Annons

fotografera på kyrkogård

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte dags för försök till förändring av genren?

pul skrev:
....................... Själva vitsen med en möjlig/omöjlig fotosituation är ju just att man tänker på kryptor, vampyrer, kyrkogårdar samt dödskallar när man tänker på goth klädda kvinnor...lite åt Greve Dracula och han ligger ju som bekant i en kista.
..................
Vet mycket väl att det är väldigt känsligt.
Det är möjligt att "man" tänker så (själv associerar jag till maskerad/halloween/barnkalas när jag ser dem men det kan vi lämna därhän).
Det jag funderade kring var att så som du tänker i stort sett alla.
Och se'n knallar de ut i terränglådan och fotograferar damerna i svart vid kyrkor och ruiner och....ja, kyrkogårdar då.
Och de där bilderna har vi sett. Och sett. Och sett igen.....Gääääsp....ursäkta.
Kan det inte vara dags för ett nytt grepp??
Bilderna tendrar ju att börja bli som vykort med staffagefigurer (låt vara att de också är litet annorlunda klädda och sminkade - men i alla fall....;-)) ) Hjulet är en fantastisk uppfinning men måste ju inte uppfinnas på nytt dagligen......
Us

Senast ändrad:
visserliiigen...men JAG har ju aldrig fotat det förrut...för mig är det alltså en utmaning om jag kan få ett foto att se ut som om någon känd tagit det...eller få till en känsla som ur en skräckfilm...tycker många av bilderna är "bara" bilder på en tjej i fetishkläder och inte nåt annat...var väl inte det jag var ute efter om man säger som så...

fast jag förstår dig oxå...men jag har ingen lust att spricka av ambitioner bara för att jag ska hitta på något helt nytt...:)

Du behöver inte spricka av amitionen (eller ta i så livstycket rämnar som vi sa' för längesedan).
Just nu är det ju inte så där våldsamt läge för gothbilder utomhus vad jag förstår, naturen är ju så rar att det lätt kan bli konstigt (Vampyren reste sig ur sin grav, andades med välbehag in doften av syrener och liljekonvalj, satte en akleja i knapphålet och gich så muntert visslande som hans hörntänder tillät ut genom gravkryptans grindar för att spana efter litet mat.....).
Nix, duger icke!
Men hösten i en vanlig park med stora avlövade träd kan vara väl så djä..ig som en kyrkogård.
Us

hear hear...äntligen ett bra förslag...höst och park funkar bra...brukar se eländigt ut *s*

Hur är det med ödehus nuförtiden? När jag var liten i Malmö fanns det massor av ödehus att utforska. Nuförtiden ser jag aldrig sådana hus längre, om det nu är för att de inte finns eller för att jag inte letar tillräckligt noga, det vet jag inte. Det kanske kan vara ett alternativ till kyrkogårdsmiljön.

//J

Peter Engdahl >

Du skrev att du håller med Anders om det som står i inlägget som du citerade på sidan 4. Jag kan bara tolka det som att du också tycker att det är ok att fota goth-dominans på en kyrkogård, för att platsen ägs av oss alla gemensamt. Eftersom du tycker att det är ok, så tolkar jag det som att du skulle kunna tänka dig göra det och därför blev jag upprörd. Men jag kanske har missförstått, så vi kan väl lägga ner den delen av diskussionen.

Jag tog upp ground zero, eftersom det också är en sorts monument/begravningsplats, men har ingen kyrklig anknytning. Jag hade lika gärna kunnat ge ett annat exempel, som minnesplatsen över Estonia-offren eller liknande. Det kanske vara lite långsökt, så ni kan bortse från det med.

Vadå arg gosse? Det är klart att man blir arg när några påstår att man kan hitta på vad som helst, bara ingen råkar se och andra som inte ens efter upprepade förklaringar lyckas begripa, att man ska uppföra sig på en begravningsplats så att ingen ska kunna ta illa upp, oavsett om de ser på en gång eller kanske får reda på det efteråt.

Ja Adam,jag skrev att jag höll med Anders och det gör jag.Jag skrev även att man inte behöver göra det vid vissa tillfällen så att man inte stör människor som kanske har en svår stund.

Och ja,jag förstår vad du menar även om dina exempel är lite väl långsökta.

Ja ja,vi har olika uppfattning om saker,men så är det.Jag tycker dock att folk överreagerar otroligt mycket över den här frågan.

pul skrev:
Hej hallå
... Hur ser lagen/moralen på att man fotograferar någon tufft sminkad/läderkorsettklädd tjej ibland gravstenarna på en vanlig kyrkogård?...

Rent juridiskt är det som föregående talare sagt, att det inte bör ställa till några problem.
Det problem jag kan tänka mig att ni stöter på är rondväktare isf, och de har (som ni antagligen vet) bara befogenheter som alla vi andra. De kan alltså inte avlägsna (fysiskt föra bort) er. De kommer försöka avvisa (uppmana er lämna platsen) er, men iom att det är allmän plats så...

DÄREMOT, om man läser allemansrätten så står det där att vägval i skog och mark, och på ägor, bör ske med hänsyn till djur- och växtlivet. Detta är ej ett direkt citat, men läs gärna mer på www.allemansratten.se

Annars har vi ju "Störande av allmän ordning", som gör att ni kan bli avlägsnade av markägare, eller av mark/fastighetsägaren förordnad person (vaktmästare, ordningsvakt, etc)... Men risken för detta är minimal om ni väljer dygnets lugnare timmar.

Ödehus är en farlig väg att gå.

Dels juridiskt; Olaga intrång, enligt BrB 4:6
"6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Alltså pratar vi bötesbrott förvisso.

Sen har vi ju den fysiska aspekten. Vad händer om någon av er faller illa och bryter ett ben? Eller om hela huset rasar?
Det behöver ju inte bero på eventuell oförsiktighet, men det är onödigt att riskera åtal för skadegörelse/brott mot Kulturminneslagen/olaga intrång för ett gäng bra bilder, kanske?

Men, som du säger, miljön är lockande. :)

Re: Re: fotografera på kyrkogård

Galdr skrev:
Rent juridiskt är det som föregående talare sagt, att det inte bör ställa till några problem.
Det problem jag kan tänka mig att ni stöter på är rondväktare isf, och de har (som ni antagligen vet) bara befogenheter som alla vi andra. De kan alltså inte avlägsna (fysiskt föra bort) er. De kommer försöka avvisa (uppmana er lämna platsen) er, men iom att det är allmän plats så...

DÄREMOT, om man läser allemansrätten så står det där att vägval i skog och mark, och på ägor, bör ske med hänsyn till djur- och växtlivet. Detta är ej ett direkt citat, men läs gärna mer på www.allemansratten.se

Annars har vi ju "Störande av allmän ordning", som gör att ni kan bli avlägsnade av markägare, eller av mark/fastighetsägaren förordnad person (vaktmästare, ordningsvakt, etc)... Men risken för detta är minimal om ni väljer dygnets lugnare timmar.

Får verkligen en vaktmästare avlägsna någon?

Det trode jag var förbehållet ordningsvakter (med förordning för området från polisen/länsstyrelsen) och Polis.
Var hittar du lagstödet för det?

Vem som helst får väl göra ett civilrättsligt ingripande om det är uppenbart att ett brott begås som tex störande av allmän ordning.

nja, det beror nog på vad du menar med civilt ingripande...att man får säga till nån att dra åt fanders är ju helt klart men om de inte lyder så lär du inte få dra ut dem för då använder du mer våld än nöden kräver...snarare kan du ringa polis eller väktare som möjligtvis kan göra nåt.

Det är inte nåt tal om "nödvärnsrätt" eller liknande här...det är två personer som står och fotograferar.
Tror inte ens du får göra annat än ringa polisen om det är porr som fotograferas vilket borde vara mycket värre än en påklädd tjej.

Det kan ju till och med vara så att personen som står där har tillstånd...frågar du sånt först eller? Inte alla som gör det tror jag. (även om säkert fotografen lär tala om det när man kommer där med andan i halsen och argt vill köra bort dem)

Galdr skrev:
Ödehus är en farlig väg att gå.

Dels juridiskt; Olaga intrång, enligt BrB 4:6
"6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Alltså pratar vi bötesbrott förvisso.

Sen har vi ju den fysiska aspekten. Vad händer om någon av er faller illa och bryter ett ben? Eller om hela huset rasar?
Det behöver ju inte bero på eventuell oförsiktighet, men det är onödigt att riskera åtal för skadegörelse/brott mot Kulturminneslagen/olaga intrång för ett gäng bra bilder, kanske?

Men, som du säger, miljön är lockande. :)

Hm.. sist jag funderade på ödehus var i 10-12-årsåldern och då spelade varken juridik eller brutna ben någon roll. =) //J

papi skrev:
Vem som helst får väl göra ett civilrättsligt ingripande om det är uppenbart att ett brott begås som tex störande av allmän ordning.

För att envar ska få ingripa måste ett brott där fängelse ingår i straffskalan begåtts och man får då gripa personen och kvarhålla denna till polis kan komma.

Man får inte släppa någon på engen hand eller vidta andra tvångsåtgärder.

Ingår itne fängelse i straffskalan blir det olaga frihetsberövande eller kankse ofredande alt egenmäktigt förfarande. Alla dom brotten ahr fängelse i straffskalan och du kan du själv bli gripen av den du försökte gripa/slänga ut.

Jag skickade ett mail till Svenska kyrkan centralt med en beskrivning av problemet och fick följande svar:

"Hej
Intressant fråga. I begravningslagens 2:a kapitel 12§ står att läsa att "En
begravningsplats skall hållas i ordnat och värdigt skick och den helgd som
tillkommer de dödas vilorum skall iakttas."

Här är det kyrkogårdsnämnden i varje församling som har att se till att
begravningslagen följs.

Det betyder att det är varje församling som ska ta ställning till om ålande
svartklädda tjejer ska fotograferas på kyrkogårdar. Om man som fotograf är
osäker på vad kyrkogårdsnämnden anser vara "ordnat och värdigt skick" och
vad som avses med "den helgd som tillkommer de dödas vilorum" kan man fråga
dem."

Greven

marooned skrev:

Peter> Om nu svenska kyrkan är så fasansfull, vad finns det för anledning att besöka dem? Jag brukar hålla mig borta från institutioner jag ogillar och vill knappast föreviga dem på bild.

Där kan jag inte hålla med dig.. Sådant som jag ogillar skulle jag gärna föreviga på bild.. särskilt i någon form av "propaganda" syfte... Eller du kanske är av uppfattningen att man inte ska ha kvar bilderna från koncentrationslägren under nazi tiden och dylikt kvar heller... Man förevigar vissa saker för att kunna visa i avskräckande syfte... Visst det är kanske inte direkt applicerbart på just denna disskusion, men till 100% på just ditt uttalande.

papi skrev:

NEJ... Endast om brottet kan bestraffas med fängelse är det juridiskt tillåtet för civilperson att handgripligen ingripa vid ett brott..

För att göra ett sent inlägg kring den ursprungliga frågan är mitt råd att avstå. Helt enkelt av respekt mot de som besöker kyrkogården av personliga skäl.

Hur känner sig den som t.ex besöker en nyligen avliden son eller dotters grav om det helt plötsligt dyker upp ett "kostymspektakel" med tillhörande fotograf? Hur skulle du känna dig som fotograf i den situationen?

Däremot ser jag inget generellt fel i att fotografera kyrkor eller kyrkogårdar. Det har gjorts i alla tider (alla kyrkor lär finnas på vykort...) och det finns böcker som ägnar sig åt att dokumentera en specifik kyrkogård. Givetvis ska man då - som i alla sammanhang - visa respekt. Finns det en skylt om fotoförbud bör den respekteras och det går ju alltid att fråga!

Beemel skrev:
NEJ... Endast om brottet kan bestraffas med fängelse är det juridiskt tillåtet för civilperson att handgripligen ingripa vid ett brott..

Tack för klarläggandet!

Håller också med Jan här om att det i hög grad handlar om att visa respekt för andra, oavsett vad som är tillåtet eller ej.

pul skrev:
Hej hallå

Har fått ett önskemål från en modell om att fotografera lite goth, dominans m.m i kyrkomiljö...känner väl att man kanske är liiite ute och steppar på sånt som kanske inte är tillåtet.

Hur ser lagen/moralen på att man fotograferar någon tufft sminkad/läderkorsettklädd tjej ibland gravstenarna på en vanlig kyrkogård?

Observera, det ska inte vara porr här utan mera conan barbaren eller liknande om ni förstår vad jag menar.

Är det fotoförbud på kyrkogårdar? Kan jag bli utkastad och förföljd ifall vi genomför ide`n?

Nån som provat och vet eller som vet ändå?

Har själv oxå haft tankarna just vad det gäller mausoleum och liknande...facklor m.m...men man vill ju inte stöta sig med nån och jag har INTE möjlighet att bygga upp i studio miljö.

mvh Patrik

Finns ingenting som talar emot att du skulle göra den här fotograferingen tycker jag.
Har själv fotat några ggr på kyrkogårdar. Ofta är ljuset väldigt bra, miljön lugn och stilla osv.
Det du kanske bör tänka på är att hålla dig undan om det pågår en begravning.
På skogskyrkogården i Stockholm t.ex så är personalen väldigt hjälpsam med svar på eventuella frågor. Det du inte bör göra däremot är väl att fota porr eller liknande på nåt sånt ställe, då blir du ombedd att gå därifrån skulle jag tippa på.
Vaktmästarn jag hade kontakt med på Skogskyrkogården i Stockholm kom fram o undrade vilken typ av bilder vi tog, det var goth, hans enda oro var över om vi hade tänkt fota naket eller porr (mmm han likställde de 2 typerna av foton) så var ju inte fallet dock.

Såååå jag tycker - ut o fota!

några exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=221723
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=225212
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=227103
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=221381
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=221401

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar