det är fart på dansgolvet, och då blir det ju även mycket ljus med i bilderna från lasern och allt vad det är.

Mycket mer tips vet jag inte såhär på rak hand, så jag överlämnar resten till någon annan här på forumet :)

MVH // Adam.
Tack så mycket för svar, Adam! Precis, men samtidigt funderar jag på hur jag ska få fokuseringen på rätt plats då det kommer vara ganska mörkt.

Fler tips välkomnas!

Jag fotade faktiskt ett disco nu i början av Juni!

http://www.sommarstart.se/bilder

Där kan du se några disco bilder!

Inställningar:
0"6
f/6,3
Iso 200

Och en 430ExII på kameran med 1/8 styrka :)

Sen när batterierna i blixten började ge efter så fick jag gå upp i Iso, större bländare och lite längre tid

Lycka till!

Jag har provat ett par gånger. Jag hade ungefär följande inställningar. ISO200, f5 (lägsta på mitt 18-55), 1/2s som lägst, SB-600 på TTL med omnibouncer som jag försökte slå i väggar och tak. Kör med rear sync på blixten så inte folk släpper posen för tidigt när du kör långa slutartider.

För mig hade ett 35 f1,8 objektiv och ett hus med bättre brusegenskaper i högre ISO varit roligt. Men det går endå!

Senast ändrad:
det som du ska fota kallas mest vimmelfoto och om man söker på det här på fotosidan så får man upp ett gäng trådar med all info man kan tänkas vilja ha
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=66249

men min formula:
manuella inställningar, underexponera bakgrunden med typ 1-2 steg, låt sedan blixten köra på TTL (automatik)
slutartid: mellan 1/4s och 1/60 beroende på hur ljust
bländare: 4-5,6 (för att få liite skärpedjup om det är föer än en person på bilden)
ISO: så lite som det går men det kan hamna runt 400-800

ang blixt på andra ridån: kör man TTL så kommer det ut en förblixt vilket får folket att tro att bilden redan är tagen och de börjar röra på sig, och när den riktiga blixten slår en halv sekund senare så har de flyttat på sig
jag kör hellre första ridån och accepterar att de kanske inte såtr blixtstilla under resten av exponeringen

det som du ska fota kallas mest vimmelfoto och om man söker på det här på fotosidan så får man upp ett gäng trådar med all info man kan tänkas vilja ha
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=66249

men min formula:
manuella inställningar, underexponera bakgrunden med typ 1-2 steg, låt sedan blixten köra på TTL (automatik)
slutartid: mellan 1/4s och 1/60 beroende på hur ljust
bländare: 4-5,6 (för att få liite skärpedjup om det är föer än en person på bilden)
ISO: så lite som det går men det kan hamna runt 400-800

ang blixt på andra ridån: kör man TTL så kommer det ut en förblixt vilket får folket att tro att bilden redan är tagen och de börjar röra på sig, och när den riktiga blixten slår en halv sekund senare så har de flyttat på sig
jag kör hellre första ridån och accepterar att de kanske inte såtr blixtstilla under resten av exponeringen

Tack så mycket för svar! Bra förklarat och jag hoppas att resultat blir bra :) Länken du lade in fungerade tyvärr inte, men jag tror att jag har tillräckligt med information om hur jag ska fotografera på discot!

/Alexander

Alla har skrivit bra grejer hittils. Ska bara upprepa det lite med en egen twist haha. :)

Tycker inte att du behöver jaga brus nitiskt heller. Vimmelbilder läggs ju ofta upp i typ 800x600 pixlar och med 10-12mpx upplösning kan du gott och väl kräma upp ISO till max på de flesta kameror utan att bruset blir så djävligt att det stannar kvar ner till den låga upplösningen. Kör 800, då slipper du ha jobbigt långa slutartider, och beroende på vad du har för objektiv så är inte alltid bländare á typ 6,3 nödvändiga heller.

På en 24mm med så mycket distraherande grejer i motivet ser man ingen skillnad på 3,5 och 6,3 om man inte är fotograf själv.

Jag hade kört en blixt på typ 1/16, ISO 800 och M-läge med slutartiden fixerad på 1/15, och sedan reglerat bländartalet istället efter hur ljust/mörkt det är. 1/15 tycker jag hittils har varit ganska lagom för att få med lite olika rörliga ljus i bakgrunden och annat kul, men det är fortfarande såpass lite att blixten fryser människorna på bilden så att de blir skarpa.

Typ; http://a.imagehost.org/view/0259/Collage_Club_68_copy

Det är faktiskt roligt att hålla på mixtra med både blixt och bakljus. :)

Nu är det iofs söndag så rimligtvis har det stora discot redan varit. Men det kanske kan vara till hjälp i framtiden.

Tja är vimmelfotograf för http://www.Utelivuppsala.se

och gillar ni hur bilderna ser ut där så kör vi med setup och inställer av detta slag:

Canon 400d
Canon 430exII + omnibouncer
Canon 18-55
Canon (passande) batterigrepp

och sen med inställningarna:
med blixt:
Iso 400
bländare 5,6
exponeringstid 1/13

utan blixt:
Iso 400
bländare 5,6
exponeringstid 1sek-0,4

Tycker det blir en bra och generell setup och som inte kostar så mycket om det går sönder.

/Niklas

Jag fotade faktiskt ett disco nu i början av Juni!

http://www.sommarstart.se/bilder

Där kan du se några disco bilder!

Inställningar:
0"6
f/6,3
Iso 200

Och en 430ExII på kameran med 1/8 styrka :)

Sen när batterierna i blixten började ge efter så fick jag gå upp i Iso, större bländare och lite längre tid

Lycka till!

Skal også fotografere disko og konserter i høst. Bruker D90, 35 f1.8 og SB900. Blir ikke 1/4 sek for lang tid slik at alt blir uskarpt? Da er det vel et must med stativ uansett?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar