Annons

Fotografera i Sthlm !!

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
20 Okt kommer jag till Sthlm . Har ni tips på fina ställen som är värt att plåta. Har bilen med så man kan åka runt lite till olika ställen. HAr bott i Sthlm 6 år så man känner ju till staden bra. Men på den tiden då ja bodde där var man inte så värt intresserad av fotografering.87-93 var åren !! Ser fram emot å besöka stan igen. Kanske någom e sugen på en fika ? Ja kommer å besöka Scandinavian Photo nya butik också och ev handla lite grejs av dom ..

Mvh Glenn

StudioG skrev:
20 Okt kommer jag till Sthlm . Har ni tips på fina ställen som är värt att plåta. Har bilen med så man kan åka runt lite till olika ställen. HAr bott i Sthlm 6 år så man känner ju till staden bra. Men på den tiden då ja bodde där var man inte så värt intresserad av fotografering.87-93 var åren !! Ser fram emot å besöka stan igen. Kanske någom e sugen på en fika ? Ja kommer å besöka Scandinavian Photo nya butik också och ev handla lite grejs av dom ..

Mvh Glenn

Finns tydligen inte några Stockholmare på Fotosidan :)

Du ställer så svåra frågor :) Det blir lätt så "plastit" att föreslå ställen i stockholm efter som det finns så många klassiker - vilket också går dem hemskt uttjatade. Jag ger dig min lista;

* Hagaparken i Solna. Vackra byggnader, massa natur och fåglar. Hur trist som helst :)
* Djurgården runt. Vackert och ganska trist. Mycket motiv.
* City; gatufotografera mitt i City (kungsgatan/drottningatan) kan vara kul. Håll hårt i kameran bara :)
* Glasblåsbacken (vid slussen); Hiskligt vackert med utsikt över hela strömmen. går inte att misslyckas.
* Södra mälarstrand (på motsatt sida om stadshuset - ta Ubahn till mariatorget och trampa hornsgatan fram). Polaren har kontor här -kanonutsikt över Stockholm!

Kan det vara ett första steg? De bästa bilderna kommer enligt min erfareneht av ren slump så man kan få till en bra bild på busshållplatsen om man har tur.

Mvh
BAW

klart det finns stockholmare

..men det är inte en helt enkel fråga du ställer! Men jag har lite idéer om hur fotografering i stan skulle se ut, så har jag själv önskat mig bilder härifrån som tavlor hemma. Problemet är att de flesta bilder på fina platser lätt blir lite själlösa och kliché eftersom det redan finns bilder i mängd så frågan är snarare att vad ska du ta för bilder som är så annorlunda och mycket bättre än de miljoner vykortsliknande bilder som redan finns på stan!?
Vilka bilder skulle du sätta upp på väggen hemma?
Jag skulle sätta upp bilder på kända motiv, men tagna med annorlunda teknik eller intressanta människor( men du vet väl att du inte kan använda bilder på främmande människor utan deras medgivande!?) Gärna bilder från t ex västerbron, kanske från någon båtutflykt där man ser statshuset eller skansen, vatten gärna med lite rörelseoskärpa och skönt ljus. Eller ett barn som sitter på trappan till slottet, ett kärlekspar på promenad på djurgården, en vacker kvinna på ett café eller en gammal man vid slussen. Jag vill känna igen mig-det ska vara stockholm men personligt. Inga banala vackra vyer, det är tillåtet endast om du har lagt horisonten snett över bilden eller beskurit bilden speciellt. Att lägga människor i bilden är ett sätt att fånga intresset, men fråga dem först!

Lycka till-visa gärna bilderna sen!

MVH Tina

Hej!

Jag håller med om Djurgården, där är det fint att strosa längs vattnet, Djurgårdsbrunnskanalen är ett fint ställe.
Gamla Stan är också mysigt, man skall undvika Västerlånggatan tycker jag och gå in de andra mindre besökta gatorna. Där hittar man vackra dörrar mm. Gränderna är fina att fota.

/Bodil

Där ser man .. Ni kanske sov då jag ställde frågan .. Men nu fick ja en del fina tips !! Och som Bengt skrev att ska man plåta inne på Drottningatan så får man hålla hårt i kameran .. Finns väl en del som kanske vill rycka kameran ur handen ..Det vore ej roligt juh !! Tackar för tipsen ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar