ANNONS
Annons

fotografera på kyrkogård

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Anjou> Skojjar du eller? Det där har inte med moral att göra, utan att man respekterar andra människor!

Det finns fler institutioner än bara kyrkan som ägs av alla i samhället, men det ger dig inte rätten att muppa runt, eller hur?

Skärp dig!

marooned skrev:
Anders Anjou> Skojjar du eller? Det där har inte med moral att göra, utan att man respekterar andra människor!

Det finns fler institutioner än bara kyrkan som ägs av alla i samhället, men det ger dig inte rätten att muppa runt, eller hur?

Skärp dig!

Respekt = "Muppa runt" när ingen ser.

Kanske inte så bra att ta halvnakna bilder, men annars så tycker jag det är ok att fota på kyrkogård.

Senast ändrad:
Många tar upp att namnen på gravarna inte ska finnas med på bilder. Är det en självklarhet? Tycker ni det av moraliska skäl eller juridiska?

Finns bättre saker att göra...

Jag skulle absolut avråda dig från fotouppdraget. Jag kan inte se någon anledning att göra något sådant på en kyrkogård.

Att du ens kan överväga att ta korten.

Vill du fotografera på en kyrkogård, så gör det. Men se till att göra det med största möjliga respekt för andra och för de döda.

I Lund finns en otroligt duktig fotograf som heter Albert Wiking som i sin bok Eldvatten har en modeaktig bild tagen på en tjej i gotiska nunnekläder på en kyrkogård, ingen har gnällt.

Att kyrkan generellt är emot fotografering betyder inte att de behöver ha något emot just din fotografering, man kan ju göra det på olika sätt.Så kör på, men försiktigt.

Namnen på gravarna är nog snarare en moralisk grej än en legal. De flesta skulle nog bli rätt sura om man såg deras döda släktings gravsten med namn tydligt i bild. Legalt finns det nog egentligen inga särskilda hinder.
Så länge ingen stör sig gravt på att du är där och fotograferar, och du och modellen/modellerna är bekväma med det, tycker inte jag det ska vara några problem.

Angående ägandet av kyrkor så tror jag att det är så att det är respektive församling som äger dessa och inte staten. Så om man inte är medlem i Svenska kyrkan betalar man ingenting för kyrkorna.

Bäste Adam...

Jag utgår ifrån att du är troende eftersom du blir så upprörd... Det lustiga med utövande kristna, och för all del andra religioner är att dom kräver rspekt för sin tro och sina tempel. Men är för det mesta helt inkapabla att respektera de som tycker att religion är humbug.

Om du hade läst mitt inlägg till slut så hade du sett att jag föreslog att ev. bilder skulle tas på klockslag när det normalt sett inte är så särskilt mycket andra besökare på en kyrkogård. Behöver man visa mer respekt än så?

Sen så sitter jag ju här å sliter mitt hår och försöker komma på vad "muppa runt" kan tänkas betyda...

Hans P. Det är så här att Kyrkan och Staten skildes åt för en del år sen, men Svenska Kyrkan har ett rätt så unikt avtal md pappa staten i och med att man via skattsedeln tar ut nåt som kallas "kyrkohållningsavgift". Alltså, oavsett om du valt att vara muslim, buddist, ateist, kristen eller tror på tomtar och troll så får du ändå vara med och betala för Svenska Kyrkans kyrkor... Häpp!!!

Bäste Anders,

Utifrån hur du uttrycker dig drar jag slutsatsen att du är en fördomsfull, obildad tölp som har svårt att respektera andras åsikter.

En begravningsplats oavsett om det är en borgerlig eller konfessionell sådan är en plats dit människor kommer av många olika skäl. Vissa för att ta farväl av nära anhöriga, andra i svår sorg och vissa för att bara för att minnas. Det handlar om att visa respekt för platsen, människorna som kommer dit och inte minst för dem som vilar där.

Det är ju för lustigt i dom här forumen att när man har en åsikt som inte passar in.... Så kommer personangreppen som brev på posten brukade göra...

Du tycker inte att du passerat gränsen när du uttrycker dig om mig på ett sånt sätt att en mindre fridsam person än jag hade gett dig en smäll på käften om du sagt samma sak öga mot öga?

"En begravningsplats oavsett om det är en borgerlig eller konfessionell sådan är en plats dit människor kommer av många olika skäl. Vissa för att ta farväl av nära anhöriga, andra i svår sorg och vissa för att bara för att minnas. Det handlar om att visa respekt för platsen, människorna som kommer dit och inte minst för dem som vilar där. [/B][/QUOTE]

Haller med Johan,
Jag har gatt ur kyrkan och är inte troeende, men känner respekt med de sörjande och skulle nog själv inte vilja fota i vissa folks ögon "spektakulära" foton pa en kyrkogard. Ivarje fall inte pa en som är "i bruk", och fortfarande besöks av sörjande.
Är ju bara min mening och jag skulle personligen inte reagera värst negativt om jag sag nagon annan ta dessa foton, bara att jag själv inte skulle ta dem.
MVH
Conny

Hej!
Maste forsvara mej lite mot Mr anjou. Jag forsoker alltid respektera alla oavsett religion eller ickereligion. Det anda jag kraver ar att fa respekt tillbaka nar jag sager att jag ar kristen. Men de utalanden jag hor fran Mr Anjou ar respektlosa darfor anser jag mej inte behova visa nagon storre respekt mot honom.
Skulla garna plata hans gravsten nar den dagen kommer...garv.
Tycker man sak tanka att sa "om man vill bli respekterad av andra maste man visa respekt tillbaka" Har statt nagot liknande i en bok tror jag, mins inte vilken...ler.

BenHur skrev:

Hans P. Det är så här att Kyrkan och Staten skildes åt för en del år sen, men Svenska Kyrkan har ett rätt så unikt avtal md pappa staten i och med att man via skattsedeln tar ut nåt som kallas "kyrkohållningsavgift". Alltså, oavsett om du valt att vara muslim, buddist, ateist, kristen eller tror på tomtar och troll så får du ändå vara med och betala för Svenska Kyrkans kyrkor... Häpp!!!

Hur kommer det då så att jag bara betalar begravningsavgift och att någon kyrkohållningsavgift inte alls finns nämnd på min skattesedel?

Samt att det ett par gånger har nämnts i pressen att vissa församlingar har känt sig tvungna att kanske sälja nån kyrka på grund av att de har fått mindre pengar på grund av minskat medlemsavtal.

Markus...

Kan inte se att jag vare sig nämnt dig eller gått till nåt slags angrepp mot nåt du sagt.... Men om du känner dig attackerad så...

Skulle gärna svarat dig om det hade gått att förstå vad du menar i ditt inlägg!

Men har en känsla av att jag får alla mina ev. fördomar och åsikter bekräftade.

BenHur skrev:
Det är ju för lustigt i dom här forumen att när man har en åsikt som inte passar in.... Så kommer personangreppen som brev på posten brukade göra...

Du tycker inte att du passerat gränsen när du uttrycker dig om mig på ett sånt sätt att en mindre fridsam person än jag hade gett dig en smäll på käften om du sagt samma sak öga mot öga?

Anders,

Jag håller med om att kalla dig för tölp var att gå för långt, och det ber jag om ursäkt för!

Det skrevs i farten då mitt inlägg var en reaktion på - som jag ser det - att du i ditt inlägg till Adam definitivt gått över ganska många gränser.

Men kvarstår gör dina svepande generaliseringar och fördomsfulla och derogativa uttalanden. Dessa tolkar jag som sådana att de bottnar i okunskap och en bristande förståelse/respekt för andra och deras åsikter.

Men häri finns då ett problem med det skrivna ordet, att tolkningsföreträdet alltid ligger hos mottagaren. Så möjligen har jag missförstått dig alldeles, eller överreagerat på din språk.

Vad din harang om att slå på käften anbekommer så undrar jag hur du önskar att jag ska tolka det?

Senast ändrad:
Nu är det ju så att kyrkogårdar är allmän plats och ett ev fotoförbud regleras då i den komunala ordningsstadgan.
Där står exakt vad man har att rätta sig efter.
Det är inte helt otroligt att det finns ett fotoförbud men det ska i så fall stå där. Ev skyltar behöver inte följas om dom inte har förankring i ordningsstadgan.

Så länge man visar så mycket respekt det går och inte lutar sig mot gravstenar eller lägger saker på dom osv utan håller sig på gångbanorna eller dom lite öppnare områdena så ser jag inga problem att fota någon "Goth" i läderkorsett.
Skulle något namn på en gravsten komma med skulle nog jag som anhörig vilja att det klonades bort i photoshop.

En tanke är om det inte finns någon äldre kyrkogård/kyrkoruin man kan fota i istället?
En modern välskött kyrkogård känns ju inte speciellt "Goth"...

Det känns ju som att det kan vara värt att åka en bit för att komma till "rätt" miljö för att få en bra miljö till modellen.

Rent principiellt tycker jag att man får fotografera vad man vill. Om jag hade sett någon stå och fotografera goth-motiv när jag var på min systers eller min fars begravning hade jag nog
dock reagerat.

Jag tycker gravfoto är helt ok, men man bör nog undvika gravsättningar och dylikt ...

/Anders

Bäste Anders

Du och Christian Fasth skriver i princip att "det man inte ser, det mår man inte dåligt av". Resonerar ni alltid så eller? Att man kan håna andra så länge de inte får reda på det? Du skriver om respekt, men vill inte ge det själv, mycket motsägelsefullt.

Kyrkogårdar i dagens sekulariserade Sverige har ingenting med kristendom att göra, det handlar om att man sörjer sina anhöriga. Jag kan lova dig att det finns en hel del ateister/agnostiker som skulle köra upp objektivet (med motljusskydd!) i rumpan på dig, om du muppade runt på en kyrkogård med en goth-brud i släptåg.

Man behöver inte gå över lik för att få sina bilder, nånting som många på fotosidan hävdar att man alltid ska göra bara man har lagen på sin sida. Ska man kanske dra det till sin spets och föreslå att vi kör på alla i trafiken när de råkar glömma lämna företräde, bara för att vi har lagen på vår sida?

muppa = bete sig som en "mupp" i muppets show...typ...

Slutligen måste jag be dig att sluta spekulera om min tro och hur jag bemöter folk som tror på annat än jag (oavsett ämnesområde).

Hepp...här går det undan, misstänkte nästan att känslorna skulle svalla men jag kände att jag ändå var tvungen att ställa frågan eftersom jag med eller utan modell ändå funderat på just kyrkofotografering.

Visserligen ska jag ärligt erkänna att den moraliska tanken dök upp först när det blev Goth inblandat vilket redan där kanske visar att jag faktiskt undrar över det "snygga" "moraliska" med att bli sedd fotandes på en kyrkogård.

Självklart har jag tänkt att göra det med respekt, självklart vill jag inte att en anhörig varken ska kunna springa på mig där jag står och fotar eller hitta sin mammas eller sons gravsten på internet med en tjej ålandes på gravstenen.

Nej det finns säkerligen bättre och trevligare sätt än de värsta tänkbara som nog många här tänker på.
En tanke är ju faktiskt att ha endast kyrkan som bakgrund, antingen i närhet eller från håll som siluett mot himlen, en annan kan vara att ha som någon annan föreslog, en kyrkogård som är nästan övergiven och bara ha den som "bakgrund" dvs INGEN specifik gravsten står ut från mängden osv...

Det är ju de anhöriga och lagen jag bryr mig om mest måste jag ju säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar