Annons

Fotografera bröllop när det är mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ju en omnibounce men den var ju tydligen värdelös står det längre upp i tråden .

Omnibounce eller inte är lika vilt diskuterat som UV-skydd eller inte.
Du har du omnibounce så varför inte åka till din lokala kyrka och testa på en kompis.
600D har ju bra ISO egenskaper!

Edit: en sak är säker. Omnibounce slukar mer batteri än utan. Ta med extra uppsättning.

Jag hinner inte då bröllopet är på lördag. Annars hade jag gjort det. Tanken har slagit mig.

Jag tycker att det blir brusigt vid 800.
Redan vid 400 syns det men är inte störande .

Vid 800 eller högre stör jag mig på det, men jag är känslig mot brus.
Fotar mest natur och landskap så bruset i kyrkbilder kanske inte syns på samma sätt då?

Blir det skit, ser det alltid bättre ut i svart o vitt. Så det kan alltid lösas på det viset. Ett par bilder i svart o vitt är säkert mer uppskattat än inga.

Det är varken natur eller porträtt du ska fotografera eller titta på bilderna med lupp. Dessutom tror jag inte brudparet förstorar upp sen i 50*70cm till en tavla och om dom ändå gör det så blir det oftast i Canvastyg och då syns det inte alls eller brist på upplösning.

Tipset att göra brusigt bilder svartvita är ett bra tips.
Dessutom är det snyggt och tidlöst med svartvita .

Tack för dom lugnande orden. Jag hoppas det går bra :)

För att inte få för hård blixt eller för mycket skuggor etc så gjorde jag som så att jag köpte en adapter för blixt och sen köpte jag en "toalettlampa" jag nitade fast på denna, i dagsläget finns hela kitet att köpa med denna "toapryl" på kaffebrus, funkar kanon för att få upp ljuset massor i större lokaler där väggar och tak inte alltid är optimala att studsa ljuset mot, och den sprider ljuset något ruskigt bra över "hela" lokalen bara rikta den uppåt så har du ljus lite varstans där det normalt krävs 2-3 blixtar att komma åt., bara en tanke om du nu iallafall skall köra med blixt. :)

Brukar inte vara allt för populärt att sprida ut blixtar i en kyrka vid ett bröllop, och jag tror en riktad blixt rakt av inte riktigt ger den effekt du vill ha om du inte har vanan inne utan att det blir mer skuggor och hårda upplysta ytor.

http://www.snap-it.se/bilder/kuligt/bouncer.jpg

Den jag gjorde och fortfarande använder och har hjälpt mig i många kniviga situationer.

Skit i vad publiken tycker oc h skit i vad publiken tycker, du är där för brudparets skull.

Menar du på fullaste allvar att man ska skita i vad bröllopsgästerna tycker? Personligen tror jag det är en dålig idé om man inte vill bli känd som en buffel, men det är ju jag det ...

För att inte få för hård blixt eller för mycket skuggor etc så gjorde jag som så att jag köpte en adapter för blixt och sen köpte jag en "toalettlampa" jag nitade fast på denna, i dagsläget finns hela kitet att köpa med denna "toapryl" på kaffebrus, funkar kanon för att få upp ljuset massor i större lokaler där väggar och tak inte alltid är optimala att studsa ljuset mot, och den sprider ljuset något ruskigt bra över "hela" lokalen bara rikta den uppåt så har du ljus lite varstans där det normalt krävs 2-3 blixtar att komma åt., bara en tanke om du nu iallafall skall köra med blixt. :)

Brukar inte vara allt för populärt att sprida ut blixtar i en kyrka vid ett bröllop, och jag tror en riktad blixt rakt av inte riktigt ger den effekt du vill ha om du inte har vanan inne utan att det blir mer skuggor och hårda upplysta ytor.

http://www.snap-it.se/bilder/kuligt/bouncer.jpg

Den jag gjorde och fortfarande använder och har hjälpt mig i många kniviga situationer.

den såg väldigt otymplig ut måste jag säga.. blir inte kameran väldigt framtung med en stor lampa på? :)

en omnibounce fungerar ju på samma sätt,, den sprider ljuset åt alla håll. Varför skulle inte den göra nytta här?
jag förstår faktiskt inte det

Menar du på fullaste allvar att man ska skita i vad bröllopsgästerna tycker? Personligen tror jag det är en dålig idé om man inte vill bli känd som en buffel, men det är ju jag det ...

håller med där.. jag vill ju inte springa ivägen för gästerna och göra bort mig.. det är ju ingen bra reklam direkt.

den såg väldigt otymplig ut måste jag säga.. blir inte kameran väldigt framtung med en stor lampa på? :)

en omnibounce fungerar ju på samma sätt,, den sprider ljuset åt alla håll. Varför skulle inte den göra nytta här?
jag förstår faktiskt inte det

Den är inte riktigt så stor och är plast, omnibounce funkar bitvis enligt mig men denna sprider ljuset bra mycket mer och i större omfång omnibouncern blir fortfarande mer riktad då den sitter rätt tätt mot blixten vilket gör att spridningen blir inte en bråkdel även om den sprider ljus mer än enbart blixten, som sagt det var råd det bads om och detta var mitt, tanken var väl inte att han skulle kuta omkring utan att ta bra och rediga bilder på brudparet under vigseln vilket kanske kräver lite insyn i kyrkan och hur det ser ut och prata med präst och brudpar om var han får hålla till och röra sig då präster i sig brukar även ha en viss talan gällande denna bit.

Brudparet brukar ha träff i kyrkan en eller ett par ggr innan själva bröllopet skall göras vilket jag iallafall på de jag fotat följt med på och även hälsat och pratat med både paret om tankar och prästen om hur denna tycker sen rättar man sig efter detta för att just inte förstöra eller störa deras dag, och det är här man har chansen att se till att man testar några bilder med den utrustning man har.

Efter vigseln har man ett eller ett par ställen man åker till och fotar en lite session med bilder på enbart brudparet innan de åker vidare till bjudningen, men också en sak som man troligen har diskuterat med paret innan och planerar för.

Men å andra sidan det är vad jag gör. :)

Senast ändrad:

Det kan vara rätt svårt att fråga bröllopsgästerna i förväg, så man är nog mer eller mindre tvungen att strunta i deras åsikter. Däremot ska man förstås visa hänsyn mot alla, inklusive gästerna, under fotograferingen.

I första hand är det brudparets önskemål som ska styra fotograferingen. Det är deras stora dag, och de flesta gifter sig bara en gång i livet, så chansen att ta om är inte så stor. :)
(Dessutom är det väl oftast brudparet som är uppdragsgivare.)

Vid 16-tiden så här års är det rätt mycket ljus. Se till att kontrollera var du ska stå i kyrkan för att få så mycket ljus från fönstren som möjligt till din fördel. Kontrollera också med prästen innan om var du kan stå, så du inte blir nerkörd från din fotograferingsposition när vigseln börjar, för att prästen tycker du står på fel ställe.

Med din 600D skulle jag absolut gå upp till iso 1600 och köra med 17-50/2.8 utan blixt. Då borde ljuset räcka om det inte blir riktigt mulet.

Blir det längre slutartider kanske ett stativ kan vara bra i alla fall. Vill man vara lite mer portabel, kan man ha det ihopfällt och använda som enbensstativ.

Fotografera i RAW (eller RAW + jpg och du brukar fotografera jpg). Även om du själv tycker bruset blir för påtagligt vid högre iso än 800 är det ju inte detsamma som att brudparet är av samma uppfattning. Och som tidigare skrevs är SvartVitt ett bra trick. Förr på filmtiden användes tex Fuji 1600 som pressades till 3200. Där kan man snacka om brus (grova korn)..

Lite andra tips:
- Hellre mörka kläder än ljusa, för att synas så lite som möjligt
- Mjuka skor utan hårda klackar, så det inte låter så mycket när du rör dig i kyrkan
- Innan själva vigseln startat, men folk satt sig ner, kan du passa på att röra dig i kyrkan och ta bilder på gästerna
- Som sagt, prata gärna med prästen innan och tala om att du är den officiella fotografen

Sista tips blir att ta det lugnt och slappna av. Stort Lycka Till

Tack för bra tips Staffan. Vigseln börjar 13.30 har jag för mig och då är det ju ljust ute, dessutom säger dom som ska gifta sig att kyrkan är ljus, men att dom säger att den är ljus betyder ju inte att den är ljus för en fotograf , vi ser ju inte ljusa rum så samma sätt :)

har testat hemma lite nu med bländare 2.8 och iso 1600 och 3200
drog ner persiennen i sovrummet och tog lite bilder.. fick en slutartid på mellan 1/20 - 1/60sek
då var det rätt mörkt i rummet. Kollar jag bilderna i LR sen så funkar dom ganska bra faktiskt. Dessutom kom jag på att bilderna som dom ska förstora upp och hänga på väggen är bilderna vi tar vid grönområdet sen och då kör jag mycket med min 70-200 f/4L och iso 100 så bildkvaliteten där kommer ju bli betydligt bättre.
Fotar alltid bara i RAW för att lätt kunna ändra vitbalans och ha mer kontroll efteråt.
Angående var jag ska stå inne i kyrkan har jag ingen aning.. Hur gör man? Jag ska ju ta bilder när dom kommer in i kyrkan, sen framme när dom viger sig. Ska jag bara stå i mittgången hela tiden då?
Brukar fotografen tränga in sig i en av bänkarna för att inte stå i vägen för bruden när hon kommer? Var ska jag sitta när jag inte fotar? tex under bönen och så?
Väldigt många frågor så här 2 dagar innan :)

Jag kommer ha svart kostym på mig, dock tror jag att jag skippar slipsen.
Kommer vara vid kyrkan ett par timmar innan så jag hinner prata med prästen om var jag ska stå och sånt, om han har några förslag.

Tipset om att ta det lugnt är lättare sagt än gjort,, jag svettas redan nu när jag skriver om det :)

Tack för lyckönskningarna, det behövs :)

Största anledningen till att använda blixt tycker jag är ifall ljuset kommer från helt fel håll. Inte så kul att ha två grå siluetter mot en ljus bakgrund.
Ha klart för dig hur programmet är, hur brudparet rör sig och när ringen växlas osv. Jag plåtade ett bröllop där inget var spikat och det var nära att jag missade intåget. Svettigt! Sen gick blixten sönder och då var jag glad att jag hade ett par i reserv. Extra batterier och gärna ett extra hus är bra.

Dagen innan (i morgon alltså) ska jag träffa brudparet och då ska jag få programmet av dom så jag vet när allt händer.
Jag har ingen extra blixt men en extra kamera har jag med mig.

Nervös är bra, iallafall för egen del. Då skärper man sig lite extra.Jag håller med hbengtsson i hans "jedi-mindtrick". Det kommer gå bra och du kommer tycka det är kul!

Såg dina landskapsbilder, sjukt snygga! Då är det bara att ställa dit ett brudpar i förgrunden ;-) Har inte läst om du ska fota porträtt iofs men du undrade över kyrkan. Lättast är väl att stå i mittgången och fota när de går in. Hoppas du slipper att nån gäst också ska dokumentera med sin iPhone och hoppar ut ivägen ;) Sen brukar det gå att stå längst fram till höger. Då får man bra bilder på bruden eftersom hon står till vänster. Bara kyrkan är normalstor, man vill kanske inte stå axel mot axel med prästen ;) Jag brukar röra mig runt när det sjungs och ta lite bilder från olika håll. Bra att ha vigselprogrammet så du vet när det är dags för utgång. Då vill man ofta återigen stå i mittgången (fast vid utgången då)så man fotar paret framifrån och inte bara får ryggtavlor.
Lycka till!

tack så mycket för kommentaren om mina landskapsbilder, det uppskattas David :)

Jag har i alla fall kommit hem från bröllopsfotograferingen och det gick jättebra tycker jag.
Jag behövde inte använda mer än iso800 så det var ju skönt.

jag stod i mittgången och backade med brudparet när dom kom gåendes (eller hon gick med sin pappa fram) sen gick jag upp och ställde mig i högerhörnet, och prästen sa att jag skulle stå still där så jag inte störde :p
där fick jag ju bra översikt över bruden , men eftersom jag inte fick röra mig så mycket just där blev dom bilderna ganska enformiga.

sen sprang jag ner i mittgången igen när det var dags för utgång.
sen fotade jag massa utanför kyrkan när dom tackade och kramades. Sen när folket hade gått gick vi tillbaka in i kyrkan och fotade lite till, lite mer kreativt än jag kunde under själva vigseln.

sen åkte vi ut till en sjö som dom hade valt ut som tyvärr fortfarande var isbelaggd och massa snö överallt.. lite tråkigt tycker jag men...
Mitt största problem märkte jag att direigera dom och hitta bra kompositioner och sånt,, vad man skulle ha med i bilden och inte och om det skulle va helkropp eller halvkropp. Dom hade lite egna ideer så det gick allt bra ändå,, det är väl sånt som man växer in i ju mer man håller på med det antar jag.
Det blev lite drygt 600 bilder så jag försökte ta så mycket olika som möjligt.

hur som helst tycker jag att det gick mycket bra och över förväntan för att vara första gången.
mitt allra första betalda fotojobb också så det känns bra :)

Tusen tack alla för hjälpen jag fått här med mina frågor. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar