Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera MC hur ställa in kameran nikon D70?
- Trådstartare Tompa71
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
En fundering är om motorcykeln stå stilla eller om den rör på sig?
En annan fråga är om du själv kan besluta om vinklar och hur motorcykeln ska kööras?
Ett sätt få trevliga bilder är att ha en följebil som kör vid sidan av, framför eller bakom i samma hastighet som motorcykeln. Kameran kan sedan ställas in på slutartider kring 1/20-1/100. Blädaren kan anta läplig öppning baserat på tiden. Detta ger i kombination med motorcykelns hastighet en skarp avteckning av motorcykeln och en fartfylld bakgrund. Jag antar att låga vinklar är roligare än höga.
En annan fråga är om du själv kan besluta om vinklar och hur motorcykeln ska kööras?
Ett sätt få trevliga bilder är att ha en följebil som kör vid sidan av, framför eller bakom i samma hastighet som motorcykeln. Kameran kan sedan ställas in på slutartider kring 1/20-1/100. Blädaren kan anta läplig öppning baserat på tiden. Detta ger i kombination med motorcykelns hastighet en skarp avteckning av motorcykeln och en fartfylld bakgrund. Jag antar att låga vinklar är roligare än höga.
RolandM
Aktiv medlem
Tompa71 skrev:
Okej jag var otydlig där.det är crossmotorcycklar som jag ska fotografera ,höjden var ett bra tips och det kan jag fixa men hur några inställningar på kameran typ fokus mm är jag väldigt osäker på.
dom bilder jag tagit förut så blir många dåliga (dålig skärpa)inte kul.
Mvh Thomas
Actionbilder i en icke kontrollbar miljö, ställer frågan hur du vill att bilderna ska se ut.
Är det kamp?
Täta upp och fånga ansiktsuttryck
Är det lersprut?
Hitta vinklar och korta slutartider, så kort det bara går.
Fokusering?
Om autofokusen inte hinner med eller om du själv inte hinner med, ställ in skärpan i förväg och plåta när hojen når den punkten.
Andra sätt att få fart i bilden är att panorera, ungefär som med följebil. Har några galopphästar i portföljen som visar på resultatet. Det underlättar om de inte guppar i höjdled.
Jag brukar försöka köra i M-läget och ljusmäter uppp innan och verifierar då och då att ljusmätningen är korrekt. Kameran får då lite mindre att göra samtidigt som att resultatet blir lika från bild till bild. Med en digitalare är det lätt kolla att ljusmätningen blev rätt med historgrammet. Några provskott verifierar ljusmätningsidén.
Tips vid fotografering i lermiljö är att skydda kamerans optik med hjälp av ett UV-filter och en plastpåse som träs över lins och delar av kamerahuset.