Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera på kyrkogård

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Hej hallå

Har fått ett önskemål från en modell om att fotografera lite goth, dominans m.m i kyrkomiljö...känner väl att man kanske är liiite ute och steppar på sånt som kanske inte är tillåtet.

Hur ser lagen/moralen på att man fotograferar någon tufft sminkad/läderkorsettklädd tjej ibland gravstenarna på en vanlig kyrkogård?

Observera, det ska inte vara porr här utan mera conan barbaren eller liknande om ni förstår vad jag menar.

Är det fotoförbud på kyrkogårdar? Kan jag bli utkastad och förföljd ifall vi genomför ide´n?

Nån som provat och vet eller som vet ändå?

Har själv oxå haft tankarna just vad det gäller mausoleum och liknande...facklor m.m...men man vill ju inte stöta sig med nån och jag har INTE möjlighet att bygga upp i studio miljö.

mvh Patrik

Jag vet inte vad lagen säger men jag skulle bli förbannad om ni var vid mina släktingars gravar!
/Göran

Jo precis...det är väl lite så jag är rädd att tankarna kan gå

Inte för att jag tänkt ha med några namn på gravstenar men ändock...det är ju i gråzonen känner jag...

Det är tillåtet att plåta på kyrkogårdar. Men det kan ju vara snyggt att prata med kyrkovaktmästaren först.

Juridiskt så finns det inget hinder är min bedömning. Brott mot griftefrid finns i 16:10 Brottbalken men då ska man flytta på gravstenar eller behandla de döda skymfligt vilket jag inte tror ni skulle göra. Kyrkogårdar är allmänna platser så ingen kan köra bort er eller hindra er från att fotografera.

En helt annan fråga är det moraliska hindret, flera här visar ju redan att de inte skulle uppskatta det så du kanske bör avstå ändå?

Vissa kyrkogårdar har fotoförbudskskyltar. Ska du fota på en kyrkogård, så se till att du inte får med några namn eller sådant som står inskrivet på gravstenar.

Jag har fotat vackra gravstenar och byggnader på kyrkogårdar men försökt göra det med respekt. Om någon springer runt på en kyrkogård i maskeraddräkt jagad av någon med kamera kan det nog minst sagt upplevas som kränkande för den som besöker en framliden vän.

Senast ändrad:
Det är väll mest det moraliska som ställer till det.
Jag har varit sugen på att plåta miljöbilder på en kyrkogård kvällstid och gärna gothbilder men har aldrig hittat en kyrkogård som passar. Det idealiska hade ju varit en gammal kyrkogård där det inte är så många besökare men som inte är så gammal att det inte finns några stenar kvar.

Greven

Respekt för platsen är A och O.

Om det öht etiskt och moraliskt är lämpligt att fota bör fotograf och modell kanske överväga tider då det förmodligen inte är några besökare. T ex gryning?

Gärna också inhämta tillstånd / meddela förvaltaren om vad som kommer att ske så att det inte blir missförstånd eller outredda frågetecken.

Greve Nickon skrev:
Det är väll mest det moraliska som ställer till det.
Jag har varit sugen på att plåta miljöbilder på en kyrkogård kvällstid och gärna gothbilder men har aldrig hittat en kyrkogård som passar. Det idealiska hade ju varit en gammal kyrkogård där det inte är så många besökare men som inte är så gammal att det inte finns några stenar kvar.

Greven
Du får åka till Irland. Gott om gamla klosterruiner tack vare Oliver Cromwell, till klosterruinerna hör kyrkogårdar med verkligen vackra kors, namnen mestadels urfrätta, kyrkogårdarna övergivna och inte tillstymmelse till fotoförbud så långt ögat når.
Var på Irland? I princip "överallt" men särdeles frekventa på västsidan.
Kan det bli mera "Goth" än så här?:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=249669
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=249697
Lycklig resa....;-))
Us

När jag snackade med Svenska kyrkan, Stockholms stad om fotografering för några år sedan framgick att Svenska kyrkan har rekomendationer (främst för anhörigas skull) om att fotgrafering på kyrkogårdar inte bör ske.
Mannen jag pratade med berättade om vissa skolor som söker tillstånd för skolarbeten och som beviljas tillstånd, men att filminspelningar, musikvideos e t c sällan godkänns och att "vardagsfotografer" kan ombedas att lämna platsen.

Alltså, detta är inget juridiskt utan bara rekomendationen herren på Svenska kyrkan berättade om och den rekomendationen tycker jag nog att man bör ta hänsyn till även om det inte är lag.

Sonnaren skrev:
Du får åka till Irland. Gott om gamla klosterruiner tack vare Oliver Cromwell, till klosterruinerna hör kyrkogårdar med verkligen vackra kors, namnen mestadels urfrätta, kyrkogårdarna övergivna och inte tillstymmelse till fotoförbud så långt ögat når.
Var på Irland? I princip "överallt" men särdeles frekventa på västsidan.
Kan det bli mera "Goth" än så här?:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=249669
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=249697
Lycklig resa....;-))
Us

Jag ska faktiskt dit i sommar några dagar. Jag var där för ett par år sedan och det verkar som om varje by har sin egen ruin.
"Tyvärr" ska både mina päron, min bror och hans sambo och min fru med. Och eftersom jag är den enda av oss som kan tänka mig att spendera åtskilliga timmar med att fotografera en gammal kyrkoruin så blir det nog inte så mycket med det. Jag har dock blivit lovad att få leka lite, om jag ens får med mig kameraväskan som handbagage.

Livet är fullt av äventyr och motgångar.

Greven / som älskar kyrkoruiner och tycker att vi borde ha fler i sverige.

Hej!

Jag var och fotograferade på en kyrkogård igår och funderade också på hur andra människor skulle uppfatta min närvaro. Min bedömning är att ingen hade problem med att jag fotograferade där. Jag fotade inga människor och inga uppgifter på gravstenarna heller (förutom på krigsgravar som jag bedömde annorlunda).

Givetvis handlar det om respekt för platsen och situationen. I ert fall med utstyrsel och så vidare kommer människor troligtvis uppfatta det som om ni inte visar den respekt som krävs på en kyrkogård. Om ni å andra sidan fotar vid en tidpunkt när det inte finns några besökare som störs eller på en kyrkogård utan besökare (som till exempel den där kyrkogården på Gamlestadsvägen här i Göteborg) och inga uppgifter från gravarna hamnar på kort som hamnar på internet, då tycker inte jag att det finns några moraliska hinder för att fota.

Greve Nickon skrev:
.................................
"Tyvärr" ska både mina päron, min bror och hans sambo och min fru med. Och eftersom jag är den enda av oss som kan tänka mig att spendera åtskilliga timmar med att fotografera en gammal kyrkoruin så blir det nog inte så mycket med det. Jag har dock blivit lovad att få leka lite, om jag ens får med mig kameraväskan som handbagage.

Livet är fullt av äventyr och motgångar.

Greven / som älskar kyrkoruiner och tycker att vi borde ha fler i sverige.
Finns bara en utväg, du får drabbas av en religiös hänförelse och förklara för resten av sällskapet att du fått ett uppdrag av något lämpligt helgon (S:t Bonifatius förslagsvis, han är så okänd att du inte kan ha hittat på det på pin kiv) att tillbringa en stor del av din semester på kyrkogårdar i anslutning till klosterruiner. Ta inte med för mycket prylar, kamerahus + 28/24 + 135 räcker mer än väl! Resten är bara besvärligt och kommer inte till användning - i varje fall inte i den omfattningen att det motiverar kånkandet.
Us

Sonnaren skrev:
Finns bara en utväg, du får drabbas av en religiös hänförelse och förklara för resten av sällskapet att du fått ett uppdrag av något lämpligt helgon (S:t Bonifatius förslagsvis, han är så okänd att du inte kan ha hittat på det på pin kiv) att tillbringa en stor del av din semester på kyrkogårdar i anslutning till klosterruiner. Ta inte med för mycket prylar, kamerahus + 28/24 + 135 räcker mer än väl! Resten är bara besvärligt och kommer inte till användning - i varje fall inte i den omfattningen att det motiverar kånkandet.
Us

Jag tror det är fel familj, farsgubben är präst, morsan är diakon och min fru läser till präst och är snart klar. Jag tror dom genomskådar mig ganska snabbt.

När det gäller utrustning så kommer jag nog att plocka ut det analoga huset och en utav blixtarna. Sen vet jag inte vad mer jag ska plocka. Problemet är att väskan är för stor.

Greven

Jag jobbar som kyrkogårdsvaktmästare nu och jag tror inte det är en bra idé att göra den här fotograferingen på en kyrkogård. Många gamlingar där jag jobbar brukar klaga på det mest underliga saker som att gräsmattan har fel färg. Jag tror inte vaktmästarna har något emot att du fotograferar, snarare ägarna av gravarna runt omkring där du kommer fota. Men då är det ju säkert liten chans att dom ser dig, men om dom gör det så kan du få en käpp i skallen ;)

Greve Nickon skrev:
Jag tror det är fel familj, farsgubben är präst, morsan är diakon och min fru läser till präst och är snart klar. Jag tror dom genomskådar mig ganska snabbt.

När det gäller utrustning så kommer jag nog att plocka ut det analoga huset och en utav blixtarna. Sen vet jag inte vad mer jag ska plocka. Problemet är att väskan är för stor.

Greven
Mjaa....hmmm.....fast å andra sidan, vem skulle inte drabbas av religiös hänförelse i den omgivningen??
Och det är ju totalt fel "gäng" för att de skall börja tala om fantasifoster och vidskepelse...
De borde ju stödja ditt nyvunna klerikala intresse! Eller....?
Us

Skit i moralens väktare!!! Om du själv känner att det du gör / tänker göra är rumsrent så varför skull någon annan få hindra dig att göra det på din egen egendom?

Vi äger faktiskt kyrkorna och kyrkogårdarna!!! Även vi som valt att utträda ur denna fantasifulla sammanslutning som kallas Svenska Kyrkan så får vi ändå betala för just kyrkor och kyrkogårdar....

Så...

Man behöver kanske inte gå dit just under högmässan, eller överhuvudtaget mitt på dan under en helg.... Men en Måndag förmiddag t.ex. är det säkerligen ingen rusning. Å dom läckraste bilderna blir ju ändå på natten llr i gryningn just när dimman lättar....

Jag haller delvis med Anders Anjou och pa andra punkter inte alls. Eftersom jag ar kristen sa ar det latt att forsta vilka punkter jag inte haller med om.
Dock har jag tankt samma sak som han skrev pa slutet ang att plata modell pa kvallen med snygg upplysning. Och man slipper en massa folk ocksa. Ar ratt tomt pa kyrkogardar efter solnedgangen. Gillar att ga pa kyrkogardar nar det ar morkt. O jag lovar, jag ar alltid ensam. Eller atminstone nastan. MOahahaha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar