Annons

fotografera bilhall

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Bilhallar har ofta stora glasrutor. hur fotograferar man en sådan hall när solen lyser ute, eller på dagen/morgonen, blir bara överexponerat!

Väntar tills solen står i rätt läge? Då förvandlas ju fönstren från elaka solinsläppare till stora fina ljuskällor.

Gör det så mycket om fönstren bränner ut då? På inredningsfoton kan det ofta vara så, och jag tycker inte det stör där.

jimh skrev:
Väntar tills solen står i rätt läge? Då förvandlas ju fönstren från elaka solinsläppare till stora fina ljuskällor.

O när fasiken är det? :)
Jag tyckte inte det var så mycket ljusinsläpp, men iallafall blev de utbrända.

Ah, du vill alltså ha själva fönstren med i bild? Ja, då är det ju knepigare. Då måste du ju ha antingen medljus, som blir hårt, eller konstljus till interiören, som väl är rätt stor. Eller så köper du JÄTTEMYCKET ND-film och tejpar på de fönster som är med i bild ;-)

Om du får ha bilhallen för dig själv ett tag:
Sätt kameran på stativ och ta flera exponeringar och gör en HDR eller så plockar du info från flera exponeringar och efterbehandlar ihop det.

Trracer skrev:
Om du får ha bilhallen för dig själv ett tag:
Sätt kameran på stativ och ta flera exponeringar och gör en HDR eller så plockar du info från flera exponeringar och efterbehandlar ihop det.

Lätt när kameran bara kan underexponera i tre steg. :) Ljuset är extremt där.

johan_w skrev:
Lätt när kameran bara kan underexponera i tre steg. :) Ljuset är extremt där.

Oj då. I värsta fall får du kanske leta upp något M-läge på någon ratt. :)

Alltså: Mät i hallen, mät på fönstren, ta några olika exponeringar (på stativ, så klart). Klipp ihop. Använd HDR om ditt bildbehandlingsprogram har det. Om du saknar det, kan du t.ex. använda prova-på-versionen av PhotoImpact från www.ulead.co.uk

edit: Jim hann före...

Det är väl inte så bökigt? Jag använder aldrig någonsin något annat läge än det manuella. Med moderna kamerahus är det ju en enkel tumoperation där man inte ens behöver titta på kameran. Det är ju bara att räkna klick.

jimh skrev:
Det är väl inte så bökigt? Jag använder aldrig någonsin något annat läge än det manuella. Med moderna kamerahus är det ju en enkel tumoperation där man inte ens behöver titta på kameran. Det är ju bara att räkna klick.

Menade inte så. Även jag kör 95% manuellt. Men och ta TRE exponeringar GÅNGER 6 bilder och sen ändra slutaren manuellt varje gång. Blir lätt fel!

ANNONS