fredric
Aktiv medlem
glas funkar ju som speglar dvs avståndet ställs in på en spegelbild och inte på bilden bakom glaset
Nix, inga glas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
glas funkar ju som speglar dvs avståndet ställs in på en spegelbild och inte på bilden bakom glaset
Vilken bländare hade du?
Bländare 1,2 eller 1,7 som på mitt 50mm är i princip ointressant, det är ett så pass tunnt skärpedjup att motivet ofta blir oskarpt utöver en nästipp etc. Det är att rekommendera att blända ner ett eller två steg. jag kör bländare 2,8 med mitt pentax 35mm f2
Är det så att en stor bländare, som alltid har svårare att hitta fokus, får det mycket svårare när det är mörkare i rummet?
En stor bländare har inte svårare att finna fokus, men som tidigare sagts blir skärpedjupet tunnare... vilket medför att endast en liten del av motivet hamnar i fokus. Allt annat hamnar framför eller bakom fokus.
Låter bekant. Min undran kanske då snarare är varför så många bilder hamnade ur fokus och jag tänkte då att mörkret gjorde det svårarer att träffa fokus.
Hur stilla står du, tror du? Med tanke på att stora bländaröppningar ger väldigt tunnt skärpedjup (vi pratar millimeter på nära håll) så bör man ju fundera på vad som händer mellan tillfället som kameran har hittat fokus och tillfället du trycker ned avtryckaren. Man ska nog även fundera på vad som händer när du trycker ned avtryckaren, inklusive vad som händer med din kropp. Minsta darrning eller förflyttning åt något håll innebär att fokus hamnar någon annanstans än det du nyss mätte.
Mvh,
Richard
Hej Rickard,
Men det du nämner är ju lika relevant oavsett ljus. Eller?
Det stämmer. Upplever du att fokus blir bättre när du har ljusare omgivning?
Men du, du har ju egentligen inte berättat så värst mycket detaljer... för bilderna som du stör dig på kan det ju vara bra att veta vilken bländaröppning du faktiskt hade.
Mvh,
Richard ( stava det gärna med h )
Hej Richard
Jag skrev tidigare att jag körde på 1.2 bländare, och ja, jag upplever att jag träffar fokus mycket oftare med bättre ljusförutsättningar.