Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera hockeymatch (var: "Behöver hjälp.")

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Behöver hjälp.

Hej. Jag har fått Press pass till Brynäs hemma match den 15/11.
Det är första gången jag är där med mina nya kamera. Har ni några tips på hur jag ska ställa in inställningarna? Ska jag använda 18-55 mm eller 55-200 mm?

Är tacksam för svar.

Är det någon av er som ska dit?
 
Vitbalansera mot isen. Det är ingen dum idé att köra i raw så kan du justera mer exakt i efterhand.

Det är möööööörkt i ishallar tyvärr.
 
Hur får man presspass?
Jag var och tittade på Frölunda-Färjestad i torsdags (VF vann förstås) och i det ena båset stod det en kille med en kompaktkamera. Såg liiite dumt ut när killen bredvid hade en systemkamera med vitt halvmetersobjektiv... Kan vem som helst få tag i ett pass!?
 
chisel skrev:
Det är möööööörkt i ishallar tyvärr.

Och i det här fallet kommer det bli mörkare vad matchen lider, ju mer stryk Brynäs får... ;)

Kommer du stå bredvid båset, där man oftast ser pressfotograferna? Bär hjälm. De brukar ha det, och mer än en gång har jag sett dem bli träffade av puckar.
 
Jörgen: Brukar bara va att ringa/maila i förväg. Aldrig varit med om att de frågat vilken kamera man har ;-)
 
Brukar vara lite folk med kompakter nere vid båset på LHCs matcher, vet inte om de får några bra bilder men..

Var där i tid, av olika anledningar, ett om du vill vitbalansera manuellt så gör det innan de spolar om isen, när den är nyspolad är den inte vit. två du kan testfota på uppvärmningen för att välja exponering. tre vet itne vilken arena du ska fota på, men här i Cloetta Center kan man få stå å vänta i mer än tio minuter innan alla spelare kommit ut på isen.

Sen om du har en ljusstarkvidvinkel så kan du få rätt effektfulla bilder från bakom målet, helst när de spelar powerplay så du vet att spelet kommer vara i den zonen..

En annan sak är att det är svårt att få fokus på "andra sidan" av planen, så välj den sida om båsen som spelet mest kommer att vara.

Och som sagt, var beredd på att ducka.. rensningar från målvakter och backar brukar inte vara välriktade och klubbor letar sig lätt över sargen..

lite ex. på mina bilder finns på http://blaskan.studorg.liu.se/index.cgi?s=0&ss=1&id=2357

/Jon
 
JON:

Din beskrivning var både bra och lärorik.

Jag har försökt fotografera hockey, med ganska klent resultat. Framför allt är det ju skärpa som saknas, då tiderna blir lite för långa i ishallen.

Bra tips att vitbalansera när isen INTE är nyspolad. (det var nog där jag missade igår...)

Jag tittade på dina hockeybilder som du länkade till. Vad har du för kamera, optik och inställningar till dom bilderna? Det skulle vara intressant att veta.
Är bilderna som dom blev direkt ur kameran, eller har du fixat i photoshop?

/mvh Catarina
 
Tackar! =)

Jag har en 350D och på den hänger antingen en sigma 70-200/2,8 eller en tamron 28-75/2,8.. Brukar köra på 1/1000 som slutare, 1/2,8 som bländare, iso 1600, AF servo. Har fixat till bilderna i datorn, ändrat lite färgbalans samt skärpt upp dem då jag haft tid till det (mest senaste matchen mot leksand).

Funderar på att gå till 1/800 som slutare för att få bilderna ljusare, och ibland kör jag bländare 1/4 och slutare 1/640 för att få större skärpedjup när spelet är långt borta..

Har även någon bild här på fotosidan från LHCs matcher, i lite större format då..
 
Tack Jon!

Då gjorde jag ju ganska rätt igår ändå, men bilderna blev väldigt suddiga och mörka.

Jag har en 300D och samma Tamron-objektiv som du har.

Jag vitbalanserade mot... den nyspolade isen. Fast det gör jag inte nästa gång då.

Jag körde på iso 1600 och AV-läget, med bländare 2.8. Sedan fick kameran bestämma tiden själv. Jag höjde även exponeringskompensationen till +1.

Bilderna blev mörka och otroligt gryniga. Jag hittade aldrig fram till den där fina skärpan som du får i dom flesta bilderna.

Lite trist faktiskt...

/mvh Catarina
 
Lita inte på exponeringsmätaren i kameran, eftersom ljuset är konstant så bör exponeringen också vara det (så har jag iaf fått det förklarat för mig), kör därför hellre M-läget och ställ in allt själv..

Ljuset i hallen där de spelar är ju enorm viktigt, har tur att få fota här i lkpg då tv är här lite nu och då, så finns det krav på ljuset i hallen.. Tror att det är värre i en mindre hall..
 
Jag fotar massor med hockey och har en lite annan appoach än vissa som svarat. Jag kör på ISO 800 och försöker inte trycka ner slutartiden så mycket. Har märkt att jag får bäst resultat med ISO 800 1/400 på Hovet där jag tar de flesta bilderna. Det enda som kan bli lite suddigt då är en puck i luften och ett klubblad mitt i skottet, i gengäld slipper jag en massa brus.
Exempelbilder här...
http://www.sorkin.se/aik/nybro051102/index.htm
 
Björn:

Dina bilder var ju jättebra!

Vad har du för objektiv?

Jag trodde att mitt Tamron 28-75/ 2.8 skulle räcka till hockey, men det verkar inte riktigt så.

Eller så är det som Jon säger, att ljuset i hallen påverkar. Vår lilla kommunala ishall är nog inte så väldigt ljus, tyvärr.

/Catarina

PS. Det var väldigt stora bilder, dom där exempelbilderna Björn... DS.
 
Jag använder ett Sigma 70-200 2,8 på min 20D till matchbilderna.
Exempelbilderna är tagna för AIK's hemsida AIK.se och jag lägger ut dom så där stora. Då kan deras webmaster krympa dom till lämplig storlek. Jag delar också med mig av bilderna till vissa fan-forum som får använda dom som dom vill.
Viss efterbehandling är gjord, nivåjustering och skärpning främst.
Jag rekommenderar att göra som dom andra har sagt men att inte eftersträva alltför korta slutartider till vilket pris som helst. Du klarar dig med 1/250 om det kniper. Jag använder alltid ett enbent stativ till hockey.
Visst skiljer ljuset mycket mellan olika hallar, i AIK's träningshall är det mer än två steg sämre ljus än på Hovet.

Finns för övrigt massor här...
http://www.sorkin.se/aik/05-06/
 
Senast ändrad:
Okey,
då skriver jag upp ett Sigma 70-200 2.8 på min önskelista.

Och ett enbensstativ.

OCH bättre ljus i vår ishall!

Snygga bilder Björn!

/mvh Catarina
 
Jonsjoberg skrev:
Lita inte på exponeringsmätaren i kameran, eftersom ljuset är konstant så bör exponeringen också vara det (så har jag iaf fått det förklarat för mig), kör därför hellre M-läget och ställ in allt själv..

Jag skulle också gärna göra det med den 300D jag använder mig av, men i M-läget kör kameran med centrumvägd mätning och det är ju något helt annat.
 
Kijana skrev:
Jag skulle också gärna göra det med den 300D jag använder mig av, men i M-läget kör kameran med centrumvägd mätning och det är ju något helt annat.

Berätta mer om det där med centrumvägd - Kenneth!
Förklara för en relativ nybörjare, är du snäll.

/Catarina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.