Annons

Fotografer - värdelösa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lär väl knappast leda framåt att diskutera semantik, men jag reagerar på det sätt det uttrycker sig på. Frasen "Nu avslutar vi det här!" är povert språkbruk och knappast något en firma med kontakter till kunder och fotografer skall vara stolt över. Det ger helt enkelt ett dåligt intryck.
Vara rak och tydlig, Jim, kan man vara med ett professionellt språk också.

Men självklart gör vi olika bedömningar i denna fråga.

Fast jag förstår fortfarande inte denna vurm att "skydda" företag genom att inte skriva ut deras namn. Det var snarast det som var det centrala i mitt ursprungliga inlägg...
 
Loj,
om företaget i fråga inte har gjort något fel ska dom väl inte "hängas ut"?
Att dom inte vill lägga kraft på att brevväxla med någon som inte accepterar att den inte fick det utannonserade jobbet är väl inte konstigt.
Jag förstår inte vitsen med att jaga oskyldiga.
 
Jag kan mycket väl förstå hur detta företag tänkt och det är inte något som är unikt för branchen och absolut inte för detta företag.

Vad jag tror man sett är en risk för att den egna värderingen av bilden ska ta överhand i ett läge där det viktiga är att se kundernas värdering. Motsvarande (tänkbara) konflikter finns som sagt i andra jobb - det är inget konstigt. Hade du haft dokumenterad erfarenhet av motsvarande arbete är jag säker på att dom gjort en annan bedömning

I diskussionen om språkbruket får jag en känsla av att den som svarat egentligen bryter mot en policy för att vara hygglig men inte vill riskera att det hela drar iväg till en diskussion där det kan framstå som att den tillsättning man gjort är förhandlingsbar. Jag tycker snarast dom gått längre i sin öppenhet än vad som är normalt och som tack får dom "stryk" för det, röster om bojkott höjs o.s.v...

Jag har själv suttit i situationen att läsa igenom och värdera högvis med jobbansökningar - att skriva ett utförligt svar till var och en, eller ha en dialog, skulle bli helt orimligt.
 
gundj skrev:
Loj,
om företaget i fråga inte har gjort något fel ska dom väl inte "hängas ut"?

Om de inte gjort något fel finns det väl ingen anledning att inte namnge dem?

Se i övrigt mitt svarsinlägg till Jim ovan.
 
janc skrev:
Jag har själv suttit i situationen att läsa igenom och värdera högvis med jobbansökningar - att skriva ett utförligt svar till var och en, eller ha en dialog, skulle bli helt orimligt.

Även jag har varit i den situationen och jag hade heller inte tid att skriva ett utförligt svar till var och en. Men jag tog mig tid att svara alla som efter anställningsprocessen hörde av sig och ställde frågor om anställningsförfarandet. Det är en fråga om prioriteringar och om PR. Valet är fritt...
 
Fotografer kan ha ett bra "bildsinne". Man kan ha en bra känsla för vad som gör en bra bild.
Å andra sidan kan en fotograf vara väldigt låst i sitt bildtänkande. Han/hon kan se sin egen fotografi som en måttstock för andras och en sådan egenskap värderas inte särskillt högt på en bildbyrå. Egentligen pratar man om två helt olika yrkesgrupper. En musiker och en fotograf har på många sätt mer gemensamt än folk på bildbyråer som i sin tur har väldigt mycket gemensamt med äffarsinnehavare. Jag tvivlar starkt på att bildbyråer ser fotografer som mindre önskvärda om de också uppfyller de kraven som bör ställas på en person som jobbar med att sälja bilder.
Att inte lämna ut bildbyråns namn är bra för att få objektiva svar dvs undvika kommentarer som t ex "Jag blev också kasst behandlad av dom när...."
Också bildbyråns intergritet bör respekteras. Bildbyrån skrev mailet till dig och inte till
fotosidan.se

Mvh/Henrik
 
Jag hyser själv inget större agg mot Bildbyrån i fråga och skulle aldrig "hänga ut" dom.

Jag är snarare tacksam för att personen tog sig tid att ge ett så pass ärligt svar. Det har hjälpt mig inse att jag nog ska se mig om efter andra marknader. Men jag blev väl ändå lite "paff" av det något brutala avslutet - speciellt: "Du har ingen branschvana".

Jag är mer förundrad över hur lite nytta man verkar ha av en fotografisk utbildning - och synen en del människor har på personer med en sådan utbildning.

Noir skrev:
Är det någon som vet om företagen som anställer fotografer, tex pressfotografer och reklam/porträtt studioer, tycker det är viktigt med diplom, eller vill dom bara att man ska kunna det man håller på med?

Det finns väl snart inte kvar några anställda arbeten för fotografer överhuvudtaget?

Reklam/porträtt studios är ingen plats som anställer fotografer - det är snarare något en egen fotograf kan starta själv.
Tidningar anställer inte pressfotografer pga några utbildningar - de ser nog exempelvis praktikplatser på mindre tidningar eller liknande som större meriter.

Ska man bli fotograf är det väl bara ett brinnande intresse och engagemang som behövs (?)
 
Loj skrev:
Även jag har varit i den situationen och jag hade heller inte tid att skriva ett utförligt svar till var och en. Men jag tog mig tid att svara alla ..

Givetvis är det bättre ju mer tid man kan lägga men varken du eller jag vet hur många ansökningar dom hade att behandla eller hur många som hörde av sig efteråt. Dessutom fick jag som sagt en känsla av att den som svarade egentligen inte borde gjort det och var stressad.

Men jag håller med dig om hur det borde vara !
 
Loj skrev:
Om de inte gjort något fel finns det väl ingen anledning att inte namnge dem?
....
Även jag har varit i den situationen och jag hade heller inte tid att skriva ett utförligt svar till var och en. Men jag tog mig tid att svara alla som efter anställningsprocessen hörde av sig
På vilket företag var det och vilken tjänst skulle tillsättas? När var det? Har du någon url till företaget och vilken position hade du där? Inte för att det har någon större relevans, men eftersom du skötte situationen så väl finns det väl inget skäl att inte skriva ut det?

Jo, naturligtvis är ovanstående ironiskt. Och nej, jag tycker inte på allvar att du skall svara på ovanstående. Men jag tycker faktiskt att relevansnivån på uthängandet är liknande.
 
Daniel.K skrev:
Jag är snarare tacksam för att personen tog sig tid att ge ett så pass ärligt svar. Det har hjälpt mig inse att jag nog ska se mig om efter andra marknader. Men jag blev väl ändå lite "paff" av det något brutala avslutet - speciellt: "Du har ingen branschvana".

Jag är mer förundrad över hur lite nytta man verkar ha av en fotografisk utbildning - och synen en del människor har på personer med en sådan utbildning.

Men Daniel, det rättframma svaret är väl också det självklara svaret. Vad det verkar har du inte branschvanan som krävs för den tjänst du sökte, åtminstone inte när det kommer till det redaktionella. De har i sina väldigt raka svar inte ratat dig för din fotografiska utbildning, den har däremot bedömts som irrelevant/mindre intressant för tjänsten i fråga.
Så läser jag ut deras svar.

De söker väl säkra kort, människor som pratar samma språk som de och som kanske inte nödvändigtvis är intresserade av själva bilden i sig utan vad den kan användas till.

Någon skrev liknelsen mellan fotograf och musiker, då är ju bildbyrån skivbolaget. Artister är för skivbolag utbytbara om de inte förmår leverera säljvolym. På skivbolaget sitter sedan någon eller några som tror sig ha känsla för marknaden och vad som gäller och vad som inte. Där funkar inte artisten i den bemärkelsen, för de egna verken är väl alltid bäst? Och med en fotografisk utbildning och den branschvana du har som fotograf bedöms du kanske mera som en potentiell bildleverantör än en "innesäljare".
 
Om de sökte någon med bildredaktionell bakgrund så är det väl inte konstigt att du inte fick jobbet. Det är nog inte så att din fotografiska erfarenhet avgjorde deras val. Att sedan deras svar kan uppfattas negativt beror säkert på att det inte kom från en utbildad ''personalare''.
 
Daniel.K skrev:
Men du måste föreställa dig själv i relation till alla andra som anmält sitt intresse för jobbet - deras erfarenheter, kunskaper osv.

Daniel, vad vet du om övriga sökande? De hade kanske 10 års branschvana + att de har varit fotografer? Hur många hade sökt tjänsterna? 5st, 100st? Att du inte fick jobbet betyder inte att du inte hade klarat det, men andra kanske klarar det ännu bättre.

Dessutom krävs ibland också lite tur när man söker jobb. Fick nyligen 'nej' på en tjänst i annan bransch där det var över 700 sökande!! Fanns säkert över 100st i den högen som var duktiga nog för den tjänsten.
 
Ni har så rätt.
Jag gillar artist/skivbolags liknelsen :)

Trist bara att det känns som att fotografyrket är en moment-22 situation.

I mitt läge just nu skulle jag aldrig kunna satsa som egen fotograf pga min skrala ekonomi. För att förbättra ekonomin behöver jag en anställning - men det verkar vara en omöjlig uppgift pga att jag är fotograf...

Lösningen skulle väl vara ett banklån - men det förstår ni säkert varför jag undviker.
 
Daniel.K skrev:
Ni har så rätt.
Jag gillar artist/skivbolags liknelsen :)

Trist bara att det känns som att fotografyrket är en moment-22 situation.

I mitt läge just nu skulle jag aldrig kunna satsa som egen fotograf pga min skrala ekonomi. För att förbättra ekonomin behöver jag en anställning - men det verkar vara en omöjlig uppgift pga att jag är fotograf...

Lösningen skulle väl vara ett banklån - men det förstår ni säkert varför jag undviker.

Det är väl ingen som har sagt att man kan bli rik på att vara fotograf. Som känd fotograf kan du säkert ta ut ett arvode därefter, men vägen dit är lång, vindlande och kostsam.

Jag förstår ditt moment-22.
En möjlighet skulle ju vara att du vidareutbildar dig och breddar din formella kompetens mot DTP och liknande. Om du sedan får arbeta redaktionellt med bilder har du ju någon branschvana att komma med.

En annan fråga är om det verkligen är lämpligt att som fotograf arbeta redaktionellt med bilder? Finns inte risken att du som fotograf blir alldeles för trendkänslig och till slut tappar din egen stil och ditt unika bildseende?
 
Johan Okker skrev:
En möjlighet skulle ju vara att du vidareutbildar dig och breddar din formella kompetens mot DTP och liknande. Om du sedan får arbeta redaktionellt med bilder har du ju någon branschvana att komma med.
Jag har gått i dom tankarna, men samtidigt känns som jag redan har utbildat mig alldeles för mycket - jag börjar ju bli "gammal" nu... (närmar mig 30-års krisen)
och har ganska feta CSN-skulder

Johan Okker skrev:
En annan fråga är om det verkligen är lämpligt att som fotograf arbeta redaktionellt med bilder? Finns inte risken att du som fotograf blir alldeles för trendkänslig och till slut tappar din egen stil och ditt unika bildseende?

Stämmer säkerligen.

Vill bara tillägga att jag uppskattar allt engagemang - jag har blivit på bra mycket bättre humör nu. Tack.
(e-post utbytet med bildbyrån skedde igår)
 
jimh skrev:
På vilket företag var det och vilken tjänst skulle tillsättas? När var det? Har du någon url till företaget och vilken position hade du där? Inte för att det har någon större relevans, men eftersom du skötte situationen så väl finns det väl inget skäl att inte skriva ut det?

Jo, naturligtvis är ovanstående ironiskt. Och nej, jag tycker inte på allvar att du skall svara på ovanstående. Men jag tycker faktiskt att relevansnivån på uthängandet är liknande.

Jag var biträdande rektor vid Nors Skolområde mellan åren 1993 och 1999. Verksamheten expanderade en del och vi anställde en rad lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Eftersom dåvarande "Högskolan i Karlstad", numera Karlstad Universitet utbildar lärare hade vi en hel del ansökningar att gå igenom för varje tjänst.

Nå't mer du vill veta?

Jim, du uppmanar ofta andra att hålla en god ton i forumet och att vi skall hålla oss till ämnet. Tycker du att du har lyckats själv med det i detta inlägg? Är du nöjd med det du skrev?
 
Re: Re: Re: Förstår inte...

Fast är det inte just detta som lyser igenom i resten av dina inlägg? Speciellt det senaste. Det går lite fort, det blir lite otrevligt, argumentationen blir lite tunn e t c.

Loj skrev:
Poäng till dig, Mats! Jag skerv det innan morronfikat. Får skylla på det...

mvh Janne
 
Re: Re: Re: Re: Förstår inte...

joker skrev:
Fast är det inte just detta som lyser igenom i resten av dina inlägg? Speciellt det senaste. Det går lite fort, det blir lite otrevligt, argumentationen blir lite tunn e t c.

Hur menar du, Mats? Vad var otrevligt? Var är argumentationen tunn? Det jag skriver är genomtänkt och jag står för det, även om jag ibland har annan åsikt än majoriteten. Det medför knappast att argumenten är tunna. Jag har aldrig för avsikt att kränka någon, men jag säger ifrån om någon trampar mig på tårna. Det gör du också.

Men nu är vi ganska långt borta från Daniels ursprungliga inlägg. Jag fortsätter gärna denna debatt per mail.

mvh Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.