Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Ska börja fotografera konserter och discon nu när jag kommer köpa kamera.

Det kommer bli en digitalkamera pga att jag använder datorn mycket.

Men hur ska jag korterna?
har ingen erfarenhet alls tyvärr.

jobbar med just ljus till konserter och bilderna ska visas till framtida kunder.

Så ljuset som syns på scenen får inte försvinna.

Mvh Anton
 
fotade en del liknande ett tag med billig digitalkamera.(har tyvärr inga exempel kvar). Då kameran inte kunde ställa in bländare/slutartid och liknande var valmöjligheterna inte så stora men efterhand så kom jag nog upp i 5% användbara bilder.... det enda som jag kan tipsa dig om är att det går absolut inte att använda blixt, vilket du säkert redan har förstått... jag insåg detta efter 100 misslyckade bilder...
 
Se till att köpa en kamera där du kan göra manuella inställningar. Det finns olika sätt att gå tillväga för att behålla det befintliga ljuset i bilderna.

1. Ställ kameran på ett stativ och använd en lång slutartid. Ingen blixt.

2. Om du har en tillräckligt avancerad kamera kan du använda blixt tillsammans med en lång slutartid. Här behöver du inte använda stativ. Ställ helst in kameran så att blixten fyras av på "andra ridån". Den långa slutartiden gör att ljuset i bakgrunden slurpas upp av filmen/sensorn. Blixten gör att trots den långa slutartiden så kan rörelser i förgrönden frysas med blixtljuset så att du får skärpa på t.ex en sångare. Underexponera gärna blixten 1 steg eller så. Denna teknik gör att du kan få BÅDE skärpa i rörelser samt ett naturligt ljus.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Har en olympus 5050

har ej en separat blixt än
(kameran kostade en del)

Men har alla manuella möjligheter.

Men med en lång slutartid så kommer ju allt ljus bli ganska suddigt om det rör sig.

det kan ju jag göra något åt eftersom jag sköter ljuset så att det står still.

Men om man inte kan det då borde det bli problem.

ungefär som man inte kan hålla still i nattfotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.