Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera svart hund

Produkter
(logga in för att koppla)

Marielle

Ny medlem
Jag har en rottweilertik som är söt, men nästan omöjlig att fotografera utomhus eftersom hon är så mörk.

För det mesta blir ansiktet bara en gråsvart gröt som helt saknar uttryck och liv, en hyfsad porträttbild med stora lysande ögon eller en helt utan ögon eftersom hon kisar...

Inomhusbilder blir ganska bra, men jag vill ju ta kort på henne utomhus också.

Någon som har några användbara tips till en nybörjare?

Jag skulle nästan rekommendera starkt ljus, dock inte mitt på dagen, om pälsen är glansig. Vad som är viktigt är att bakgrunden inte är för ljus, då blir hunden bara en svart silhuett. Ett annat bra knep är att använda spotmeter-mätning för ljuset och mäta på hunden. Lycka till!

Hej!
Eftersom jag rätt nyligen tagit bilder på en svart hund så tänkte ...

Jag fotade hunden när den satt stilla. Passade på en solig dag men vid de tillfällen då solen var bakom moln. Försökte att placera hunden så att bakgrund inte var allt för brokig, men ville ändå att det skulle synas att det var sommar.

Ljuset mätte jag mot hundens huvud.
Har lagt upp en bild av den svarta hunden hittills. Kan inte lägga upp någon fler förrän nästa vecka.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=114820&set=lp

ja hjar en svart hund men ja har aldrig fotat honom utomhus ska kolla om samma problem uppstår för mig också

Kanske det här är ett dumt förslag men isåfall är det bara att ignorera det :)

Mät infallande ljus istället för reflekterat, då ska det ju bli "rätt" oavsett hur det man fotograferar ser ut. Fast hunden kan ju förståss vara så svart att det faller utanför filmens exponeringsomfång med en sådan "normalexpnering" och då blir det ju heller bra. Sen kan man ju alltid alternativexponera några steg åt varje håll för säkerhets skull så kanske nåt blir bra åtminstone. Testa och se vad som händer.

Lev och må!
/Tomas

Svart päls är jättesvårt, och speciellt utomhus, men prova med att köpa pälsglans på djuraffären eller använd en duschflaska och spraya pälsen med lite vatten så at du får upp lite liv i högdagrarna, Enklast är att köra svart-vitt och sedan bestämma kontrasten och tyngden i bilderna själv, men kör du färg och lämnar du in dina bilder för att få framkallat och kopior, så har du tappat möjligheten att själv kunna bestämma dessa parametrar.

// Johan //

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar