Annons

EOS 7D fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken bländare hade du?

Vidöppet, 1.2 och samtidigt som jag svarar det inser jag att är det som kanske är "felet"?

Är det så att det blir ännu svårare, i lite mörkare miljöer, att få fokus när man kör vidöppet? Låt säga att jag får fokus på 3/5 normalt så fick jag max 1/5 i detta rum.

Det är grymt svårt att få bra utbyte av rätt fokusering på så stora bländaröppningar.

/Stefan R. Nilsson

Bländare

Bländare 1,2 eller 1,7 som på mitt 50mm är i princip ointressant, det är ett så pass tunnt skärpedjup att motivet ofta blir oskarpt utöver en nästipp etc. Det är att rekommendera att blända ner ett eller två steg. jag kör bländare 2,8 med mitt pentax 35mm f2

Bländare 1,2 eller 1,7 som på mitt 50mm är i princip ointressant, det är ett så pass tunnt skärpedjup att motivet ofta blir oskarpt utöver en nästipp etc. Det är att rekommendera att blända ner ett eller två steg. jag kör bländare 2,8 med mitt pentax 35mm f2

Är det så att en stor bländare, som alltid har svårare att hitta fokus, får det mycket svårare när det är mörkare i rummet?

Blandljus

Starkt blandljus kan enligt min erfarenhet skapa problem, däremot skulle en stark ljuspunkt i mörker vara rena drömmen för autofokus. Stora bländare är alltid problematiska, det innebär att skärpedjupet är så litet att ytterst lite rörelse krävs för att fokuspunkten ska hamna fel. Med större marginal (något mindre bländare) finner autofokus i allmänhet rätt. jag kan fotografera min toalett i mörker utan blixt, det blir tokbrus men fokus finner rätt.

Är det så att en stor bländare, som alltid har svårare att hitta fokus, får det mycket svårare när det är mörkare i rummet?

Blandar du ihop saker nu?

På det kameror jag känner till så är objektivet alltid maximalt öppet (störst bländare) tills man trycker på avtryckaren, så din bländarinställning har inget med autofokusen att göra, den ser genom en maximalt öppen glugg.
Autofokusen behöver normalt kontraster för att kunna göra sitt jobb, skarpa kanter och linjer funkar bäst, så mycket beror på vad du siktade på och vad den kunde finna. Jag antar kallt att autofokusen bara mår bra av att få in så mycket ljus som möjligt (med andra ord, stor bländaröppning är bra). Mörker gör naturligtvis jobbet svårare för autofokusen, oavsett bländaröppning.

Stor bländaröppning ger däremot tunnare skärpedjup, vilket innebär att mer av bilden kommer att hamna ur fokus.

Mvh,
Richard

Stor bländare

En stor bländare har inte svårare att finna fokus, men som tidigare sagts blir skärpedjupet tunnare... vilket medför att endast en liten del av motivet hamnar i fokus. Allt annat hamnar framför eller bakom fokus.

En stor bländare har inte svårare att finna fokus, men som tidigare sagts blir skärpedjupet tunnare... vilket medför att endast en liten del av motivet hamnar i fokus. Allt annat hamnar framför eller bakom fokus.

Låter bekant. Min undran kanske då snarare är varför så många bilder hamnade ur fokus och jag tänkte då att mörkret gjorde det svårarer att träffa fokus.

Låter bekant. Min undran kanske då snarare är varför så många bilder hamnade ur fokus och jag tänkte då att mörkret gjorde det svårarer att träffa fokus.

Hur stilla står du, tror du? Med tanke på att stora bländaröppningar ger väldigt tunnt skärpedjup (vi pratar millimeter på nära håll) så bör man ju fundera på vad som händer mellan tillfället som kameran har hittat fokus och tillfället du trycker ned avtryckaren. Man ska nog även fundera på vad som händer när du trycker ned avtryckaren, inklusive vad som händer med din kropp. Minsta darrning eller förflyttning åt något håll innebär att fokus hamnar någon annanstans än det du nyss mätte.

Mvh,
Richard

Hur stilla står du, tror du? Med tanke på att stora bländaröppningar ger väldigt tunnt skärpedjup (vi pratar millimeter på nära håll) så bör man ju fundera på vad som händer mellan tillfället som kameran har hittat fokus och tillfället du trycker ned avtryckaren. Man ska nog även fundera på vad som händer när du trycker ned avtryckaren, inklusive vad som händer med din kropp. Minsta darrning eller förflyttning åt något håll innebär att fokus hamnar någon annanstans än det du nyss mätte.

Mvh,
Richard

Hej Rickard,
Men det du nämner är ju lika relevant oavsett ljus. Eller?

Hej Rickard,
Men det du nämner är ju lika relevant oavsett ljus. Eller?

Det stämmer. Upplever du att fokus blir bättre när du har ljusare omgivning?

Men du, du har ju egentligen inte berättat så värst mycket detaljer... för bilderna som du stör dig på kan det ju vara bra att veta vilken bländaröppning du faktiskt hade.

Mvh,
Richard ( stava det gärna med h )

Det stämmer. Upplever du att fokus blir bättre när du har ljusare omgivning?

Men du, du har ju egentligen inte berättat så värst mycket detaljer... för bilderna som du stör dig på kan det ju vara bra att veta vilken bländaröppning du faktiskt hade.

Mvh,
Richard ( stava det gärna med h )

Hej Richard
Jag skrev tidigare att jag körde på 1.2 bländare, och ja, jag upplever att jag träffar fokus mycket oftare med bättre ljusförutsättningar.

Hej Richard
Jag skrev tidigare att jag körde på 1.2 bländare, och ja, jag upplever att jag träffar fokus mycket oftare med bättre ljusförutsättningar.

Det säger sig självt att ju bättre ljus desto bättre fungerar autofokusen och ju större bländaröppning ett objektiv har desto lättare har den att fokusera då den kan släppa in mer ljus.
Sen att pricka rätt om man vill ha F:1.2 är oerhört svårt både för kameran och för fotografen samt att motivet bör vara för stilla.

/Stefan R. Nilsson

Jag tycker att det är otydligt om bilderna är oskarpa eller ur fokus.i hittils given beskrivning.

För de bilder du är missnöjd med. Fokuserade du på ögat? Kan du se ifall fokus har hamnat på nästippen, på örat eller någon annanstans?1/100 s är ingen garanti för att slippa skakoskärpa på 50 mm 1,6 ggr crop och pixelgranskning.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar