** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering vid kollektivtraffik

Produkter
(logga in för att koppla)

minimunk

Aktiv medlem
Idag så hamnade jag i storbråk utanför tunnelbanespärrarna vid centralstationen i Stockholm. Det var Väktare och SLs trafikvärdar som kom fram till mig när jag stod och fotograferade. (Lite läskigt det där med folk med stora kameror, de kanske kan användas som vapen..)

De hävdade att jag måste ha tillstånd av SL för att få fotografera på deras område.

Jag vill minnas att där allmänheten får röra sig är allmän plats, och på allmän plats så får man fotografera allt som man kan se därifrån. Stämmer det?

De fortsatte med att påstå att man inte får fotografera människor och privata ting utan tillstånd, och att jag därför inte hade rätt att fotografera. Men det kan väl omöjligen stämma?

Jag motsatte mig naturligtvis detta och hävdade motsatsen, men när de började hota med att säga att de hade rätt att ta min kamera om jag inte sammarbetade och avlägsnade mig så kände jag att det inte längre var värt att bevisa att man har rätt, då jag inte vill ha mina bilder och min kamera som insatts.

Men frågan kvarstår vad gäller egentligen? SL äger säkert tunnelbanenergången, men det var utan för spärrarna och vem som helst får röra sig där.

Huga

Snacka om att du har haft max otur idag...
Jag har själv vart ute och fotat idag delvis nere i underjorden utan att någon klaga på mig, fick några konstiga blickar från folk som inte ville bli fotade men det är en helt annan sak.

Jag kommer skriva ut texten om att vi ska få fota som privat personer så länge vi inte stör. Och ha med mig i kamera väskan å visa väktarna om jag råkar ut för likande situation.

Jag tror att det mailet hjälper föga. Om Vakterna till och med tror att de får ta min utrustning, så lär de inte heller klassa min kamera (D80 med 300mm objektiv) som en "Vanlig kamera".

Mer på benen måste man nog ha. Jag vill hävda att området utanför spärrarna är allmän plats, och inte privat. Kan det stämma?

Jag tror att det är bara att köra på faktiskt. Tänk bara på att om du har otur och vakterna är på dåligt humör så kan du lätt och snabbt hamna i en väldigt obehaglig sits.

Akerstrom skrev:
Det här låter som en fråga för bussmicke att hjälpa till med, eller håller han sig bara ovan jord?

Nja, jag och Bussmicke är goda vänner och varken jag eller han har varit med om att några väktare har i frågasatt vårat fotande.

/Daniel

Men en sak måste klaras ut: Vad är allmän plats. Är det där allmänheten har tillgång till, eller något som inte är privatägdt?

För om det är det förstnämnda så får man fotografera så länge man står utanför spärrarna.

Paranoian sprider sig och terroristerna vinner eftersom dessa självutnämnda poliser gör jobbet åt dom.

minimunk skrev:
Jag motsatte mig naturligtvis detta och hävdade motsatsen, men när de började hota med att säga att de hade rätt att ta min kamera om jag inte sammarbetade och avlägsnade mig så kände jag att det inte längre var värt att bevisa att man har rätt, då jag inte vill ha mina bilder och min kamera som insatts.
I det där läget kan det vara lämpligt att ringa polisen och be dem komma och tala om för väktarna vad lagen säger.

Okunniga väktare (ibland kallade ababianer efter ett känt f.d.(?) väktarbolag) ska inte tillåtas härja fritt. De måste få lära sig vad som gäller så att de slutar att terrorisera allmänheten.

minimunk skrev:
Men en sak måste klaras ut: Vad är allmän plats. Är det där allmänheten har tillgång till, eller något som inte är privatägdt?

För om det är det förstnämnda så får man fotografera så länge man står utanför spärrarna.

Även om alla släpps in till en plats är den inte automatiskt allmän. En butik t ex är inte allmän plats. Butiksägaren har full rätt att förbjuda dig att fotografera inne i butiken, även om du släpps in där utan att behöva be om lov.

Om jag har förstått det rätt så finns det ingen lagstadgad definition av "allmän plats" (någon med bättre juridiska kunskaper än jag kanske kan rätta mig om jag har fel). Men mark och fastighet som ägs av SL kan knappast anses vara allmän.

Det spelar inte så stor roll om det är allmän plats eller inte. SL tillåter privat fotografering i tunnelbanan och dess omgivning. Det finns en tråd från förra året om det här på Fotosidan.

Så då kan det alltså mycket väl vara som så att det råder fotoförbud även utanför spärrarna, i gångar och trappor ner/upp till spärrar etc?

Nej, det råder ju inte fotoförbud. Det är någon som väktarna har fått för sig.

Jag tror annars att området utanför spärrarna räknas som allmän plats eftersom allmänheten har tillträde dit utan villkor. Tråden som jag nämnde ovan diskuterade den saken också. Det kan vara värt att leta rätt på den för att se vad slutsatsen blev.

Är du inne i en stationsbyggnad kan det väl knappast vara allmän plats, lika lite som att ett shoppingcenter är det, även om det är allmänt tillgängligt så att säga. Torget utanför byggnaden däremot är allmän plats.

Min uppfattning är att finns det inga skyltar om fotoförbud är det bara att fota på tills någon säger ifrån, men då kan nog väktaren ha rätt att be dig sluta ta bilder. Däremot kan han definitivt inte ta några prylar eller be dig ta bort dom kort du redan tagit.

codrus skrev:
[...] Om jag har förstått det rätt så finns det ingen lagstadgad definition av "allmän plats" (någon med bättre juridiska kunskaper än jag kanske kan rätta mig om jag har fel). Men mark och fastighet som ägs av SL kan knappast anses vara allmän.
Jodå, se Ordningslagen 1993:1617, första kapitlet:
2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får föreskriva att anläggningar för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden, om de inte omfattas av bestämmelserna i första stycket, skall jämställas med offentliga platser vid tillämpning av 3 kap. och av lokala föreskrifter, under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten.
Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa. Detsamma gäller områden som omfattas av en föreskrift enligt andra stycket.
Tredje kapitlet:
1 § En offentlig plats inom detaljplanelagt område får inte utan tillstånd av polismyndigheten användas på ett sätt som inte stämmer överens med det ändamål som platsen har upplåtits för eller som inte är allmänt vedertaget. Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd.
Det vore intressant att höra en juridisk tolkning av punkt 4. T-centralen torde iallafall på vanlig svenska "stadigvarande användas för allmän trafik". Någon som har tid och lust kanske kan leta upp eller begära fram en detaljplan från Stadsbyggnadskontoret och upplysa oss andra om huruvida centralstationen och liknande byggnader finns med.

Nordstan i Göteborg är allmän plats då det räknas som gågator (alltså detaljplanerat som väg). Femmanhuset som ligger bredvid och ihopbyggt med Nordstan är däremot inte allmän plats utan privat mark. Som tidigare nämnts kan dessutom en butiksägare i Nordstan förbjuda fotografering eller ålägga kunderna att bära slips runt pannan för att de skall få komma in i den aktuella butiken.

T-centralen används knappast för allmän trafik. Snarare tvärtom. Du vart nog inte särskilt poppis om du kom åkande i ett privat lok och parkerade.

I övrigt så är det tillåtet att fotografera allt utom skyddsobjekt så länge det sker FRÅN allmän plats.

Men eftersom inte ens fotografer klarar av att hålla isär begreppen så lär nog inte tågvärdar och ordningsvakter göra det.

Mvh
Maverick
(Vernissage Galleri Kontrast 2/2-08, Stockholm)

Fredrik:
Ingen har påstått att själva rälsen skulle vara allmän plats. Däremot de tunnlar som går mellan centralstationen och tunnelbanenergångarna, området utanför spärrarna etc där pressbyrån är placerad.

De känns som att de tunnlarna och utrymmena mycket väl skulle kunna vara offentlig plats, och det är det jag vill ta reda på nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar