Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera hus, både inne och ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

jay74

Medlem
Hej, jag är en absolut nolla nrä det gäller foto men jag tänkte köpa en systemkamera typ canon 350 eller nikon (motsvarande).

Vad behöver jag för objektiv skulle ni säga för att kunna ta kort inne utan att det ser förjä.. ja, jag tror ni förstår?

tack på förhand!

Hade tänkt mig en budget på runt 12000.

Om du vill ta porträtt i svagt ljus kanske en 50/1,4 är bra, men är du ute efter att fotografera hus, som du skriver i rubriken, behöver du nog något vidvinkligare. Jag skulle föreslå en 350D med normalzoom. Om ljuset är för svagt, dra upp ljuskänsligheten eller sätt kameran på stativ.

Om man vill fotografera arkitektur måste man ha vidvinkel, ofta så mycket som möjligt, utan att det är ett fisheye förstås. Jag gjorde ett jobb åt en firma som byggde/inredde hus i somras, och hade med mig ett 17mm objektiv. Ibland räckte det inte till.

För att fota arkitektur måste du ner mot 14mm (på digital systemkamera med APS-storlek på sensorn vilket vi pratar om i den prisklassen du nämner). Jag skulle föreslå en Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM på ett Nikon D50 eller Canon 350D hus. Med minneskort och UV-filter till objektivet hamnar du då i önskad prisklass. Skulle du få några kronor över rekomenderar jag varmt ett stativ.
Vill du ha möjlighet att jobba med skärpedjupet kan du istället kolla på Sigmas fasta 14mm f2.8.
En annan sund investering kan vara programmet PTlens som korrigerar distortionen från vidvinkelobjektivet. Det kostar ca35kr om man laddar ner från nätet. http://epaperpress.com/ptlens/

Fler alternativ:

Pentax istDL med DA 12-24/4. Stativet får du plocka upp på Claes Ohlsson om budgeten skall hålla.

ANNONS