Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering utav hund.

Produkter
(logga in för att koppla)

ronja_novis

Ny medlem
Hejsan.
Jag ska ta lite kort på min hund. Vad kan bli BRA bakgrunder om man vill ha bilder i svartvitt? Jag har funderat på att kanske ta kort när hon badar eller vid stranden, eller kanske inne i stan? Jag ville veta vad andra tycker om det, altså platser etc.
mvh ronja

Det är ju så olika vad man vill ha.

Ett porträttkort är väl bra om man vill ha lite enhetlig bakgrund. Helväggar utan fönster, sanddynor, skog etc.

Vill man ha en ren uppställningsbild kan det vara att föredra också. Men bilder på hundar är ju fint med miljö bakom. Olika raser i sina "ursprungsmiljöer" tex polarhundar i snö och kyla, ökenhundar i ett sandtag etc.

Så man måste nog fundera ut lite själv vad man är ute efter. Sedan är det personlig smak och träning som avgör hur bra det blir och VAD det blir för bakgrund.

Lycka till!!!!

Ett litet tips som gör att det ser både snyggt ut samtidigt som det blir lättare för dig är att hålla skärpan "kort".
Plåta med öppen bländare ex 2,8 eller 4,0. Bakgrunden kommer suddas ut och betraktarens ögon kommer förhoppningsvis hamna på hunden.

Lite exempel kan du hitta här, dock i färg

Lycka till!

En fråga som är lite intressant är vilken färg det är på hunden, är det en svart/mörk hund så får inte ljuset vara för svagt eller bakgrunden för mörk. Risken är att hunden blir felexponerad, alternativt försvinner in i bakgrunden. En bakgrund jag gillar är skog eller himmel, naturligtvis med stor bländare och solen lågt snett bakom mig. Detta funkar på de flesta hundar, var lite försiktig så det inte blir för mycket hårt ljus in i ögonen på hunden (om inte hunden har jättevackra ögon förstås;) )

Lycka till.

kolla in mina bilder HÄR

Har börjat fotografera hundar ganska nyligen och tycker det är roligt som tusan

mer bilder hittar du på min hemsida
www.naturephoto.se *klicka på Adam och sedan på Dogs*

MVH Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar