Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera manuellt med blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte ta lite bilder på ett dop imorgon och vet inte riktigt hur det fungerar med extern blixt och manuella inställningar. När jag fotar utomhus brukar jag köra manuellt eller ibland bländarprio för att hålla koll på skärpedjupet bl. a.

Dopet kommer börja kl. 15.00 i en kyrka jag aldrig varit i så jag vet inte om blixt behövs. Om blixt skulle behövas så undrar jag helt enkelt om jag kan ta bilder med stor bländare och ändå få någon slags automatik på blixten.

Jag kommer även ta lite "mingelbilder" på kaffet efteråt och där vet jag inte heller om blixt kommer behövas. Jag tänker ta med min Canon 7D och troligtvis mitt 18-55/2.8 objektiv. Om jag får bra hjälp här kanske jag tar med mitt 24-105 L och men då lär blixten behövas. Blixten är en 430 EX.

Det enda sättet jag kan använda blixten på idag är med gröna rutan på kameran men jag vill ha mer koll på fokuspunkten och bländaren. Kan jag få lite tips på hur jag kommer igång med det?

F.ö. får jag inte betalt eller har lovat några bra bilder alls utan detta är enbart för att lära mig bli bättre på att fota med blixt och då tänkte jag att detta var ett bra tillfälle. Givetvis kommer jag inte smattra på med störande blixtar under själva dopceremonin heller.
 
Jag svara mig själv. Borde sökt efter frågan tidigare men ivrigt som man är gick det lite för fort...
Jag ställer blixten på ETTL och väljer manuella inställningar i kameran som vanligt, svårare än så var det tydligen inte. Jag har testat detta förut men inte lyckats vilket troligtvis beror på att en av piggarna i blixtfoten var ärgad.
Testade precis hemma och allt fungerar som jag vill. :)
 
Om du vill få lite skön känsla i tex mingelbilderna så testa att zooma in blixten lite så den skjuter lite smalare. Testa också att sätta blixten på lite minuskompensation, alltså så att blixtarna blir aningen svagare. Då slipper man få så där hårda överblixtrade bilder. Nästa steg är att sätta på ett svagt orangefilter på blixten så ljuset blandar sig bättre med omgivningen. Det gör underverk!

Jag brukar alltid köra med blixten på TTL och kameran på bländarprio. Sedan så använder jag kamerans exponeringskompensation flitigt för att styra ljuset på bakgrunden/omgivningen. Tricket med blixtbilder är att blanda det naturliga ljuset med blixten. Tänk också på att kamerans och blixtens kompensation styrs på olika ställen på Canon.
 
ANNONS