ANNONS
Annons

Fotografera natthimlen

Produkter
(logga in för att koppla)

Vitnir

Aktiv medlem
Tog några bilder på natthimlen i lördags och vet inte om jag skall vara missnöjd eller inte. Stjärnorna blev inte så skarpa, beror det på att jag använde för snabb film (Superia 200) eller att jag fokuserade fel trots att jag ställde in objektivet på oändligt. Eller är det normalt att stjärnorna bränner in och blir stora punkter? Jag använde Canon 50mm 1.8 och exponerade under 2min med följning.

Och finns det ett enkelt knep att ta reda på vad som är ett dammkorn på negativet och vad som är en stjärna?

Bilagor

• pleyaderna2mintrack0029.jpg
    pleyaderna2mintrack0029.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,157
Vet inte hur det är med just 50:an, men annars är det väl så med i princip alla moderna objektiv, att dom fokuserar bortom oändligt. Så om det inte funkar med autofokus, får du vrida till max, oxh sedan en liten bit tillbaka.

Mvh Jörgen

Japp, det är precis som Jörgen säger.
Du har bommat med fokusen.
Sen om du har för lång slutartid på stjärnorna så blir det bara sträck på himlen. Det är så med alla objektiv faktiskt, iaf alla jag har tästat.

// Max

Ställ in autofokusen på den ljusaste stjärnan som är synlig eller något långt långt borta. Koppla sedan om till manuell fokusering.

Nja, jag tror inte att AF:en klarar av att fokusera på en mörk natthimmel. Ingen av mina objektiv klarar det iaf. Sen är det svårt att ställa skärpan manuelt på ett så pass vidvinkligt objektiv som endå 50mm är om man jämför med kanske 3-400mm. Då är det inga problem med fokus. Fokusen är faktiskt ett stort problem vid jusst nattbilder.

// Max

Ja jag har förstås en enkel anordning för att kunna följa himlen. Intressant att att objektivet inte fokuserar rätt med max utslag, sökaren på min EOS 300 är så svag att det är svårt att se några stjärnor genom den tycker jag. Får hoppas det blir stjärnklart igen innan månen kommer tillbaka så jag kan testa. Tack för hjälpen, det hade jag inte gissat i första taget.

Ett ljusstarkt zoom objektiv klarar faktiskt autofokus på ljuststarka objekt, som Betelguese, Rigel eller Venus. Här är ett usnitt av en bild på Orion med autofokus, objektivet är ett 300/4L. 2,5 sekunders exponering och trots den korta tiden blir sjtärnorna något utdragna på längden, men det är faktiskt egentligen skarpt :) Ökade tiden för att få med nebulosan.

Bilagor

• 335_3575_rt16.jpg
    335_3575_rt16.jpg
    39.5 KB · Visningar: 995
samma problem....

Kunde inte heller motstå fredagskvällen..

ställde in min 50mm på 1.8 och max åt oändligt-hållet. Tyckte också stjärnorna var för svaga för att fokusera manuellt.

Tycker inte att det blev tillräckligt skarpt.
Nån som har ett bra fokusknep?

Bilden är tagen rakt under polstjärnan på 30s och stjärnorna bildar cirkelbågar som har sitt centrum nära polstjärnan.

Men det var otroligs vad kameran såg som inte jag kunde se....Florida-nebulosan enl. en jobbarkompis.

Tror inte jag kunde se 1% av stjärnorna med blotta ögat.

körde på iso400 men ångrar att jag inte ställde in 1600 då jag märkt att visst brus inte stör så mycket vid stjärnfoto.

bilden är lite förstärkt i färgen.

mvh
Martin

Bilagor

• florida.jpg
    florida.jpg
    48.5 KB · Visningar: 939
Bilden på Pleyaderna blev avsevärt bättre med den alternativa fokuseringen. Jag trodde inte det var så himla noga. Problemet i fortsättningen blir att komma ihåg hur långt "ett hack" är.

Bilagor

• 2minpleyaderna8.jpg
    2minpleyaderna8.jpg
    17.7 KB · Visningar: 1,136
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar