Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera utomlands, arbetstillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Behöver man arbetstillstånd för att fotografera utomlands?
Jag kommer mest troligt att ta med mig kameran utomlands i sommar. Chansen finns att jag kommer fotografera personer där och sedan erbjuda dem att köpa bilderna.

Hur gör man vid såna tillfällen? Behöver man arbetstillstånd?
Fotar man bröllop utomlands, behöver man arbetstillstånd då i det landet? Eller funkar det så om jag fotar i utlandet och sedan tar betalt när jag är hemma, kringgår man sådan i så fall?

Någon som har erfarenhet av sånt här? :)

Tack på förhand.
Mvh Fredrik

Behöver man arbetstillstånd för att fotografera utomlands?
Jag kommer mest troligt att ta med mig kameran utomlands i sommar. Chansen finns att jag kommer fotografera personer där och sedan erbjuda dem att köpa bilderna.

För att ta bilder krävs inget tillstånd. Däremot krävs det förstås arbetstillstånd för att arbeta som fotograf (dvs plåta mot betalning).

För att ta bilder krävs inget tillstånd. Däremot krävs det förstås arbetstillstånd för att arbeta som fotograf (dvs plåta mot betalning).

Så, om jag tar bilder utomlands och sedan säljer bilderna till en bildbank, måste jag då ha arbetstillstånd där? Eller om jag gör en tavla och säljer bilden? Eller om jag säljer bilderna till ett företag? Eller en privatperson?

Det låter lite knivigt om man måste ha arbetstillstånd för att fotografera t.ex. en solnedgång och sedan lägger ut den på en bildbank :)

Det låter lite knivigt om man måste ha arbetstillstånd för att fotografera t.ex. en solnedgång och sedan lägger ut den på en bildbank :)

Jo, visst blir det lite absurt. Skulle du fråga ambassadens konsulära avdelning skulle de förmodligen svara att du måste ha arbetstillstånd. I praktiken är det förstås ingen som kan visa att du plåtar solnedgången med en plan att senare sälja den i en bildbank.

Om du däremot skulle plåta bröllop för brudparets räkning är det ganska uppenbart att du faktiskt arbetar.

Jo, visst blir det lite absurt. Skulle du fråga ambassadens konsulära avdelning skulle de förmodligen svara att du måste ha arbetstillstånd. I praktiken är det förstås ingen som kan visa att du plåtar solnedgången med en plan att senare sälja den i en bildbank.

Om du däremot skulle plåta bröllop för brudparets räkning är det ganska uppenbart att du faktiskt arbetar.

Då gissar jag att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och ansöka om arbetstillstånd? Eller är det omständigt,dyrt?
Och hur går man till väga då i så fall?

Fast nu har väl Erland ändå missat den "lilla detaljen" EU (äv. några länder till)?
Jag skulle vilja påstå att svaret beror på var fotografen tänker ägna sig åt arbete.

De länder som jag funderar på är med i EU.

Hittade detta:
"Att jobba inom EU eller i Norge, på Island eller i Lichtenstein är enkelt eftersom det råder fri rörlighet här. Det innebär att man inte behöver ansöka om något särskilt arbetstillstånd för att arbeta i dessa länder, utan har rätt att bo och söka jobb precis som i Sverige."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar