Annons

Fotografera på diskotek!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundgren78

Medlem
Hej!
Funderar på vilka typer inställningar man skall användas av när man fotografera på klubb/diskotek?

Oftas är det mörka lokaler...?
Någon som har bra ideér och hjälpande tips??

Mvh
Klas Lundgren
 
Är också nyfiken på detta så jag skriver ett inlägg för att få med den i mina bevakningar. Hoppas det är ok.

----------------

Hur gör man med blixt? Helst vill man ju inte ha blixt för att få med belysningen etc? Men att springa omkring där med stativ och långa slutartider går ju inte så bra.
 
ta lite längre slutartider (behöver dock inte vara blodigt långa.. säg 1/20 eller däromkring) släng på en blixt på andra ridån. funkar helt ok!
 
snysop skrev:
Finns det inte risk för skakningsoskärpa?

nej, inte eg. blixten fryser ju rörelsen på det som lyses upp. med blixten på andra ridån får du med lite ljus fr. lampor osv. men ändå så fastnar människorna på ett trevligt sätt.
 
Du kan köra på lite längre slutartider, ex. 1/8s om du inte har ett så ljusstarkt objektiv så får du med mer av bakgrundsljuset. Vitbalans på blixt så blir bakgrunden mysigt varm!
 

Bilagor

  • dsc_2397.jpg
    dsc_2397.jpg
    46 KB · Visningar: 319
Visst får du skakoskärpa men det blir en blandning. På de delar som blixten lyser upp har du lite till ingen oskärpa. På de delar där blixten inte räcker får du samma oskärpa som utan blixt.

Det blir ändå mycket bra effekter om man tänker rätt.

Håll lika still som om du inte hade blixt, använd blixten för att frysa det som är "närmast".

Tänk på att det blir mycket olika färgtemperatur på det som belyses av blixten. Detta kan avhjälpas med färgade filter på blixten så att den ger "glödlampsljus" (om man inte vill ha den effekten).

/AnWi
 
Tack för Era svar!

Tack alla för ideér och tips!
Anledning till att ja fråga är att jag skall hjälpa till med en klubbs hemsida osv...

Fortsätt gärna ge tips!

Mvh
Klas
 
Jag har provat i helgen det som Magnus Fröderberg en gång rekomenderat till en annan.

Vrid till "Tv" läget och sen ställer du in blixten på "andra ridån". Altså, att slutaren hinner exponera ett tag och sen just innan den är på väg att stängas så avfyras blixten. Ger en härlig effekt och skapar mer liv och rörelse i bilden istället för en kallt fryst blixtljus.

Eftersom jag inte verkar kunna lägga upp en bild här i forumet så ger jag länken till den:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=330894
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.