Annons

Fotografera hockeymatch (var: "Behöver hjälp.")

Produkter
(logga in för att koppla)
Hockeyfoton

Hej!

Jag brukar fota Nyköpings Hockeys hemmamatcher. Som sagt, vitbalansera mot isen när den är "snöig" och inte nyspolad.

Eftersom ljuset är konstant så testar man sig fram till ett bra värde (se histogrammet i kameran) och kör på det för att få konstanta exponeringar. 1/500, ISO 1600 och bländare 2,8 är mina standardinställningar i Nyköping. Då ligger isens vita yta precis inanför högerkanten på histogrammet. När det vita är rätt exponerat så blir bilden inte alls så brusig.
Jag använder en 10D samt 80-200/2,8 och 28-75/2,8.

Ett sätt att mäta ut ljuset kan vara att se vad du får för slutartid mot ren vit isyta, t.ex. 1/2000. Dela sen med 4 och man får 1/500.

http://www.nykopingshockey.se/go.asp?996
 
Tack så mycket för nyttiga tips!

Hoppas att trådstartaren också har användning för dem!

Ursäkta att jag bara gick in och tog över hela tråden, men jag upplevde det som om jag hade liknande frågor.

/Catarina
 
NJe. Det är bara bra fö mig att jag får reda på mer saker. Jag ska ha kameran på S? Och ha en ganska hög asa. Vitbalansera mot isen när den INTe är spolad. Vad ska jag ha slutartiden på? 100?
/Jens@
 
Söderhamns-fotograf skrev:
NJe. Det är bara bra fö mig att jag får reda på mer saker. Jag ska ha kameran på S?

Kör M. Ljuset är ju konstant i rinken. Med histogrammet ser du ju när du har perfekt exponering. Med automatiken blir du lätt lurad av ljus is eller mörka kläder.

Vad ska jag ha slutartiden på? 100?

Snarare 500 eller 1000 om du kan. Inte under 250
 
camag skrev:
Berätta mer om det där med centrumvägd - Kenneth!
Förklara för en relativ nybörjare, är du snäll.


Okej, men blir ju ingen ingående förklaring, är inte direkt haj på det hela jag heller. Bildfältet, det som blir sökarbilden, i kameran är indelad i flera zoner. De mest avancerade husen har så många som 45 zoner, tror jag, som kamerans lilla mikrodator beräknar enligt förprogrammerade modeller och får som resultat en exponering. (Men fråga mig inte var någonstans i ljusets väg mot filmen/sensorn som bildfältet sitter, för det vet jag inte.)
Centrumvägd mätning innebär att kamerans exponeringsmätning till 80 procent (?)beräknas/viktas på det ljus som är i mitten av bildfältet. Och det ger förstås andra exponeringar än den evaluerande med zonerna från en större del av bildfältet.

Med 300D har du evaluerande mätning i P-läget, partiell mätning i Av-, och Tv-läget, och som sagt centrumvägd mätning i M-läget. Denna konstruktion är Canons stora miss med kameran, men det finns ju ett rysshack som låser upp funktionerna.

Hoppas det blev lite ljusare ;-)
 
Mittåt,
Kameran mätning påverkar inte exponeringen alls i M läget. Där ställer man ju bländare och tid så kameran får rätta sig efter det.
 
Fota hockey

Ljusmätning har ingen betydelse i M-läge... Kameran går då på manuell och då väljer man ju tid+bländare oberoende av ljusmätning.
Vitbalansera INTE mot isen. Den belyses ju som bekant rakt uppifrån och inte av det sidoljus som hamnar på spelarna. Ett hett tips är att vitbalanser på domarna, de är ju alltid rent vita o svarta.
Kör 1600 ISO, kortare tid än 1/400, följande AF, maximal bländare (2.8). Jag personligen fotar en hel del med 300/2.8. Får en del skräp men när de sitter är de jävligt tighta o sköna.
Fotografera alltid på manuell, A och T-lägen lurar kameran.
Och till sist: Håll alltid ögonen på isen så länge spelet pågår!!! Har sett fotografer stå o kika nyfiket i displayen för att sekunden senare få en jävligt hård puck i skallen. Spar displaygluttandet tills det är avblåst.
Ha det bra o lycka till /Henrik
 
Re: Fota hockey

Flygare skrev:

Och till sist: Håll alltid ögonen på isen så länge spelet pågår!!! Har sett fotografer stå o kika nyfiket i displayen för att sekunden senare få en jävligt hård puck i skallen. Spar displaygluttandet tills det är avblåst.
Ha det bra o lycka till /Henrik

Det är väl inte så farligt, tänk om man missar en kanonbild för att man håller på å fipplar med kameran, då är det illa ;-)

Angående dommarna, är inte de väldigt svarta iår?
Men det kanske funkar att vitbalansera mot ändå? har inte så jätte stor koll på hur kameran använder bilden som man vitbalanserar med..
 
Svart eller vitt

Svart eller vitt funkar lika bra. Det måste bara vara en "ren" färg dvs utan färgstick. Alltså funkar även neutralgrått.
Det du gör är att tala om för kameran: "Det här är vitt" och sedan anpassar den sig efter vad du angett som referens.
Tips: Jag hamnar som pressfotograf ofta i bökiga ljusmiljöer. Har alltid med mig ett vanligt vitt A4 ark i fickan. Brukar komma till användning rätt ofta.
MVH /Henrik
 
Missade bilder

Och som Jon mycket nyktert påpekar så är ett spräckt ögonbryn eller knäckt näsa INGENTING i jämförelse mot en missad bild.
En liten sanning i sportfoto:
Allt det du ser i sökaren har du missat, för då var inte slutaren öppen. Kan vara en smula jobbigt att fundera på där i båset eller vid fotbollsplanen...
/Henrik
 
Ah, vad gott!
Många fina tips!
Nu återstår väl bara att försöka minnas allt detta och kunna använda det i praktiken...

Bra sagt det där med att alltid ha blicken på isen och inte på displayen. Hockey är ju en ganska farlig sport - även på andra sidan sargen, hihi.

/mvh Catarina
 
1. Beroende på vad du använder för hus så är sigman för långsam för hockey. Fokus hamnar allt för ofta i sargen bakom och inte på spelarna. Visst 70-200 är väl ett av de bättre alternativen om man ska plåta hockey från is-nivå men då ska du använda orignal-glas med motor från antingen canon eller nikon.

Men om man vill komma lite billigare undan skulle jag rekommendera en 85:a 1.8 istället.

2. Vitbalansen kan vara svår att hitta om man inte har ett gråkort med sig, jag har ett "Whibal-kort" http://www.whibal.com/products/whibal/index.html som jag tycker funkar bra. Jag plåtar även allt i RAW så att det ska gå att justera i efterhand.

3. Skippa enbensstativet.
4. Står du nere vid sarg utan plexi så är hockey-hjälm att rekommendera.

Sportbilder: http://jonascarlson.se

Lycka till!


camag skrev:
Okey,
då skriver jag upp ett Sigma 70-200 2.8 på min önskelista.

Och ett enbensstativ.

OCH bättre ljus i vår ishall!

Snygga bilder Björn!

/mvh Catarina
 
Senast ändrad:
testure2 skrev:
1. Beroende på vad du använder för hus så är sigman för långsam för hockey. Fokus hamnar allt för ofta i sargen bakom och inte på spelarna. Visst 70-200 är väl ett av de bättre alternativen om man ska plåta hockey från is-nivå men då ska du använda orignal-glas med motor från antingen canon eller nikon.

Blir det mycket bättre med orginal gluggarna?
Jag har ofta det problemet, specielt om spelarna är långt borta..
 
Måste hålla med Catarina, snygga bilder Jonas. Vilken orginal är det du har bytt till, jag gissar Canon 70-200/2,8, fast med eller utan IS? Vad använde du för glugg till simbilden i ditt sportalbum.

Var och fotade på DN-galan och Stockholm Marathon i somras och förstod hur svårt det är att få till bra idrotts/sport foton. Jag har även testat att fota inomhus (gymnastik i Åkeshovshallen) Dock ej hockey. Känt att det varit vitbalansen som varit svårast att få till bra. Måste nog hem och läsa manualen om Vitbalansinstälningen. Bra tips det där med gråkort.

Mvh Fredde
 
Jonas, hur bär du dig åt med gråkortet i ishallen? Går du ut på isen med det? Jag har misslyckats med alla vitbalanseringar mot annat än isen då det varit helt olika ljus över isen mot vid sidan. Dina bilder är bra så jag vill veta.
Vad det gäller Sigmans hastighet i fokusering har jag inga som helst problem och märker inte skillnaden mot Canons motsvarighet. Dock har jag haft två sigmor och det första fokuserade uppåt väggarna, men den nya DG varianten funkar klockrent. Visst blir det en del bakfokuserade bilder när jag kör servo fokus men det hänger nog mer på mig än gluggen.
Varför skippa enbenstativet? Det ger mig fler lyckade bilder och jag slipper hålla klumpens tyngd i ett par timmar.
 
Jag har med enbensstativet men använder det sällan, mest för att det brukar gå bra att luta sig mot sargen när det blir tungt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.