Annons

fotografera snö?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cornelia19

Medlem
Vad använder ni för inställningar när ni ska fotografera snö?? Jag tycker inte mina bilder blir så bra och skulle vilja veta lite vad ni använder för inställningar.

Jag tycker de äe jätte svårt att få de att se på bilderna att de snöar och sen att kortet ska se så levande ut som möjligt och inte trist.

Tacksam för svar!

Beror helt på ljussituationen egentligen, men i grund och botten handlar det (som alltid) om att anpassa sig till rådande förhållanden. Själv kör jag nästan alltid med manuella inställningar och tar några testbilder så jag ser att jag ligger rätt exponerad (länge leve digitalkameran). Har hört att kamerans ljussensor lätt blir lurad av allt det vita, men minns inte om kameran vill underexponera eller överexponera (kan säkert variera mellan modeller dessutom). Det jag däremot märkte var att min EOS 40D gärna varnar för utbrända högdagrar trots att dom inte är det, vilket man märker först när man kommer hem till datorn.

Är man riktigt orolig så kan man ju underexponera lite, och kompensera det i efterhand. Det viktiga tycker jag är att snön känns vit och inte grå. Ovan nämnda varning gjorde att jag konsekvent underexponerade i Kanada i vintras, och fick kompensera med ca +1/3 EV i Lightroom för att det skulle kännas rätt.

Sen är det ju vitbalansen såklart (som också bäst görs i efterhand, tycker jag personligen), eftersom det annars är lätt att snön antingen blir lite gul (om det är klart) eller blå (om det är skugga/mulet).

Ett bra tips jag upptäckte är att alltid, någonstans i arbetsflödet, jämföra sina snöbilder mot vit bakgrund. På det sättet är det lätt att se om man hamnat lite snett med både vitbalans och exponering jämfört med vad man är ute efter, även om man inte har en perfekt kalibrerad skärm.

Som du märker gäller dom flesta tipsen hur man hanterar sina bilder efter dom väl är tagna. När man väl står där kan man inte göra mycket mer än att försöka anpassa exponering och vitbalans till rådande förhållanden och hoppas att man kommer så nära man bara kan. Ingen magi där...

Eventuellt kan ett rätt inställt polarisationsfilter hjälpa till lite för att döda onödiga reflexer från snön, eller UV-filter om man befinner sig högt upp (kanske mest gäller film iofs). Inget jag själv sysslar med dock.

På den analoga tiden så överexponerade jag med gott resultat med ett och ett halvt steg vid snö och solsken. Man kan ju också spot-exponera mot det som ska vara normalexponerat, låsa och komponera om och ta.

//L

Lite svårt att ge dig tips Cornelia när vi inte vet hur du gör i dagsläget. Använder du manuella eller automatiska inställningar på kameran? Blir snön för grå tycker du eller vad är problemet? Du kanske kan visa något exempel på bild du tagit?

Om du vill se att snön faller på bilden måste du använda långa slutartider så snöflingorna blir utdragna och syns på bilden. Det blir samma effekt i regn. Korta slutartider "tar bort" snöflingor och regndroppar medan långa slutartider gör dem synliga på bilden.

Om du vill se att snön faller på bilden måste du använda långa slutartider så snöflingorna blir utdragna och syns på bilden. Det blir samma effekt i regn. Korta slutartider "tar bort" snöflingor och regndroppar medan långa slutartider gör dem synliga på bilden.

Lång slutartid bör snarare göra precis det motsatta, en enskild snöflinga kommer flytta sig under exponeringen och på sin höjd lämna ett spöklikt avtryck som försvinner i jämförelse med bakgrunden (förutsatt att bakgrunden inte är väldigt mörk, för då kan man med rätt exponering få "spår"). Kort slutartid däremot fryser ju ögonblicket så att säga, med risk att det ser ut som att snön hänger still istället för att falla. Exakt var gränsen mellan kort och lång går för snöfall har jag däremot ingen koll på rakt av, det är ju bara att experimentera =)

Blixt är ett alternativ, men det kräver nog att man är van vid externa blixtar för ett bra resultat. Använder man en inbyggd blixt, eller motsvarande, kommer snöflingor nära kameran bli överexponerade jämfört med saker längre bort.

Är ingen expert på vinterlandskap/snö, men enligt en kollega, Håkan Hjort, som plåtar mycket vinter och skidåkning, så är det helt omvänt med digitalkamera gentemot de g:a analoga. Förr överexponerade man, nu underexponerar man. Vad jag förstått så är det klart bästa att köra RAW och underexponera. Då får du med all information i bilden och risken att det "bränner" är ju helt borta.

Jag har en nikon D60 och jag försöker köra så mycket som möjligt på manuellt läge!
Det jag vill få med i bilderna är satt inte snön som ligger i diket och den snö som är en hög går ihop för de ser så grötigt ut. Utan så man får se att de är två oliga saker.

Jag har ett ISO mellan 100-300.
Bländare:10-16
Slutartid: 8-13

Vet inte om de kan vara rätt instälningar. vad tror ni?

Tack för tipsen ni gett mig

Jag har en nikon D60 och jag försöker köra så mycket som möjligt på manuellt läge!
Det jag vill få med i bilderna är satt inte snön som ligger i diket och den snö som är en hög går ihop för de ser så grötigt ut. Utan så man får se att de är två oliga saker.

Jag har ett ISO mellan 100-300.
Bländare:10-16
Slutartid: 8-13

Vet inte om de kan vara rätt instälningar. vad tror ni?

Tack för tipsen ni gett mig

Hej Cornelia,

Dina inställningar kan jag inte kommentera, då det handlar om vilket ljus det är vid tillfället. Inställningarna kan vara rätta lika mycket som att dom kan vara fel.

Jg var ute en liten sväng i helgen och överexponerade 1/2 steg. Detta eftersom sensorn mäter jämnt grått. DVS:

En "normal" situation ger en jämn grå ton

Är det mycket vitt (snö) överexponerar man lite, eller mycket beroende på hur mycket ljus det är som reflekteras.

Är situationen motsatt, att du skall plåta något svart mot mörk handduk skall du underexponera bilden 1/2-1 steg.

Eftersom sensorn mäter mot en medelgrå yta så blir snö lätt gråaktigt & ex. ett svart objektiv mot svart bakrund blir oxå grå aktig, om man inte exponerar mot detta.

Hoppas du fått svar på din fundering.

Kan vara lite opedagogisk ibland..

//Rikard

Hej forum.
Jag som är nytillkommen till fotohobbyn och som enbart fotat digitalt har ett annat förslag. Byt programval i kameran från manuell till de nån av de automatiska. Välj tex scenarion, kolla om det inte finns ett snö-program att välja. Ta några bilder kolla hur det blev. Kolla vad det blev för inställningar och skifta till manuellt och utveckla parametrarna om du inte gillade bilderna du nyss tog.
Fast jag tror snö-bilderna kommer bli rätt skapliga med snöprogrammet.
PS: Snöflingor tycker jag syns bra om man använder blixt. Till och med den inbyggda funkar.

Senast ändrad:
Jag har nu komit underfund med hur bilderna kan bli bra i snö.
Jag var ute med min dotter i snön med pulka:) Då använde jag extra blixten och snön vart riktigt bra. Den glittrade som den ska göra och var vit, jag hade då på manuell, så man får väll helt enkelt testa sig fram:)

Tack för alla svar!

Hur mycket får man krånga till saker egentligen? Att fota digitalt kostar inget (efter man köpt in allt) Det är bara att testa olika inställningar och se vad som går bäst. Fotar man sedan i raw har man ju lite spelrum. Blir det inte bra är det ju bara att radera och testa något nytt!

Spot-mät mot det som ska vara korrekt exponerat och bränn av. Är det bara snö som ska fotas måste du överexponera. Att man skulle underexponera vit snö har jag svårt att förstå. Vitt vill kameran göra om till 18% grått och underexponerar man uppepå det, blir det ännu mörkare. Jag tror inte att killen som underexponerar mäter mot snön.

//L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar