Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus86

Medlem
I sommar ska jag åka till thailand och undrar hur det är med fotografering i thailand vad får man/får inte fotografera. Får man fotografera på varuhus/restauranger, hur är det med budistiska tempel, vissa religioner gillar ju inte att man fotograferar heliga saker. Nån som råkat ut för att man blivit tillsagd att de inte fick fotografera på ett speciellt ställe eller en thailändare som blivit arg för de kommit med på ett foto? Samma sak om man filmar?
Ska dels till Bangkok och dels till Hua Hin.

Hej

Har varit 4 år i rad i dessa trakter, rest i norra delarna samt varit i Cha am utanför hua hin, aldrig några problem.

Kolla min hemsida, www.roine.nu

Min erfarenhet är att Thailändare gillar att vara med på bild.

Tempel har inte varit några problem alls, dock skall man tänka på kläder o att inte ha skor på sig osv, det är noga. du måste täcka större delen av kroppen.

Roine

japan

När jag anlände till japans flygplats var det förbjudet att fotografera vid säkerhetskontrollerna. Där hötte en man med fingret åt mig. =)
Det är nog likadant överallt.

roinek skrev:
Hej

Har varit 4 år i rad i dessa trakter, rest i norra delarna samt varit i Cha am utanför hua hin, aldrig några problem.

Kolla min hemsida, www.roine.nu

Min erfarenhet är att Thailändare gillar att vara med på bild.

Tempel har inte varit några problem alls, dock skall man tänka på kläder o att inte ha skor på sig osv, det är noga. du måste täcka större delen av kroppen.

Roine

Tack för tipsen, riktigt snygga bilder du hade från thailand på din hemsida.
Det låter ju som att man kan få riktigt bra foto på sin resa dit.
Vet du om det är något problem att fotografera på ett köpcentra där. Hade varit kul att ha foto från ett riktigt stort köpcentra i Bangkok. Mina erfarenheter av att iallafall filma på köpcentra i sverige är att det kommer fram en vakt och säger till i vart och varannat köpcentra. Inne i affärerna är ju en annan sak.

Hej

Första resan, rundresan med apollo, en bit ner, var vi i bangkok två dar, o jag såg ingen som var negativ, tvärt om, höll man upp kameran så blev de flesta till sig o ville vara med.
De som var mest noga var templet i Bangkok, men det var om klädseln och att man inte fick fota smaragdbuddan stående inne i rummet, detta av säkerhetskäl, du får fota genom dörren. De vill inte visa hur den är skyddad tror jag.

Var blnd bergsbyarna norrut o de var begastrade då de såg att man kunde se sig själv, ungarna där blev eld o lågor ju.

Jag sände ner ett par bilder till några jag fotade som jag tog ut på papper o fick tackbrev mm senare, de uppskattade verkligen bilderna.

Roine

Jo säkerhetskontroller och annat som har med säkerhet att göra brukar vara förbjudet att fotografer.

Okej men det låter ju bra att thailändarna gillar att vara med på bild, inte som här i sverige där alla går omvägar om man sätter upp en kamera.
Egentligen gillar jag bäst att ta naturfoto, vilket det verkar som man kan få riktigt bra i Thailand, men det verkar vara ett bra ställe att bli bättre på att ta foto av folk.

Tack för tipsen jag ska tänka på det med templet.

Hej igen

naturen e lurig där jag varit då det ofta är så fuktigt i luften att det nästan jämt ser ut som dimma i horisonten. Tidigt på morgonen verkar bäst.

Roine

Kom just hem från Thailand.Bangkok är verkligen ett mecka för fotografer!Tyvärr så är luften ganska dålig och de dagar jag var där var låg det ett dis över staden.Synd med tanke på de bilder man kude ha fått längs floden.De flesta ställer villigt upp för avporträttering i motsats till vad som är fallet i muslimska länder.I endel tempel verkar det vara det förbjudet att fotografera men i vissa tycks det gå bra.Har lagt in några bilder från resan i mitt Thailand album.

Tjena.
Jag har rest ganska mycket, bland annat en jordenruntresa i ett år som tog oss genom Thailand.

Min grundfilosofi är att plåta tills någon säger till mig.

Givetvis måste man använda sunt förnuft.
Att plåta militärer, poliser etc är att utmana ödet.

Är man osäker är det bara att fråga någon som ser ut att bestämma.
Samma sak gäller ju om man plåtar privatpersoner på gatan (men det är ju likadant här hemma också).
Ofta resulterar det i ett intressant samtal som är minst lika roligt att ha med sig hem som bilden man plåtat.

Och som alltid så blir man bättre bemött - läs större chans att få ta sina bilder - om man uppträder enligt det som anses vara god hyfs i den kulturen man besöker.

Det är fascinerande hur långt man kommer med rätt kläder och ett stort leende.

God tur.
/p

Ett tips till är ju att kolla in hur lokalbefolkningen agerar. Om de plåtar är det lugnt för din del också.

När vi var ute på vischan i västra Indien var det vi som var de intressanta objekten - hela familjer radade upp sig för att ta bilder med oss där vi höll barnen...

Det är härligt att resa med kamera!
/p

Jag håller med dig om "Min grundfilosofi är att plåta tills någon säger till mig." Men det känns ändå illa när någon väl kommer och säger till en, visserligen har har man då ofta fått sina bilder, men det känns ändå lite pinsamt.
Jo framförallt millitärer ska man nog akta sig för att fotografera. Poliser och ordningsvakter kan nog på en del ställen bli ganska arga också.
Jo om alla andra också fotograferar kan så är det nog gansak ovanligt att nån kommer fram och säger till.

Jo det ska man nog göra att fråga först, jag är ganska blyg för att gå fram och fråga "får jag fotografera dig" men man får försöka.
Det är mycket enklare när man har en videokamera och en mikrofon och gör lite intervjuer på stan. vilket jag har gjort några gånger. Det är säkert inte mycket värre med foto.

Jo det verkar verkligen kul åka dit synd att det dröjer lite mer än ett halvt år dit.

Är det värt att investera i ett polfilter till kameran, eller undervattenshus, kanske är billigare därnere?

Det där med att det känns jobbigt - både när någon säger till en och när man frågar - är nog en träningssak. Det gäller att tvinga sig själv.

Jag tror stenhårt på att bilder blir bättre - åtminstone på personer - om man har någon sorts relation med personen. Även om den kontakten bara handlar om att presentera sig och fråga om att man får ta en bild.

Frågor om priser och utrustning är jag inte rätt person att besvara, (jag är inte killen som springer i affärer och jämför priser) det finns säkert många andra här på forumet som har större koll.

Eftersom jag återigen har ordet vill jag passa på att ge ytterligare några tips:
- Ljuset
Någon nämnde tidigare i tråden att morgon- och kvällsljus är att föredra. Och jag håller med. Speciellt morgonljuset är magiskt.
Dessutom ser man ofta en annan sida av en stad/plats om orkar sega sig upp riktigt tidigt. Jag lovar att det är värt det.

Gå bortom turiststråken
Visst, det är kul att se "det man ska se", men ofta hittar man de roliga/intressanta/ovanliga motiven när man traskar bortom stråken. Och det är ofta då man gör de där mötena med människor som man kommer ihåg.

Man kan alltid försöka
Om man verkligen vill något - till exempel besöka en viss plats eller plåta ett visst motiv - så går det ofta. Bara genom att man är trevlig och visar ett genuint intresse av människor och deras kultur. Jag har aldrig behövt buffla mig fram, eller trampa folk på tårna, men har ändå kommit in på platser som varit förbjudna för allmänheten i allmänhet och västerlänningar i synnerhet.
Senast satt jag på läktaren och kollade på militärofficerer som tävlade hästhoppning i det kungliga palatset i Rabat, Marocko.

Som sagt, med ett leende kommer man långt.
/p

När jag ändå är i Thailand tänkte jag passa på att göra en liten film. Jag fick motivation när jag kollade på video.google.com och såg riktigt ammatöraktiga semesterfilmer från Thailand. Filmfotona var under all kritik.

Därför tänkte jag göra något bra, vilket innebär att man måste ha med mig stativ.
Är det några problem att resa med stativ (utom att det är tungt) jag menar om man ställer upp ett stativ på en skytrain-station eller är inne i något tempel? eller om där är något ställe där man inte kommer in för att man har stativ och anses för profisionell.

Hur mycket kostar kamerastativ där nere ifall man skulle lämna sitt eget hemma och köpa ett billigt att ha under tiden man är i Thailand istället?

I praktiskt taget alla Bangkoks varuhus och även störe affärer är det förbjudet att plåta. På de finare ställena kommer vakterna fram så fort de ser dig plåta och säger till dig.
Annars går det bra att plåta nästan var som helst i Thailand. Inne i templen är inga problem. Och mycket lätt att plåta folket också.
Här ligger ett pat tusen bilder om du är intresserat att se på Thailand bilder.

http://www.pbase.com/larsjohnsson

ANNONS