Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ett par, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Ska fotografera ett par till veckan. Både bilder enskilt men också tillsammans. Antar att jag kan räkna bort 2,8 som är standard på mitt 18-50, såvida det inte är på en enda person och en bit ifrån dvs.

Vad kan tänkas behövas för två? Minst F4? Och sen var det saken med avstånd från mig till dom?

Tycker också det blir lite klurigt när man kan ställa in ansiktsigenkänning på min simpla A6000 men vet inte hur den roddar vid två ansikten?
 
Antar att de ska stå stilla. Då är det ju lättare att få båda i samma skärpeplan. Men alla objektiv är inte bra med fullt öppen bländare så typ 5,6 är bra att utgå ifrån och det kanske hamnar på f8 ändå. Finns studilblixtar eller är det naturligt ljus?
Det är nog viktigare att tänka på kompositionen men vi vet ju inget om vad som är syftet med bilderna. Det brukar finnas gott om tips på Youtube. T.ex hur man placerar personerna beroende på vad man vill uppnå.
 
Antar att de ska stå stilla. Då är det ju lättare att få båda i samma skärpeplan. Men alla objektiv är inte bra med fullt öppen bländare så typ 5,6 är bra att utgå ifrån och det kanske hamnar på f8 ändå. Finns studilblixtar eller är det naturligt ljus?
Det är nog viktigare att tänka på kompositionen men vi vet ju inget om vad som är syftet med bilderna. Det brukar finnas gott om tips på Youtube. T.ex hur man placerar personerna beroende på vad man vill uppnå.

Dom ska stå stilla. Endast naturligt ljus.

Får man någorlunda bokeh även om man kör 5,6 eller 8?
 
Njae
Alltså
Desto längre brännvidd.
Desto större öppning.
Desto närmre motivet du är.
Desto längre det är mellan motiv o bakgrund.
Desto mer bokeh får du i bakgrunden.

Ungefär sådär.

Det går att plåta med 200/2 @ 2 o få kanonskärpa.
Kolla in Daniel Venter på nätet...
Men ett 200/2 är ett fantastiskt objektiv o svindyrt.

Men det är bara att prova lite. Ut o fokusera på 2 träd o se vad som händer med övriga träd. Sen vet du....

O kameran kommer väl att välja 1 av 4 ögon att fokusera på.
 
Dom ska stå stilla. Endast naturligt ljus.

Får man någorlunda bokeh även om man kör 5,6 eller 8?

Är man inte säker på vad man gör: blända ned till 8 och länga avståndet ordentligt till bakgrunden om du vill få den mjukare/ur fokus. Det är otroligt frustrerande att komma hem med hyfsade foton där inte båda är i skärpeplanet, keep i safe - bättre komma hem med användbara bilder som är hyfsade än toppfoton som bara är att kasta.
 
Är man inte säker på vad man gör: blända ned till 8 och länga avståndet ordentligt till bakgrunden om du vill få den mjukare/ur fokus. Det är otroligt frustrerande att komma hem med hyfsade foton där inte båda är i skärpeplanet, keep i safe - bättre komma hem med användbara bilder som är hyfsade än toppfoton som bara är att kasta.

Jag brukar fotografera enskilda modeller. Där ligger jag på 2,8 med något avstånd och 50mm annars runt F4 ifall det är närmre med snudd på porträtt snarare än helkropps.

Blir såklart en ytterligare parameter när det är två i samma bild, men tänker att förutsättningarna är mer eller mindre desamma förutsatta att dom står bredvid varandra och att man går upp något snäpp i bländartal. Helt enkelt?
 
Nu är väl din kamera inte fullformat, så jag skulle kunna tänka mig att f2.8 duger bra, så länge de inte står en meter fram och en meter bak ifrån varandra.

Den här bilden är på F1.4 105mm brännvidd på fullformatskamera och jag tror nog en till person hade kunnat vara i skärpeområdet om de bara stod bredvid varann i rätt riktning av skärpeplanet.
 

Bilagor

  • c3.jpg
    c3.jpg
    3.1 MB · Visningar: 55
Nu är väl din kamera inte fullformat, så jag skulle kunna tänka mig att f2.8 duger bra, så länge de inte står en meter fram och en meter bak ifrån varandra.

Den här bilden är på F1.4 105mm brännvidd på fullformatskamera och jag tror nog en till person hade kunnat vara i skärpeområdet om de bara stod bredvid varann i rätt riktning av skärpeplanet.

Menar du att jag inte behöver lägga mig på F4 eller högre?

Jag undrar dock hur man ska tänka ifall det ska fotograferas närbilder exempelvis på deras händer på magen.. F8 och uppåt eller hur resonera när man kommer så nära och det är ett mer platt motiv?
 
Det är svårt att ge generella råd på distans. Men ett är att öva innan det är dags på någon annan om det inte är ett väldigt tålmodigt par som står ut med att modella medan du går igenom alla olika bländarinställningar.
Ett annat är att kolla på andras bilder där kamerainställningarna finns med.
Sist men inte minst; Youtube har många tutorials.
Det du inte vill är att upptäcka när du kommer hem att det bara blev en samling oskarpa bilder.
 
Oftast när jag fotar modeller så har jag ett antal olika ställen/ideer. Det är trist om man kommer hem och upptäcker att alla bra bilder från ett ställe är oskarpa. Det hände då och då i början.

Därför börjar jag alltid med f/5.6 och tillräckligt snabb slutartid för att frysa modellen, dvs. helst en slutartid betydligt högre än dubbla brännvidden. Fotar jag med 70-200 vill jag har minst 1/500s.

Sen kollar jag monitorn så att jag har minst ett par bilder.

Efter det öppnar jag upp bländaren, sänker ISO osv. Oftast blir bilderna bra, men det är högre andel blurriga bilder.

När man fotar ett par vill jag helst att båda ska vara i perfekt fokus. Jag följer samma princip som ovan, fast jag försöker se till att båda håller sig i samma plan.

Det är inte alltid fel att en av modellerna är ur fokus. Det beror på situationen. Om t.ex. en tittar in i kameran och den andra tittar bort, så är det helt ok om den senare är lite blurrig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.