Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera på kyrkogård

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej Mr Anjuo alla har inte lyxen att kunna skriva med prickar over bokstaverna som ni andra.

Skulle garna vilja hora om din fordomar mot oss som har en tro.

Nej jag vet att du inte ger dej pa mej som person men du verkar ha en ganska konstig syn pa de som inte tror det du tror.

pul skrev:

Nej det finns säkerligen bättre och trevligare sätt än de värsta tänkbara som nog många här tänker på.
En tanke är ju faktiskt att ha endast kyrkan som bakgrund, antingen i närhet eller från håll som siluett mot himlen, en annan kan vara att ha som någon annan föreslog, en kyrkogård som är nästan övergiven och bara ha den som "bakgrund" dvs INGEN specifik gravsten står ut från mängden osv...

Det är ju de anhöriga och lagen jag bryr mig om mest måste jag ju säga.
Det fanns en kille på fotosidan förr som fotade en del fetisch och han hade plåtat lack och läder typ vid en milsten istället för vid gravsten.
Bilden var inget vidare om jag minns rätt men det kanske kan vara ett alternativ om du vill ha typ "gravsten" med.

Jag skulle bli också vansinnig om jag såg en bild på mina anhörigas i vissa sammanhang.
Tycker du verkar toppen som tänker för det gör tyvärr inte alla andra kategorier människor (ickefotografer som mopedägare, hundägare e t c)

Ett alternativ till att smyga omkring på en riktig kyrkogård är annars att göra en egna gravstenar i t.ex. frigolit och måla upp dem så att de får stenstruktur. Gothbilder brukar väl vara rätt low key så det borde gå att få dem hyfsat verklighetstrogna. Fördelen med att göra egna gravstenar är att du kan placera dem var du vill och därmed kontrollera kompositionen mer exakt. Du kan även skriva vilket namn som helst på stenen i förgrunden. Med kort skärpedjup behöver du inte ha samma finish på de gravstenar som du ställer i bakgrunden. Jag tror känslan av "goth-kyrkogård" blir bättre om du placerar fejkade gravstenar på en äng med otuktat gräs än en plåtning på en modern kyrkogård. Dessutom kan den där läderbruttan åla omkring på gravstenen bäst hon vill och alla blir glada.

Ett alternativ till att smyga omkring på en riktig kyrkogård är annars att göra en egna gravstenar i t.ex. frigolit och måla upp dem så att de får stenstruktur. Gothbilder brukar väl vara rätt low key så det borde gå att få dem hyfsat verklighetstrogna. Fördelen med att göra egna gravstenar är att du kan placera dem var du vill och därmed kontrollera kompositionen mer exakt. Du kan även skriva vilket namn som helst på stenen i förgrunden. Med kort skärpedjup behöver du inte ha samma finish på de gravstenar som du ställer i bakgrunden. Jag tror känslan av "goth-kyrkogård" blir bättre om du placerar fejkade gravstenar på en äng med otuktat gräs än en plåtning på en modern kyrkogård. Dessutom kan den där läderbruttan åla omkring på gravstenen bäst hon vill och alla blir glada.

Så länge man håller sig till kyrkoruiner kan väl knappast någon ta illa upp eftersom de inte längre är helgade kyrkorum utan mera att betrakta som byggnadsminnesmärken.
Kyrkogårdar där gravar fortfarande sköts och besöks av anhöriga är givetvis en annan sak och där bör man vara mera pietetsfull.
Att en och annan vill visa sig karlaktig och förklara sig fotografera det de önskar är snarast pinsamt och vi kan lämna det därhän - precis som görs med resultatet av deras plåtande....
Sedan är det problemet med tillgången till kyrko/klosterruiner och "övergivna" kyrkogårdar.
Tillgången är ytterst begränsad - vilket var anledningen till att jag föreslog Irland....men givetvis tillkommer där en viss resekostnad.
Us

hmm...ja gamla ruiner är ju helt klart intressant, dessvärre vette hundan om jag har några i min närhet men jag kan undersöka saken.

Och gravstenar i frigolit var absolut ingen dum ide...då kan man ju även göra kors och liknande som ser sådär "goth" lika ut...

jaja, den som lever får se...blir det hyfsat så lägger jag ut här...

Vid närmare eftertanke är svenska kyrkogårdar ganska tråkiga inrättingar sett ur fotoperspektiv, åtminstone om man betraktar gravvårdar och gravstenar.
Ja är ju inget vidare kunnig i Goth-kulturen men har jag förstått saken rätt skall det vara vilt romantiskt med förgängligheten speglad genom monumentala gotiska valvbågar och överdådiga gravmonument - ungefär som i bilderna från Irland som jag hänvisar till ovanför i denna tråden, inte sant?
Det "gothigaste" (ursäkta uttrycket) i svenska kyrkogårdar är väl närvaron av död och föintelse som en känsla, det blir inte så mycket Goth i inskriptionen "F.D. Hemmansägare N.N. född 1883 död 1969" på en försiktigt designad rektangulär gravsten i granit? Med eller utan marmorduva på krönet.
För mycket länge sedan - långt innan "Goth" var uppfunnet - gjorde jag några besök på en svensk kyrkogård i en mellanstor svensk stad och fotograferade.
Nää, gravplatserna var inte inspirerande då heller. Men träden i de alléer som flankerade gångarna var fina.... http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=369056
Och inte kan någon ta illa upp av denna typen av kyrkogårdsfotograferande.....eller hur?
Us

Sonnaren skrev:
Så länge man håller sig till kyrkoruiner kan väl knappast någon ta illa upp eftersom de inte längre är helgade kyrkorum utan mera att betrakta som byggnadsminnesmärken.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. En ruin är fortfarande är helgad plats, såvida man inte har genomfört en "avsakraliseringsmässa" över kyrkorummet. Det är som en bakvänd invigning, så att i stället för att tex bära in dopfunten och nattvardskärlen så bär man ut det under bön och procession. Denna mässa kom inte till förrän 1970-talet (om jag inte minns fel) vilket betyder att tex alvastra inte är avsakraliserat.

Greven

Då kyrkan inte längre vårdar kyrkorummet utan överlåtit detta på profana institutioner som riksantikvarieämbetet, inte har någon verksamhet längre, ingen församling finns, långt mindre kristna symboler av något slag har inte en kyrkoruin någon koppling till religionen, vare sig någon ceremoni ägt rum eller ej.
Sedan är det ju en annan sak att man skall uppföra sig "som folk" även i ruinen, det är ju ett oskattbart kulturarv och skall aktas som ett sådant.
Men frånsett ett stort - ja relatvt sett - antal ruiner i Visby, några i Sigtuna och så Alvastra då och några till är det mycket ont om kyrko/klosterruiner i Sverige.
De är inte flera än att det är svårt att använda dem för fotografering eftersom de är så välkända att det lätt kan ge ett snarast komiskt intryck.....;-)).
Den här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=118109 till exempel skulle väl knappast någon som varit i Visby ta fel på och vet man hur den är placerad i geografin med omgivande gator o.s.v. skulle det vara ganska fånigt att se att någon förlagt någon gothartad ceremoni eller annat dit.
Us

Senast ändrad:
pul skrev:
Hej hallå

Har fått ett önskemål från en modell om att fotografera lite goth, dominans m.m i kyrkomiljö...känner väl att man kanske är liiite ute och steppar på sånt som kanske inte är tillåtet.

Hur ser lagen/moralen på att man fotograferar någon tufft sminkad/läderkorsettklädd tjej ibland gravstenarna på en vanlig kyrkogård?

Observera, det ska inte vara porr här utan mera conan barbaren eller liknande om ni förstår vad jag menar.

Är det fotoförbud på kyrkogårdar? Kan jag bli utkastad och förföljd ifall vi genomför ide´n?

Nån som provat och vet eller som vet ändå?

Har själv oxå haft tankarna just vad det gäller mausoleum och liknande...facklor m.m...men man vill ju inte stöta sig med nån och jag har INTE möjlighet att bygga upp i studio miljö.

mvh Patrik

En plats som slår mig som perfekt är Highgatekyrkogården i London (där bl.a. Marx ligger begravd). Gotisk så det förslår, men det lär dock bli väldigt svårt att ta de bilder du önskar där eftersom det är mycket folk och en del regler kring fotograferandet. Men vilken miljö, kan rekommenderas för de som är på besök i London och som vill se något väldigt annorlunda gentemot en svensk kyrkogård.

mc bruno skrev:
Det anda jag kraver ar att fa respekt tillbaka nar jag sager att jag ar kristen. Men de utalanden jag hor fran Mr Anjou ar respektlosa darfor anser jag mej inte behova visa nagon storre respekt mot honom.
Skulla garna plata hans gravsten nar den dagen kommer...garv.
Ahhh, jag gissar att du endast orkat dig igenom första delen av den tjocka boken du talar om (den "gamla" delen). Jag vill inte avslöja för mycket, men handlingen tar en oväntad vändning i del två. Det blir lite mer laidback.

marooned skrev:
Bäste Anders

Du och Christian Fasth skriver i princip att "det man inte ser, det mår man inte dåligt av". Resonerar ni alltid så eller? Att man kan håna andra så länge de inte får reda på det? Du skriver om respekt, men vill inte ge det själv, mycket motsägelsefullt.

Kyrkogårdar i dagens sekulariserade Sverige har ingenting med kristendom att göra, det handlar om att man sörjer sina anhöriga. Jag kan lova dig att det finns en hel del ateister/agnostiker som skulle köra upp objektivet (med motljusskydd!) i rumpan på dig, om du muppade runt på en kyrkogård med en goth-brud i släptåg.

Man behöver inte gå över lik för att få sina bilder, nånting som många på fotosidan hävdar att man alltid ska göra bara man har lagen på sin sida. Ska man kanske dra det till sin spets och föreslå att vi kör på alla i trafiken när de råkar glömma lämna företräde, bara för att vi har lagen på vår sida?

muppa = bete sig som en "mupp" i muppets show...typ...

Slutligen måste jag be dig att sluta spekulera om min tro och hur jag bemöter folk som tror på annat än jag (oavsett ämnesområde).

Respekt?

Jag förstår fortfarande inte vad som är respektlöst med det så länge ingen som kan ta illa upp tar illa upp, eftersom det inte är där och kan ta illa upp.
Och du har helt rätt i att vi (åtminstone jag) menar "det man inte ser, det mår man inte dåligt av". Om jag gillar pizza med banan, men du blir spyfärdig av det så är det ju inte respektlöst om jag äter den då du inte ser.

Till Martin. (vet inte hur man svarar).
Jo det stammer. Tycker forsta delen var ganska mastig. Ville inte lasa andra delen for att det sags att det ar en annan bok. Uppfoljare brukar inte vara bra.

Vid en del mycket gamla kyrkor kan det finnas fält med gamla gravstenar som är 500 år gamla eller mer. Ofta så är det gräs där och inga grusgångar. Om jag var dig så skulle jag välja ett sådant ställe i stället för en "ny" kyrkogård.

låter vettigt att hålla till på "gamla" delen av kyrkogården...är nog något sådant jag haft i tankarna ändå, är ju inte såvärst goth att ha nyansade gräsmattor och krattade grusgångar...

BenHur skrev:
Skit i moralens väktare!!! Om du själv känner att det du gör / tänker göra är rumsrent så varför skull någon annan få hindra dig att göra det på din egen egendom?

Vi äger faktiskt kyrkorna och kyrkogårdarna!!! Även vi som valt att utträda ur denna fantasifulla sammanslutning som kallas Svenska Kyrkan så får vi ändå betala för just kyrkor och kyrkogårdar....

Så...

Man behöver kanske inte gå dit just under högmässan, eller överhuvudtaget mitt på dan under en helg.... Men en Måndag förmiddag t.ex. är det säkerligen ingen rusning. Å dom läckraste bilderna blir ju ändå på natten llr i gryningn just när dimman lättar....

Håller med dej Anders.Skulle nästan vilja byta ut en bit i ditt citat och kalla det för den "fasansfulla sammanslutning Svenska Kyrkan" istället...

Sedan kan man ju undvika att gå dit och plåta just vid begravningar,mässor o.s.v. för att dels inte få med oönskade människor på bild och just inte stöta sej med och störa folk vid känsliga stunder.

Christer > Man kan knappast jämföra människors sorg med en hawaiipizza.

Hur skulle du känna ifall nån skulle inkräkta i din privata sfär: kanske smygfilma dina barn eller partner och onanera till bilderna, läsa dina mejl, spela in dina telefonsamtal, kolla igenom posten, fisa på din hawaiipizza? Det kanske inte vore så kul, även fast det sker bakom din rygg, du har inte en aning och mår inte ett dugg dåligt av det så länge det inte uppdagas. En sån värld vill inte jag leva i!

Respekt ska visas 24/7, inte bara när man har ögonen på sig och kan bli upptäckt. Begriper man inte det...så blir livet kanske enklare att leva. Men ju fler människor med din syn på respekt, desto större risk att andra en vacker dag blir mycket besvikna, då det uppdagas att nån har kränkt dem.

Peter> Om nu svenska kyrkan är så fasansfull, vad finns det för anledning att besöka dem? Jag brukar hålla mig borta från institutioner jag ogillar och vill knappast föreviga dem på bild. Jag anser att en kyrkogård ska bara besökas av personer som har anhöriga där. Återigen måste jag betona, att en begravningsplats har ganska lite med kyrkan och tro att göra. Det är en minnesplats över de döda, precis som alla andra minnesmonument som inte ligger bredvid en kyrka.

Varför inte prova på goth-dominans-fotografering i den nya twin-tower minnesparken i NY när den blir klar, så ska vi se hur lång tid det tar innan du först får på truten av en arg anhörig/överlevande och sedan hamnar i häktet så att konsulatet får lösa ut dig. Jag tror att du klarar dig i högst 5 minuter!

marooned skrev:
Peter> Om nu svenska kyrkan är så fasansfull, vad finns det för anledning att besöka dem? Jag brukar hålla mig borta från institutioner jag ogillar och vill knappast föreviga dem på bild. Jag anser att en kyrkogård ska bara besökas av personer som har anhöriga där. Återigen måste jag betona, att en begravningsplats har ganska lite med kyrkan och tro att göra. Det är en minnesplats över de döda, precis som alla andra minnesmonument som inte ligger bredvid en kyrka.

Varför inte prova på goth-dominans-fotografering i den nya twin-tower minnesparken i NY när den blir klar, så ska vi se hur lång tid det tar innan du först får på truten av en arg anhörig/överlevande och sedan hamnar i häktet så att konsulatet får lösa ut dig. Jag tror att du klarar dig i högst 5 minuter!

Öh,nu lugnar du dej lite grabben.Varför skulle jag åka till NYC för att plåta goth-dominans eller vad det nu kan vara och varför skulle jag göra det vid Ground Zero?Jag förstår vad du menar men det där var lite väl löjlig jämförelse.

Och har jag sagt att jag hänger vid kyrkogårdar och fotograferar eller besöker kyrkor?????Mitt inlägg var en kommentar till en annan kommentar angående moralpredikanter m.m.Och du kanske skulle läsa hela kommentarer innan du yttrar dej nästa gång?

vet inte ens om jag vill svara på den sura tonen hos gossen här men nåt kan man väl säga...och bland annat...VAD har gound zero med goth att göra?? Själva vitsen med en möjlig/omöjlig fotosituation är ju just att man tänker på kryptor, vampyrer, kyrkogårdar samt dödskallar när man tänker på goth klädda kvinnor...lite åt Greve Dracula och han ligger ju som bekant i en kista.

Sen har inte jag möjligheten att bygga mig en egen kyrkogård hemma i radhuset så därav min fråga om det är
1. olagligt att fotografera modell på kyrkogård
2. Grymt omoraliskt, trots att inget ska gå att identifiera utav enskilda gravar.

Vet mycket väl att det är väldigt känsligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar