Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera bröllop när det är mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp jag kan lägga upp några här. Dock åker jag till Italien i morgon och blir borta drygt en vecka så det dröjer lite innan jag kan börja med dom. Men de kommer såsmåningom :)

Det du citerar är grundläggande blixtteknik. Är det mörkt och du måste använda blixt för att ljusa upp och ändå använder iso100 så blir det hårt ljus på förgrund och mörkt bakom.
För att motverka detta ökar du iso så bakgrunden kommer fram och sedan använder blixt för resterande. Då kommer heller inte blixten blåsa på med full styrka.

Själv håller jag inte med om blixt och skita i folket. Då kan man lika bra stå i vägen för dom så de inte ser och framför brudparen så ingen ser dom. Att vara osynlig som möjligt är en fördel. Man är där för att leverera bra bilder och föreviga stunden. Inte för att 100 gäster ska komma ihåg en dålig vigsel för att brudparet fick bra bilder.
Men alla är vi olika. Vi har olika stilar, men min erfarenhet om bröllop är att vara osynlig, respektera prästen och inte använda blixt.
Oftast vet inte brudparet hur störigt blixtrande kan vara om man står i rampljuset. Det är oftast nytt för dom.

Du svarar inte på min fråga.

Det finns också grader i helvetet. Jag står alltid framför brudparet, då jag gillar att fota dem framifrån. Min erfarenhet är att brudparet har annat att tänka på än att störas av fotografen eller gallskrikande barn och mobiltelefoner.
Jag har säkert fotograferat 500 bröllop i mina dagar och ingen, varken präst eller publik har någonsin klagat, det jag försöker förmedla är att fotografens jobb är att leverera bra bilder, ibland får en blixt accepteras. Varje situation är olik den andra. För fotografen gäller det att vara flexibel och se möjligheter.

här kommer några bilder från igår. Tänk på att det är första gången jag gör detta så var inte alltför hård mot mig :p

Brudparet var inte noga alls om hur det såg ut (sa dom) och dom hade många andra med mobilkamera som tog bilder ifall mina inte blev bra, så på den nivån är dom :)
Dock är jag ju övertygad om att dom fortfarande vill ha så bra bilder som möjligt.

Kom gärna med tips om hur jag ska redigera bröllopsbilder,, har aldrig gjort det förr.

EDIT: bilderna såg väldigt komprimerade och konstiga ut när jag la upp dom här, vet inte varför?

Bilagor

• IMG_3331.jpg
    IMG_3331.jpg
    19.4 KB · Visningar: 190
  • IMG_3446.jpg
    IMG_3446.jpg
    29 KB · Visningar: 193
  • IMG_3392.jpg
    IMG_3392.jpg
    18.2 KB · Visningar: 188
Ser ut som väldigt fina, klassiska bröllopsbilder. Bra jobbat, tror med att brudparet kommer vara överförjusta i dina bilder :D

Det kan vara rätt svårt att fråga bröllopsgästerna i förväg, så man är nog mer eller mindre tvungen att strunta i deras åsikter. Däremot ska man förstås visa hänsyn mot alla, inklusive gästerna, under fotograferingen.

I första hand är det brudparets önskemål som ska styra fotograferingen. Det är deras stora dag, och de flesta gifter sig bara en gång i livet, så chansen att ta om är inte så stor. :)
(Dessutom är det väl oftast brudparet som är uppdragsgivare.)

Tack PDM det var precis det jag menade. Det finns alltid någon i publiken som vill göra sig viktig och då gäller det att hålla fokus.
Ett bra argument om man måste störa är att säga att det är brudparet som önskar detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar