Annons

Fotografera mörkhyade personer.

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Jag ska ta bilder på min kusin och hans bror i min lilla studio på torsdag. De är mörkhyade och jag undrar om det är något jag absolut bör tänka på jämfört med att fotografera ljusare hudtoner?

Jag tycker svart bakgrund brukar vara det roligaste och snyggaste, blir det något problem när de är mörkhyade, vad bör jag tänka på?

Nybörjare som behöver lite input.

Jag har fotat en del mörkhyat (se mitt lilla album)... tycker själva fotandet är saksamma men i efterbearbetningen blir du mer begränsad. Så fort du ändrar brightness, vibrance etc... så påverkar du hudtonen på fotot. Detta märks väldigt lite på en ljus person men det kan resultera i onaturliga hudnyanser på en mörk person.

Jag har fotat en del mörkhyat (se mitt lilla album)... tycker själva fotandet är saksamma men i efterbearbetningen blir du mer begränsad. Så fort du ändrar brightness, vibrance etc... så påverkar du hudtonen på fotot. Detta märks väldigt lite på en ljus person men det kan resultera i onaturliga hudnyanser på en mörk person.

Tusen tack. Kollade igenom dina foton. Då verkar det bara vara att köra som vanligt alltså. Och inte vara rädd för att ha svart bakgrund.

De är från Colombia. Så de är inte så mörka.

Så vad säger ni om svart bakgrund, är det döden eller spelar det mindre roll? Vad bör jag tänka på med den svarta bakgrunden? Har läst något om att sätta en blixt riktad mot deras baksida för att ta fram dem lite mer från bakgrunden, någon som har koll på detta hur jag skulle kunna placera den blixten då?

Om det inte är för brådis kan du inte ta lite bilder med ett par olika bakgrunder?

De är från Colombia. Så de är inte så mörka.

Så vad säger ni om svart bakgrund, är det döden eller spelar det mindre roll? Vad bör jag tänka på med den svarta bakgrunden? Har läst något om att sätta en blixt riktad mot deras baksida för att ta fram dem lite mer från bakgrunden, någon som har koll på detta hur jag skulle kunna placera den blixten då?

Alldeles riktigt att man kan göra så och det är en utmärkt metod att separera modellen från bakgrunden speciellt om man får får dålig kontrast mellan motivet och bakgrunden (förutsatt att det inte är just den effekten man vill åt). Här får du nog testa dig fram lite, men blixten placerad lite lågt bakom riktad lite snett uppåt brukar fungera bra och du får då en separation av hela motivet. (nu beror det ju också på om du tar hel, halv, eller bara ansiktsporträtt?) Men ingen del av blixten får ju synas. Alternativet är att placera den lite högre upp och från sidan och få sk. hårljus om kläderna är kontrastrika jmf med bakgrunden. Du bör då helst ha något bikakeraster/snoot som styr ljustet enbart mot huvudet. Använder du strobistar så finns det billiga sådana för ett par hundralappar att köpa.
Men testa dig fram vad du tycker blir bäst och låna gärna någon modell som du kan öva på så du inte tråkar ut den skarpa modellen med för mycket trixande:)

Senast ändrad:
Jo tack.

Efteråt vet jag ofta vad jag skulle vilja gjort bättre. En av bilderna får väl tala.

Bilagor

• IMG_0179svartliten.jpg
    IMG_0179svartliten.jpg
    83.2 KB · Visningar: 544
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar