Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering i gympahall

Produkter
(logga in för att koppla)

Hofling

Ny medlem
Hej jag håller på med kampsport och alla tävlingar som är ägerrum i gympahallar. För att kunna ta snygga bilder utan blixt skulle jag vilja veta lite tips på vad jag ska ha för ett objektiv för att få en så ljus och klar bild som möjligt. Bilden ska helst bli fryst. Nu använder jag mig av ett 18-50 objektiv om ni har några tips på det.

Tack på förhand

Ljusstarkt bör det vara. Vet inte om det är Sigmas 18-50/2.8 du har, eftersom du bara säger 18-50. Räkna med att behöva använda ISO800 i en vanligt belyst gympahall och ISO1600 i en dåligt ljussatt hall. Tillsammans med f/3.2-f/4 så får man ganska bra slutartider, men om du vill frysa rörelsen helt så måste du ha f/2.8 eller snabbare (större bländare).
Nedan ett exempel från RM i Malmö, Shotokan
ISO1250 f/3.2 1/250 70-200/2.8L

Bilagor

• _i9y0224.jpg
    _i9y0224.jpg
    45.9 KB · Visningar: 353
Ditt objektiv har f/5.6 vid "teleänden" vilket är aningen för svagt i en gympahall. Om du försökt ta bilden som jag tog ovan så hade du istället hamnat på 1/60 ungefär, vilket hade lett till mycket rörelseoskärpa. ISO1600 är ett måste om du vill använda ditt nuvarande objektiv och frysa rörelser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar